Funk/Fussion Bass

Funk/Fussion Bass
Funk/Fussion Bass

Funk/Fussion Bass basisty Jona Liebmana volně navazuje na jeho předchozí titul Funk Bass. Struktura obou knih je podobná, s tím rozdílem, že Funk/Fussion Bass klade důraz výhradně na prstovou techniku a nezaobírá se slapem. Pokud tedy nejste příznivcem slapu, a přesto vás funkové groovy zajímají, je toto jedna z mála učebnic, která naplní vaše představy.

Hned v prvním odstavci učebnice stoji: "Cílem této knihy je představit dnešnímu basistovi funk/fussionový styl hry. Je spousta hráčů se silnými prsty, kteří dokáží hrát velice rychle a hlasitě. Ale koho to zajímá? Měj na paměti, že nebudeš dostávat nabídky koncertovat či nahrávat na základě toho, jak rychle hraješ, jakou máš basu, kolik peněz jsi investoval do svého vybavení, nebo na základě toho, že bratranec tvého kamaráda má údajně v L. A. výborné kontakty. Basista musí hrát groove, jasný a jednoduchý."

Tato myšlenka se prolíná celou knihou a skutečně vystihuje její zaměření. Učebnici tvoří šest základních kapitol, obsahujících mj. studie přecházení strun, vysvětlení technických prvků jako např. hamer-on, pull-off, slide, bend, trilek apod. Ovšem skutečným těžištěm knihy je pátá kapitola nazvaná Establishing a Groove s 20 stranami podnětných doprovodných prstových figur. U každého groovu jsou akordové značky, takže pokud chcete, můžete si figury pilovat třeba s klávesistou či kytaristou, budou-li na to mít pochopitelně náladu.

Poslední kapitola se zabývá problematikou sólování. Součástí knihy je i přiložené audio CD, na němž jsou nahrány probírané figury z posledních dvou kapitol. Jedná se pouze o basu a bicí, nahrané ve dvou zvukových stopách. Při cvičení můžete levou stereo stopu ztlumit a bude vám hrát pouze doprovod bicích, což je velmi dobrá pomůcka k pochopení podstaty spolupráce bubeníka s basistou.

Na úplný závěr zařadil autor třístránkový seznam nejlepších nahrávek z hlediska baskytary, které doporučuje k poslechu.

Funk/Fussion Bass Jona Liebmana považuji za zajímavou publikaci, vhodnou pro celou škálu hráčů od začátečníků, kteří mohou pilovat s prvními kapitolami stupnice a appregia, po pokročilejší hráče, hledající novou inspiraci. Velkým negativem knihy ovšem je, že materiál, jenž může pokročilejší basisty zajímat, začíná až s druhou polovinou či poslední třetinou knihy. Myslím, že je poměrně zbytečné, aby učebnice konkrétního hudebního stylu obsahovala ze svých 96 stran téměř 50 stran durových stupnic s rozloženými akordy, rozepsanými od všech jednotlivých tónik zvlášť.

Psaného textu není mnoho, jednoznačně dominuje notový materiál. Text, psaný nepříliš náročnou, vtipnou angličtinou, vás vždy jen uvede do problematiky každé konkrétní kapitoly. Myslím, že každý uživatel s průměrnou "maturitní znalostí" anglického jazyka si s ním poradí. Celá kniha obsahuje tabulatury pro ty, kteří mají se čtením notového zápisu potíže. Cena publikace včetně přibaleného CD činí 750 Kč.

Psáno pro časopis Muzikus