Yllas

Yllas
Yllas

Ahoj strejdo, chtěl bych si do studia pořídit nějaký zajímavý reverb, který by udělal barvu, jakou normální efektové procesory neumí. Nejlépe něco ze šedesátých nebo sedmdesátých let, co dnes patří ke klasice. Máš nějaký oblíbený tip, nebo víc tipů, které bys mi mohl doporučit? Nezáleží, jestli je to analog nebo digitál. Díky, nechci to zadarmo, malou pozornost ti pošlu obratem! Synovec Boris

Milý synovče, tvůj dotaz je zajímavý a rád na něj co nejlépe odpovím. Existuje několik druhů reverberátorů, které se v historii osvědčily ve studiové praxi. Předpokládám, že nemáš prostory ani finance na stavbu dozvukové místnosti, ale kdybys měl nevyužitou část domu, kam by se vešly dozvukové desky nebo alespoň jedna deska EMT 140, určitě budeš s výsledkem spokojený. Nevýhodou jsou rozměry a váha takového dozvuku, jinak se ale jedná přesně o tu klasiku, kterou dnes na nahrávkách nenajdeš (Bob Dylan nedávno řekl něco v tom smyslu, že dnešní dozvukové efekty jsou o ničem). Doplníš-li deskový dozvuk o pre-delay z páskového studiového magnetofonu, máš k dispozici to nejlepší z klasických reverberátorů. Pro ilustraci si můžeš pustit třeba album Kuře v hodinkách skupiny Flamengo, abychom nemuseli chodit daleko. Mimochodem, firma EMT vyráběla ještě menší a vylepšenou variantu se zlatou fólií, typ EMT 240, který nepotřeboval oddělené umístění ve studiu a zvukovou izolaci. Ale kdyby ti stačila jen softwarová verze ocelového monstra, mám pro tebe dobrou zprávu. Firma Universal Audio totiž uvedla na trh program s originálním názvem EMT 140 Plate Reverb Powered Plugin. Ukázky jeho možností najdeš na YouTube. Dalším z klasických reverberátorů je studiový pružinový dozvuk AKG BX 20. Jedná se o nejlepší pružinový reverb vůbec, čemuž odpovídají i jeho rozměry a váha. Samozřejmostí je u těchto strojů dálkové ovládání funkcí. Pokud se spokojíš s menšími nároky na charakter zvuku, můžeš zkusit přenosné deskové reverberátory AKG BX 25 (má vestavěný digital delay) nebo nejmenší BX 15 určený původně pro přenosové vozy. Neměli bychom opomenout i klasické dozvukové efekty na digitálním principu, ke kterým jistě patří výrobky firmy Dynacord a z těch nejslavnějších pověstná „kamna“ EMT 250 (u nás byl tento přístroj k vidění v dnes už neexistujícím studiu Mozarteum). I tento model se dnes dá pořídit jako plug-in. Dalšími vintage efekty tohoto typu jsou zpožďovače Ursa Major nebo Lexicon, zvláště modely 200 nebo 224 a nejlepší (a podle mnoha názorů dodnes nepřekonaný) model 480. Chybu ovšem neuděláš ani když si pořídíš nějaký efekt z řady PCM, například PCM 70 nebo modernější PCM 90. Záleží na tom, jaký zvuk hledáš. Neměli bychom zapomenout i na klasické procesory Alesis (Midiverb a Midifex) nebo značku Yamaha (nejpopulárnější je určitě SPX-90, všestranný multiefekt s charakteristickými barvami dozvuku). Moje doporučení ber jenom jako inspiraci a raději hledej sám, jak se říká na vlastní pěst. Dobrou ruku i ucho při výběru vintage efektů přeje strýc Yllas.

 

yllas@muzikus.cz

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy