Tvorba moderního jazzu VII

Tvorba moderního jazzu VII
Tvorba moderního jazzu VII

Stahování a analyzování

Tento díl bude věnován tomu, jak se posunout v improvizaci dál. A to čerpáním od mistrů. I géniové, jako John Coltrane, Miles Davis, se nejprve učili od svých předchůdců (Charlie Parker, Dizzy Gillespie...), než se vydali svou vlastní cestou. Proto bude několik dalších dílů věnováno sólům těchto velikánů jazzového saxofonu.

Stahování (transkripce) sól a jejich analyzování pomůže nejen vašemu chápání hudby, ale zlepší i váš sluch. Zpočátku to půjde ztuha, ale čím více sól stáhnete, tím méně času vám to zabere. Postupně se podíváme na sóla od Johna Coltranea, Boba Berga, Michaela Breckera a dalších.

V tomto díle rozeberu sólo (blues John Coltranea - Blue Train) vynikajícího saxofonisty (basklarinetisty a aranžéra) Boba Mintzera.

 

1. chorus

Až do osmého taktu je vše přehledně v harmonii, v 8. taktu je stavěno na D7/9b (dominanta k následujícímu Gm7), což je g moll harmonická, a na čtvrté době D7/9# (Ebmmaj7).

V desátém taktu (C7) je na třetí době alterovaná dominanta G7alt (neboli C#7) vedoucí zpět do C7.

Dvanáctý takt je opět ve stylu C7alt (poslední dvě doby).

 

2. chorus

Hned v prvním taktu (F7) je použito dominant G7/C7alt F7 (nebo to můžeme chápat jako Dm7/Cm#7 Cm7.

A v dalším taktu (Bb7, můžeme chápat jako Fm7 - stejný harmonický materiál) je sestup D7alt Gm7 C7/9b Fmmaj7. V 16. taktu je použita tritónová substituce z F7 na C#7 (což je F7alt).

A v 18. taktu je na Bb7 hrané Bbm7, což vychází ze známého chromatického sestupu Bbm7 Am7 Abm7 Gm7 (viz díl o durovém blues).

Příští díl bude věnován Michaelu Breckerovi.

Psáno pro časopis Muzikus