W & T Basses - výrobní reportáž

W & T Basses - výrobní reportáž
W & T Basses - výrobní reportáž

Na tuto firmu jsem narazil již před lety, když jsem sháněl v EU těžko dostupnou aparaturu. Enrico Pasini je člověk, který mi rád poradil a vše rychle dodal. Posléze jsme si popsali o různých věcech, o kterých se tak mezi baskytaristy mluví, ale třeba i o životě. Viděl jsem, že Enrico nabízí i svoje nádherné, ručně vyráběné nástroje.

S překvapením jsem během let mého „lození“ po internetu začal jeho nástroje nacházet v luxusních obchodech s hudebními nástroji po celém světě. Během času nešel Enrico pro firmu nového parťáka-konstruktéra, jeho jméno je Erik Furlan. Poté se jim vývoj a výroba baskytar pěkně rozeběhla. Myslím, že jde o pěkné, kvalitní a zajímavé nástroje, které mají to, co nás basisty přitahuje. Přístup k zákazníkovi a zkušenosti firmy W&T Basses jsou rovněž nezanedbatelné, posuďte sami v tomto interview.

 

Jsi stále aktivní hráč? Hraješ v nějaké kapele, nebo věnuješ svůj čas pouze firmě?

Snažím se zachovat moje hráčské schopnosti při životě, to je extrémně důležité. Například když se ti poštěstí mít vlastní obchod v New Yorku, který běžně navštěvují ti nejlepší hráči (což není v NY tak úplně běžné), není vždy snadné porozumět různým technickým potřebám pokročilých hráčů. Nejlepší proto je, když jsi hráč ty sám. Dobrou šanci máš, když se synchronizuješ s top hráči, kteří po tobě žádají speciální nástroje. Samozřejmě že většina zakázek přichází od tradičně orientovaných hráčů, ale i těch pár kritických výzev může znamenat šanci vykonat dokonalý výsledek, který ti může dát hromadu zkušeností.

 

Dá se říct že W&T je firma mladá, co považuješ za největší úspěch v její historii?

Úspěch je vyrábět nástroje, které jsou unikátní a nenahraditelné pro různé hráče. Jsme velmi spokojeni s tím,, že si naše nástroje objednávají zahraniční hráči, aniž by měli šanci si W&T nástroje vyzkoušet. Toto jsou důvody, na které jsme hrdí, a je pro nás zdroj uspokojení.

 

Jaké typy hráčů používají tvoje instrumenty a pro jaké hudební styly?

Naše databáze zákazníků je rozmanitější, než bys myslel, od heavy metalu po arabskou hudbu. Opravdu různé styly hudby se hrají na naše W&T nástroje.

 

Kteří konstruktéři nebo které nástroje byly pro tebe inspirací?

Opravdu velmi mnoho nástrojů a konstruktérů bylo naším vzděláním a průpravou. Každý z jiného důvodu a každý v jiném rozsahu, ale myslím, že co se tónu týče, jsou důležití Alembic a Fender. Fender napsal historii, zatímco Alembic přišel později a přinesl komplexnější koncept pro baskytaru. Ale co se týče přínosu obou těchto významných inovátorů pro zvuk, jsou oba pro nás stejně důležití.

 

Na vašich instrumentech nabízíte mnoho různých dřev a elektroniky, mnoho různých kombinací dřev atd. Která kombinace je ale pro W&T nástroje typická nebo oblíbená?

Máme tři hlavní formule, které přinášejí tři různé fundamenty tónu. K tomuto jsme došli dlouhým experimentováním a testováním. Naše tři oblíbené dřeviny pro tělo jsou ořech, olše a bubinga. Pro nejlepší využití přirozených tonálních vlastností těla máme velmi specifické kombinace dřeva pro krk, hmatník a top. Ale tento návod pro kombinaci si raději ponechám jako naše „vnitřní informace“ :-)

 

Pojďme si promluvit konkrétně o vašich skvělých nástrojích. Každý si všimne krásné práce, pěkných detailů. Na vašich webových stránkách si můžeme poslechnout i mnoho zvukových ukázek jednotlivých modelů, je zde slyšet rozličný zvukový charakter W&T nástrojů. Můžeš nám každý model krátce představit?

Když jsme otevřeli stránku se zvukovými ukázkami nástrojů, použili jsme nástroje, které jsme měli vyrobené a připravené k odeslání našim zákazníkům. Aktuálně v blízké budoucnosti budeme moci nabídnout opravdu různorodé audio ukázky. Momentálně na tomto bohatém rozšíření pracujeme, abychom mohli představit náš zvukový rozsah. (Enrico nás tedy pro více informací nenápadně odkazuje na svůj web www.wtbasses.net)

W & T Basses - výrobní reportáž
W & T Basses - výrobní reportáž

Snažíš se vyhovět zákazníkům, pokud mají speciální přání v tom smyslu, abyste vyrobili nástroj s charakterem jiných značek, nebo jdete pouze svou W&T cestou?

Stává se, že nás zákazník žádá o nástroj se zvukem identickým s nástrojem jiné značky, je to přirozené, že hráči hledají zvuk, na který jsou zvyklí. Opravdu nemáme egocentrický postoj k tomu, když nás někdo žádá, aby nástroj zněl jako Music Man, Ken Smith nebo Fodera. Naší jedinou starostí je postavit nástroj znějící totožně nebo i lépe než originál.

 

Je mnoho mýtů okolo stavby hudebních nástrojů. Jsou nějaká zásadní tajemství? Nemyslím jen výběr a kvalitu dřeva, ale třeba nějaký drobný, ale přitom důležitý detail nebo zásadně jiná technologická procedura. Nebo to spočívá pouze v dokonalé tradiční technologii a kvalitním materiálu?

Souhlasím, je mnoho bájí okolo tónu elektrických kytar a baskytar a mnoho konstruktérů má tuto „voodoo“ víru v oblibě. Před pár lety, než jsem začal s W&T nástroji, jsem měl šanci propagovat a prodávat nástroje Fodera u nás v Itálii. Měl jsem příležitost strávit docela hodně času v dílně Fodery v Brooklynu v N.Y. Pamatuji si, že Vinny Fodera a Joey Lauricella byli totálně mimo tyto nadpřirozené triky a báje. Jejich cesta byla naslouchat zákazníkům, realizovat jejich nápady a výzvy a skrze mnoho let se dopracovali k dokonalým nástrojům. W&T je daleko mladší než Fodera, ale zvolili jsme si od prvního dne stejnou filozofii a to se nám začíná vracet. Vidíme, že výsledný zvuk našich nástrojů je kvalitní, a každý nástroj, který vyrobíme, má něco osobitého. Toto je důsledek prolnutí našich postupů, vědomé kontroly a instinktu. Toto vše se vyvíjí a na konci vede k velkému rozdílu. Nabízíme nic víc než svoji zkušenost a svoje řemeslo, známe vlastnosti dřeva a jejich kombinace a víme, jak toto doplnit vhodnou elektronikou. Naši zákazníci oceňují skvělou hratelnost našich nástrojů, naše nástroje charakterizují jako „italskou práci“. Toto je podle našeho názoru jediná pravda.

 

Říkáš, že jsi navštěvoval dílnu Fodery, jak to tam chodí? Jeden z mýtů rovněž říká, ze je určité procento nástrojů (a to i těch luxusních), které se nepovedou. Jak vysoké je toto procento? Říká se, že tyto drahé firmy nepustí výrobek, který není dokonalý.

Nevím, jak velké je toto procento, nebo co se třeba přímo kdy a komu stalo. Myslím, že se tomuto každá firma snaží předejít, ale když nástroj nezní skvěle na sto procent, snaží se zřejmě firma dohodnout na nějakém kompromisu, třeba v konečné ceně nástroje. Pokud je zákazník náročný, měl by konstruktér vyrobit nástroj nový. Myslím ale, že toto se stává velmi zřídka, asi se to spíše stává u firem, které produkují velký objem nástrojů a nemají v procesu výroby striktní kontrolu kvality.

 

Na některých baskytarách můžeme vidět nové konstrukční elementy, jako například Extended B Headstock (struna H je vedena na hlavě na nejvzdálenější ladicí kolík) nebo tzv. Single Cut Body (tvar těla bez horního rohu à la telecaster). Mají tyto prvky zásadní vliv na zvuk nástroje?

Nerad bych někoho zklamal, ale po našem testování jsme došli k závěru, že tzv. Extended B Headstock se zvukem nijak neliší od tradiční konstrukce hlavy nástroje. Single Cut Body může mít efekt na atak a délku tónu, podle našich zkušeností ale ve velmi malém rozsahu.

 

Připravujete ve firmě něco nového?

Náš poslední vývoj se soustředil na novou řadu nástrojů se šroubovaným krkem, kterou brzy představíme. Tato řada vypadá nádherně, bude mít „vintage-style“ lakování a dočišťování. Bude mít naši tradiční ergonomii a hratelnost, plus vysoký přednes klasického typu tónu.

 

Osobně používám klasický nástroj Fender Jazz Bass, ale i nástroje moderní, jako MTD535 nebo Ken Smith. Mám rád oba tyto světy, vintage i modern. Myslím ale, že lze oba tyto světy jen těžko najít na jednom nástroji. Jaký máš na to názor?

Sdílíme s tebou stejné pocity Wimpy. Moderní a vintage nástroje jsou jako jin a jang, jeden prostě nemůže mít to, co má ten druhý. Bylo by fantastické vyrobit takový nástroj, který má v sobě tak protichůdné vlastnosti, ale je to utopie, a utopií to zůstane. Je způsob, jak docílit nejlepšího kompromisu - moderní nástroj s co největším vintage charakterem. Je jedno, jak dalece jsi schopen takový nástroj postavit, pořád to ale bude něco na půl cesty. Proto máme svoje zavedené nástroje s průchozím krkem a řadu se šroubovaným krkem, se kterou v těchto dnech přicházíme.

 

Slyšel jsem názor, že svět není jen o baskytarách, máš ještě nějaké hobby?

Jsem aktivní sportovec, myslím, že nemůžu řádně existovat bez fyzické aktivity tak třikrát do týdne. Mám rád pěkný design a umění, pokud je čas, chodím do muzea a na výstavy. Rád bych našel čas pro aktivní účast na pomoc planetě, rád bych se zapojil s Greenpeace třeba do boje proti vybíjení velryb atd. Erik je bývalý regionální šampión na horském kole, rád čte a je to velký znalec díla Leonarda DaVinciho. Dělá taky pěkné dřevěné skulptury.

 

Při pročítaní bass chatů jsem narazil na velmi mnoho kladných reakcí. Někdo by si chtěl v nádherném zeleném figurálním topu zaplavat, další tvrdí, že jeho W&T na neck pickup zní jako dokonalý Precission a na oba snímače jako skvělý Jazz Bass. Doufejme, že si tyto nástroje brzo objeví i u nás.

Psáno pro časopis Muzikus