Yllasova almara III - z pozůstalosti žijícího strýčka

Yllasova almara III - z pozůstalosti žijícího strýčka
Yllasova almara III - z pozůstalosti žijícího strýčka

Pochválen budiž Yllas a jeho perfekcionismus, se kterým nám zachoval svůj pečlivě vedený archív. Díky tomu můžeme v tomto díle Almary odhalit tajemství vzniku elektrické kytary.

Není to tak dávno, co nám média neustálým omíláním jedné přihlouplé písně vnucovala představu, že elektrickou kytaru vymyslel ďábel. Tedy rohatý hybrid kozla a gorily se lvím ocasem, dlouhým jazykem a kopytem na jedné noze, oblékající se do lesnické uniformy, trvalým bydlištěm v Pekle. Není tomu tak. Elektrickou kytaru vymyslel vynálezce Lester William Polfuss, známý pod uměleckým jménem Les Paul, a opravář radiopřijímačů Clarence Leonidas Fender ve Spojených státech amerických. Neměli bychom opomenout ani Paula Bigsbyho a jeho kytaru Bigsby - Travis z roku 1947. První Fender Telecaster spatřil světlo světa v roce 1951.

Ve stejné době se na druhé straně zeměkoule v jedné maličké zemi, tři roky po ozbrojeném politickém převratu řízeném KGB, angažuje občan Zdeněk Škoda v odborném časopise Mladý technik (ročník V, č. 46) za nasazení elektrifikovaných kytar do recitačních a hudebních kroužků. A co víc, vřele doporučuje při oficiálních oslavách a v estrádních programech použít na kytarová sóla zesilovače! Kdepak čerti, na ty se mohou tak vymlouvat agenti StB - Češi i Američani ve stejnou dobu přistoupili k řešení problému, na čem hrát tu novou hudbu, při které se budou sály měnit v hromady třísek.

V polovině padesátých let je k nám z USA jako vzorek dovezen první Fender Stratocaster a začíná vývoj českých elektrofonických kytar. Dlužno dodat, že elektrické zesílení tónu kytary je nápad starý jako radiotechnika sama. Za všechny průkopníky elektrické hry stačí uvést jméno Charlie Christian - on to byl, kdo proslavil snímač na jazzové kytaře ve 30. letech minulého století. Elektrický lubový Gibson ES-150 byl uveden na trh v roce 1935. Dnešní jacky na kytarách se téměř neliší od těch, kterými ve 20. letech osazovala svoje rádia firma RCA (až na to, že ty staré byly hezčí a víc vydržely).

Ze začátku se na elektrické kytary předělávaly ty akustické, později se amatérsky stavěly kytary s plným korpusem. Kdo si tím neprošel, neví, o čem je řeč. Nadšenci, kteří stejně jako já dokázali celé hodiny vydržet u vrtačky, s jejíž pomocí navíjeli tenkým drátem cívky, brzy pochopili, že udělat dobrý snímač není legrace. Návod, jak elektrifikovat kytaru, dokazuje, že v roce 1951 už u nás něco vřelo pod pokličkou. Tremolo na české kytaře Grazioso, které předběhlo mechaniku Floyd Rose o několik desítek let, bylo pak naprostou bombou. Yllas by mohl vyprávět... V příštím čísle se mimo jiné dozvíte, jak vlastně George Harrison přišel ke své první elektrické kytaře.

Psáno pro časopis Muzikus