Yllas

Yllas
Yllas

Yllas

Milý strýčku Yllasi, neustále se ke mně dostávají informace o využití soundfontů, ale chybí mi pořád ta jedna hlavní. Co to, proboha, ten soundfont vlastně je. Předem děkuju za odpověď. Honza

Ahoj Honzo!

SoundFont je jedním z mnoha datových formátů pro samplery. Vznikl ve spolupráci E-MU a Creative Technology (Sound Blaster) a je pokusem o nabídku univerzálního a standardně přijatelného otevřeného systému.

Samplery obvykle užívají specifický soubor jako program, který načítá samostatné audio vzorky, uložené jednotlivě v přiřazeném adresáři. Program z nich vytvoří multivzorek a zároveň nastaví příslušné DSP parametry pro playback a modulaci.

SoundFont sdružuje všechna řídící i audio data v jediném kompaktním celku (koncovka .sbk nebo .sf2 v názvu). SF soubor je ve skutečnosti zvukovou bankou, obsahující libovolný počet jednotlivých programů. Jeho načtením může sampler kompletně převléknout zvukový kabát stejně jednoduše, jako když změníte typ písma v procesoru Word (odtud název: font = znaková sada).

Dnes užívané audio formáty jsou většinou standardní (wave, aiff, SDII atd.), takže pro konverzi mezi různými samplery stačí extrahovat odpovídající řídící parametry z programového souboru. Konverze ovšem nemusí být vždycky úplná. Samplery mohou používat odlišné uspořádání parametrů, často obsahují specifické procesory a jiné zvláštnosti - leccos se dá extrapolovat nebo emulovat, leccos taky ne. Ne vždy proto uslyšíte totéž jako v originále. SoundFont by měl ve všech kompatibilních systémech znít stejně autenticky. Jeho koncepce staví na skutečnosti, že základní architektura samplerů se víceméně shoduje. Všechny obsahují matici pro multivzorek, filtry, LFO, obálky, shodná je i většina modulačních zdrojů a jejich přiřazení, stejně jako základní typy efektů, pokud sampler obsahuje efektovou jednotku.

SF má ovšem i velmi unikátní ambice: široké rozpětí bitové kvantizace, možnost datové komprese, nejnovější verze 2.x přináší nebývalou svobodu modulace: modulátory mohou být libovolně přiřazovány k jednotlivým položkám multivzorku (např. pitch bend jednu klávesu ohýbá nahoru a sousední zároveň - navíc v jiném rozsahu - dolů apod.).

Většina moderních samplerů umožňuje SoundFont importovat klasickou konverzí. Hardware, jenž by byl striktně postaven přímo na jeho specifikaci, je však ojedinělý a pochází vesměs z firem, které se na SF podílejí. SF 2.x umí využít zatím snad jen audio karta SBLive!, počítač E-MU PC a E-MU Audio Production Studio.

Kompletní informace na www.soundfont.com.

Yllas

Psáno pro časopis Muzikus