Salvation Mods - výrobní reportáž

Salvation Mods - výrobní reportáž
Salvation Mods - výrobní reportáž

Výrobci hand-made zesilovačů jsou si v podstatě velmi podobní, stejně tak jako jejich aparáty. Všichni se snaží vyrábět kvalitní a spolehlivé lampové zesilovače. Antonín Salva z Českých Budějovic začínal, stejně jako mnozí další, servisem a úpravami zesilovačů (například pro Dodo Doležala), nicméně v tuto chvíli zvolil v dané oblasti zcela specifický a rozhodně zajímavý směr a to modifikaci Randall MTS modulů.

Modular Tube System

Mnoho kytaristů patří mezi nekonečné hledače ideálních kytarových zvuků. Takovým se doma hromadí mnohdy legendární aparáty. Jiní se spoléhají na výdobytky modelingu, které jim umožňují, „vytáhnout“ všechny tyhle zvuky z malých digitálních krabiček, přičemž zlé jazyky tvrdí, že tyto mají k pravému kytarovému zvuku daleko. Firma Randall se rozhodla pro zcela netradiční řešení, kdy kytaristům nabízí samostatné šasi s koncovým zesilovačem, do kterého si mohou kytaristi naládovat podle vlastního vkusu různé lampové moduly (pre-ampy), které se postarají o věrné napodobení slavných zesilovačů.

 

Modifikace MTS

Zatímco Randall sám nabízí asi dvacítku těchto modulů, rozhodl se Tony Salva zajít ještě dál a vytvořit pre-ampy, které v původní nabídce nejsou. Kytaristům, kteří si oblíbili MTS, tak přibyly zcela netušené možnosti a škála využitelných zvuků se rozrostla. Základem Tonyho modifikace je „vykuchání“ původního modelu, výměna součástek a úprava obvodu plus změna vzhledu modulu.

 

Tony, proč při výrobě nového modulu (respektive modifikaci původního modulu) postupuješ tak krkolomně, že upravuješ střeva starého... proč nevyrobíš kompletně celý modul sám?

Je zde několik důvodů. Výroba kompletního modulu není nemožná, ale jedná se o patent Randallu, potažmo Bruce Egnatera, což respektuji. Nechci se chovat jako asijští výrobci, kteří vše pouze okopírují. Naopak modifikaci modulů sám Randall podporuje. Kromě toho se výroba modulu v malých sériích nevyplatí, proto nakupuji použité modely, například na eBayi, a ty potom téměř kompletně předělám.

 

Proč vlastně modifikuješ již existující moduly a jak to provádíš?

V podstatě se snažím velké „legendární“ aparáty vměstnat do malého modulu tak, aby byl zachován jejich specifický zvuk. Upravuji hlavně plošný spoj, abych mohl upravit následně celý obvod, který pak osazuji novými vysoce kvalitními součástkami a dávám modulu také nový vzhled. Zákazník tedy získá modul (zvuk), který samotný Randall nenabízí. Případně jsem schopen tímto způsobem recyklovat některé ne příliš oblíbené moduly Randall, se kterými jejich majitel není spokojen.

 

Vzhledem k tomu, že upravuješ už „nějak“ vytvořené moduly, skoro to vypadá, že pre-ampy do kytarových zesilovačů nejsou žádná věda. Jako by to byl jeden jediný obvod, u kterého prostě stačí vyměnit pár součástek, případně přerušit pár spojů, a najednou je z Randalla Marshall nebo Orange.To má pre-amp opravdu tak velký vliv na zvuk? A proč teda s tím kytarové firmy dělají takovou vědu?

Svým způsobem máš pravdu, lampový pre-amp je jeden jediný obvod, který existuje ve spoustě modifikací. Vyrábět lampové zesilovače je vlastně strašně jednoduché a taky to spousta lidi dělá. Jenomže prosadit se, udělat si jméno, to už není jenom problém pájení součástek...Velká jména jako Soldano nebo Bogner nezačínala ničím jiným než úpravami zesilovačů, a většina aparátů vznikla právě modifikací starého Marshalla nebo Fendera. Pre-amp je část zesilovače, kde zvuk zesilovače „vzniká“, dostává barvu a dynamiku. Má největší vliv na zvuk celkového zesilovače. S touhle myšlenkou vlastně modulární zesilovač Bruce Egnater vymyslel.

 

Nyní vyrábíš několik svých „standardizovaných“ modulů. Jsi schopen vytvořit modul podle jakéhokoli zesilovače, když si to zákazník přeje?

Ano, mnohdy pracuji na zakázku. Musím samozřejmě znát zapojení. Spoustu těch zapojení znám, protože jsem dělal customizing zesilovačů pro Dodo Doležala, kde jsem se dostal jak ke starým zesilovačům, tak k moderním špičkovým zesilovačům, které jsou u nás těžko dostupné. Pokud zapojení neznám a je možné se dostat k originálu, tak taky není problém. Třeba teď jsem dělal modul na základě pre-ampu Bogner Fish, což je taková kultovní záležitost spíše pro fajnšmekry. Uživatel dřív vlastnil originál pre-amp Bogner a ten zvuk mu teď, když přešel na MTS, chyběl. Tak jsem mu ho dal, povedl se, a teď je uživatel spokojen.Někdy je to složitější a všechno udělat nejde. Většinou tehdy, když ten vytoužený charakter zvuku je výrazněji ovlivněn zapojením koncového zesilovače. Devadesát procent lampových „zesáků“ má hodně podobně zapojený koncový zesilovač, takže většina pre-ampů po „miniaturizaci“ do modulu funguje. Ale výjimkou byl třeba Bogner Uberschall, který má atypicky naladěnou zpětnou vazbu v „koncáku“ a ta hodně zvýrazňuje úzkou frekvenci basů. Takže hranice jsou.

 

Originál Randall moduly mají pouze pět knobů. Nelimituje tě počet těchto ovládacích prvků? Na zesilovačích lze občas třeba nalézt knob Presence...

Obvykle pět knoflíků stačí. Ovladač presence je u Randallu umístěn ve zpětné vazbě koncového zesilovače (jako u většiny lampových zesilovačů, i když jsou samozřejmě výjimky). Takže Presence a Density (obdobné prvky se na jiných zesilovačů nazývají třeba Depth, Resonance nebo Excursion) má uživatel k dispozici také. Až budu dělat (prototyp je hotov) modul „based on Krank“, budu muset přidat další potenciometr na Sweep, přeladění středů, protože to je pro Krank charakteristický ovladač, takový trade mark. Modul na základě pre-ampu řady Mark od Mesa/Boogie jsem si zase nedovedl představit bez potenciometru Lead Drive, takže modul MarkUs má potenciometrů šest.

 

Takže tebou upravené moduly jsou mnohdy doplněné o různé přepínače...U modulu založeném na mém oblíbeném Soldanu je to například přepínač mezi režimem Crunch a Overdrive (stejně jako u předlohy SLO100). Druhý přepínač pak volí v každém modu ještě další možnost s odlišnými zvukovými a dynamickými vlastnostmi, u Crunche je to přepnutí na Scooped SRV Crunch, u Overdrive modu zase jiná barva a dynamika.Tím se z původně „jednokanálového“ modulu stává modul, který dokáže nabídnout čtyři rozdílné zvuky, které všechny ctí zvuk a charakter originálu. Je možné je přepínat pouze manuálně, ale výrazně rozšiřují zvukové možnosti daného modulu. Těchto možností je celá řada, například Noise Gate Switch, Tight Switch, Mid Shift atd. Obvykle volím takové části, které nemění charakter originálu, někdy má zákazník speciální přání, možností je hodně. Ne každému velký počet nastavení vyhovuje, někdo chce prostě jednoduchý modul, kde rychle najde požadovaný jeden konkrétní dobrý zvuk. Je to na chuti každého, proto „customizace“.

 

Co použité součástky?

Na ty kladu velký důraz. Vždy používám to nejkvalitnější, a když třeba vím, že CAE používá červené WIMA a Silver Mica kondenzátory, tak je použiji. Když dělám modul „based on VHT“, tak použiji Sprague Orange Drops, přesně jako předloha. Jsou to jemné nuance, ale snažím se v tom být důsledný, jak jen mi koncepce modulu dovolí. Výjimka je, pokud bych měl dát do signálové cesty keramický kondenzátor. I když to výrobce předlohy udělal pravděpodobně z úsporných důvodů, tak já použiji kvalitnější provedení, což jsou například zmíněné Silver Mica kondenzátory.

 

Hand-made výrobci většinou zdůrazňují použití point-to-point spojů, což je u tebe v podstatě nemožné.

Takhle to nerozděluji. Věřím, že může být špatně udělaný p-t-p a dobře udělaný plošný spoj a naopak. Mezi dobře udělaným zesilovačem metodou point-to-point a mezi zesilovačem správně udělaným na dobře navrženém plošném spoji není zvukový rozdíl.Všechny zesilovače které "máme v modulech" jsou v originále na plošných spojích, takže s tímhle opravdu problém nemám. Mesa/Boogie, Diezel, CAE, Orange, Soldano, Bogner, Framus... Před časem jsem ale vytvořil model podle aparátu Matchless. Ten je v originálu zapojen p-t-p metodou, ale já jsem musel z technického hlediska v tomto případě vytvořit odpovídající modul na plošném spoji.Jinak p-t-p má velkou výhodu při malovýrobě (snadná modifikovatelnost) a díky tomu poskytuje možnost práce opravdu na zakázku, zákazníkovi na míru. Mám p-t-p technologii rád a také ji používám. Několik modifikací „velkých“ zesilovačů jsem takhle dělal.

 

Závěr

Kromě samotné modifikace střev se Tony soustředí i na vzhled modulu. Ten vždy koresponduje s originálním zesilovačem, například tím, že jsou použité stejné barvy, ikony nebo charakteristický potisk (případně vzhled typu „diamond plate“, „snakeskin“ apod.) V tuto chvíli je k dispozici sedmnáct modifikací původních MTS modulů. O kvalitě Tonyho práce svědčí fakt, že jeho nejzajímavějším zákazníkem je multiplatinový producent Michael Wagener (Ozzy, Accept, Metallica...). Ten již odebral od Tonyho několik modulů, které je možné vidět na Youtube.com v seriálu o jeho studiu. Bohužel kvalitní práce s sebou přináší i stinné stránky, například i to, že i Tonym „customizované“ výrobky jsou kopírovány dalšími modifikátory v USA, kteří do této oblasti nepřinášejí zdaleka tolik invence jako Tony.

Psáno pro časopis Muzikus