Yllas

Yllas
Yllas

Ahoj strejdo Yllasi, můžeš, mi prosím tě, poradit při výběru kytary do punkové kapely ve stylu 1977? Chtěl bych mít něco, aby to hrálo jako nástroje, co používali třeba Clash, Sex Pistols nebo Ramones. Napiš mi aspoň nějakou informaci, co mám shánět a kolik přibližně taková kytara stojí.

 

Díky, Potkan

Drahý synovče, jestli chceš, aby ti to dobře hrálo, ani v punkové kapele na kytaře neušetříš. Počítej taky s tím, že tvrdé struny jedenáctky jsou samozřejmostí. Ale hlavně ber na vědomí, že většina toho, co se dnes za punk vydává, nemá s punkem vůbec nic společného. Punk je totiž, ať chceš nebo nechceš, především historií. Abys byl v obraze, přinesl jsem ti základní přehled kytar, které používaly tvé vzory.

 

Začneme u zmíněných The Clash (1976-1986). Joe Strummer (občanským jménem John Graham Mellor) hrál na Fender Telecaster z roku 1966. Jestli nechceš prodat byt nebo auto, můžeš si koupit reedici jeho modelu, kterou výrobce nedávno uvedl na trh jako Joe Strummer Tribute Telecaster. Pokud ho seženeš z druhé ruky, bude tě stát kolem osmi set dolarů. Dalším kytaristou v The Clash byl Mick Jones, který hrál na kytary Gibson Les Paul a Fender Stratocaster. Jeho první kytara byla Gibson Les Paul Junior a dodnes si ji nemůže vynachválit, i když už vystřídal víc značek a modelů. Originální Les Paul Junior z roku 1958 s jedním snímačem pořídíš na eBay za nějakých čtyři a půl tisíce dolarů a výš, ale můžeš si koupit mnohem lacinější model z poslední doby. Těch je na trhu dost, protože zájem o tento jednoduchý typ kytary prožívá značné oživení. Nejlepší punkovou kapelou byli bezesporu The Sex Pistols (1975-1978, reunion 1996, 2002 a 2003), kterým se podařilo odstartovat punkové hnutí v celé Anglii odvážným útokem na kult britské monarchie. Natočili sice jen několik singlů a jedno oficiální řadové album, jejich odkaz však můžeš slyšet ve zvuku mnoha kapel. A nejen to, jména členů kapely byla nedávno zvěčněna i v latinských názvech několika druhů vyhynulých trilobitů!

 

Na zvuku Sex Pistols se nejvýrazněji podílela kytara Gibson Les Paul Custom. Hrál na ni Stephen Philip („Steve“) Jones, který natočil i většinu baskytarových partů na albu, jehož pečlivá produkce působila v době vydání jako bomba. Steve si v Gibsonech přímo liboval a nechal se vidět i s modely Gibson SG, Flying V nebo Firebird. Ale jeho nejvěrnější kytarou byl, kromě jednoho černého modelu, typický zažloutlý Custom s nálepkami. Gibson uvedl na trh repliku s doporučenou cenou pod sedm tisíc dolarů, ta se však už nevyrábí. Steve ale dostal nabídku od firmy Fernandes, která dělá kopie Gibsonů pod značkou Burny, a tak občas hraje i na japonský Les Paul. Ačkoliv používá Marshally, na vzrušujícím zvuku kytarových partů alba se podílelo kombo „silverface“ Fender Twin Reverb s reproduktory Gauss. Když se řekne The Ramones (1974-1996), většina lidí si kromě vyzáblé postavy zpěváka představí ultrarychlého kytaristu Johna Cummingse (známějšího jako Johnny Ramone). Jeho typickým nástrojem se stala kytara Mosrite Ventures II, kterou si pořídil v newyorském obchodě Manny’s někdy v roce 1974 za padesát dolarů. Originál této kytary s největší pravděpodobností neseženeš, protože jich bylo vyrobeno jen pár desítek kusů. Ale mám pro tebe dobrou zprávu: Firma Hallmark Guitars vyrábí reedici Johnnyho kytary v modré barvě i s jeho (nikoli vlastnoručním) podpisem. Když budeš mít štěstí, koupíš ji v Americe za 900 babek. A nakonec ještě k aparátu. Určitě nic nezkazíš, když budeš hrát na starého Marshalla. Přeji ti šťastnou ruku i ucho při výběru kytary! Tvůj Yllas

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy