PRS SE Custom 24 WB 2018 - elektrická kytara vybavená dvojzvratným tremolem

Přiznám se, že ačkoli jsou eletrické kytary americké firmy Paul Reed Smith již mnoho let zářivou stálicí na muzikantském nebi, ještě jsem neměl možnost na žádnou psát recenzi. Proto jsem se docela těšil a i když jsem již některé v obchodě osahal, tak nikdy nebylo moc času se důkladně s kráskou seznámit... Poštovní kurýr mi přivezl pečlivě zabalenou krabici a vrhl jsem se na ní s ostrým nožem.

PRS SE Custom 24 WB 2018 - elektrická kytara vybavená dvojzvratným tremolem
PRS SE Custom 24 WB 2018 - elektrická kytara vybavená dvojzvratným tremolem

Něco málo historie

Všichni kytaristé vědí, že králi a zároveň soupeři jsou dvě renomované americké firmy - Gibson a Fender-, a je velmi těžké vrazit mezi ně klín. Kytaristovi a nástrojaři Paul Reed Smithovi se to podařilo roku 1975, kdy postavil přesně na míru první nástroj pro Carlose Santanu (jistě netřeba představovat - který kytarista ho nezná, tak ať už radši nehraje :-)). Tím začala nová éra skvělých kytar, které již od začátku představovaly to

nejlepší v designu a kvalitě ve světovém měřítku. Paul Reed Smith totiž stvořil novou ikonu, po které touží stovky, možná tisíce nadšených kytaristů. Pod pečlivým dohledem svého přítele, hlavního konstruktéra a dlouholetého ředitele Gibsonu, jímž nebyl nikdo jiný než Ted McCarty, Paul pečlivě promýšlel svůj Custom 24. Ten je dodnes hlavním v produkci, která čítá dvacet sériových a devět ručně stavěných modelů. Také Paul ponechává možnost si nechat nástroj postavit na zakázku - tzv. Private Stock (obdoba Custom Shopu), ale na ty, myslím, našinec tak nějak ani nedosáhne. Velmi ceněnými jsou sběratelské kusy, stavěné ručně ještě před zahájením sériové výroby, kde se cena díky zdobení a také vykládání drahokamy šplhá až k třiceti tisícům dolarů... No nekupte to, že, ehm! Sériová výroba byla založena až roku 1985, tedy deset let od vzniku Santanovy kytary. Na Paulovy nástroje dnes hraje absolutně první světová kytarová liga napříč všemi žánry. Najdeme je v rukách jazzmanů i rockerů, ale i v country a popu.

Jde totiž o kytary naprosto univerzální díky konstrukci a elektrickému vybavení, jež je chráněno několika americkými patenty. Firma sídlí v šestitisícovém městečku Stevensville, stát Maryland na východním pobřeží USA.

 

Pověst nelhala!

Již od prvopočátku provází všechny modely PRS zvěsti o neskutečně vynikající kvalitě. Je to také základní krédo majitele a konstruktéra firmy. Když k tomu připočteme nádherný design, barevné pečlivé provedení a zdobení intarziemi leticích ptáků, tak zde máme opravdu kus uměleckého díla. Nemilosrdný trh s hudebními nástroji donutil Paula přesunout výrobu dostupnějších a levnějších typů a modelů do Asie. V Jižní Koreji tedy spatřují světlo světa a ruce natěšených muzikantů velmi kvalitně provedené kytary, kde právě cenu určuje pracovní síla. Technologie výroby je stejná a přísná výstupní kontrola zajišťuje skvělé nástroje za přátelskou cenu. Takový se mi tedy dostal na test a po vybalení a prvním seznámení jsem byl ohromen. Přece jen jsem již nějakou tu kytaru zkoušel a vlastnil a za padesát let jich bylo opravdu hodně. Na první pohled vidíte, že držíte něco neobvyklého.

PRS SE Custom 24 WB 2018 - elektrická kytara vybavená dvojzvratným tremolem
PRS SE Custom 24 WB 2018 - elektrická kytara vybavená dvojzvratným tremolem

Popis

Kromě unikátního designu, který dnes kopírují (leckdy úspěšně, že pane Thomanne?) mnohé čínské a vesměs asijské manufaktury, držíme v rukou originál. Konstrukce je osvědčená a vychází z konceptu Les Paula (jak jinak, když tvůrcem byl Ted McCarty). Tedy celomahagonové tělo a bombírovaný javorový žíhaný top. Ale pozor - na rozdíl od Gibsona je u většiny modelů javorový krk. Testovaný model je osvědčený Custom 24, což samozřejmě označuje počet pražců. V nabídce jsou pochopitelně i nástroje s dvaadvaceti, ale i neobvyklé barytonové s prodlouženou menzurou 704 mm nebo vícestrunné. Zkoušený kus přišel do mé stáje v nádherné barvě whale blue, což v překladu znamená velrybí modř. Zajímavé, jaké dávají Američané přívlastky barvám. To se u nás nemůže přihodit - velrybu jsem viděl pouze v Národním muzeu, ale ty kosti už moc takový odstín neměly. Typickým znakem je dvojitý výřez těla, který evokuje otevřený zobák orla, národního symbolu USA a vyfrézovaný spodní výkroj do žlábku. Paul Reed Smith také přišel na originální způsob lemování vrchní desky. Nepoužívá plastové nebo dřevěné lemy, ale nedobarví top, čímž vznikne světlý pruh javoru na spoji s tělem. Určitě to snižuje výrobní náklady, protože konstrukce lemů je dosti pracná a pečlivá. Přesto je to krásně působivé. Geniální jednoduchost. Naproti tomu celý spodek těla a krk je kryt barvou černou. Krk je samozřejmě vlepený na dosti široké a ploché patce na rozdíl od Les Paula, který má patku kratší. Dohmat je fantastický do nejvyšších poloh. Četl jsem kdysi před mnoha lety, že Paul zavedl počítačem řízenou pražcovou pilu na výřezy hmatníků. Všechny drážky se současně vyříznou čtyřiadvaceti pilovými kotoučky na setiny milimetrů. No u téhle kytary mne nejvíce ohromil právě krk provedením, pečlivě vsazenými pražci, laděním a pocitově i rádius (10”). Je více zakřivený a umožňuje pohodlný a nízký dohmat. Opravdová lahůdka... Na hmatník byl použit velice tmavý a leštěný palisandr, který vytváří dojem ebenu. Je zdobený již zmíněnými intarziemi letících ptáků z perleti, coby orientačních značek na obvyklých polohách. Je to tak trochu i poznávací znamení kytar PRS. Hlavice opět patentovaná nese 3 + 3 kvalitní firemní olejové mechaniky v niklu. Fungují bezproblémově. Patentovaná kobylka vlastní konstrukce, typově vychází z Fendera a zde s tremolem. Má více zaoblené hrany a je uložena na šesti vrutech vysoce posazených. Umožňuje tedy dvojzvratný pohyb pákou. Ta se jen vsune a zafixuje inbusovým šroubkem. Blok kobylky drží čtyři pružiny a vše funguje jemně a precizně. Celý nástroj je kryt perfektně lesklým lakem.

 

Elektrické vybavení

Paul Reed Smith si velice cení svého elektrického vybavení na kytarách a dozvěděl jsem se, že i ta jsou předmětem patentového řízení. Dva humbuckerové snímače se dají na cívkách rozepínat spínačem na potenciometru tónové clony a dostáváme tak velkou kombinaci zvukového rozpětí. Snímače jsou typu zebra s krémovými rámečky. Máme zde třípolohový přepínač a pouze dva potenciometry - Volume a Tone. Osobně mám tento druh vybavení velmi rád. Kytara má jednoduché ovládání, ale velký potenciál. Je to díky kvalitním snímačům, které jsou živé, silné s barevným zvukem. Rozpojením cívek se dostáváme také do světa Fendera a nástroj začne pěkně cinkat a jeho charakter se absolutně změní. Nastupuje podvědomí univerzálního nářadí... a kytara se tak opravdu chová.

PRS SE Custom 24 WB 2018 - elektrická kytara vybavená dvojzvratným tremolem
PRS SE Custom 24 WB 2018 - elektrická kytara vybavená dvojzvratným tremolem

A jak PRS hraje?

Je to opravdu krásná, dokonale funkční, jednoduchá a univerzální kytara. Zkoušel jsem ji v jazzové kapele na celolampové kombo, a i když jsem tedy už hrál na ledaccos, tak mne strašně bavila. Prošel jsem všechna nastavení a barevné možnosti. Náš bubeník nehraje jen swing, takže i ve fusion skladbách jsem si užil krásné zkreslení, ale i opravdu medový tón à la lubovka. Kytara disponuje velkým arzenálem možností. A hratelnost? Prostě dokonalé do nejvyšších poloh...

 

Závěr

Co dodat? Kytary PRS najdeme v rukách těch nejlepších muzikantů světa. Asi vědí proč. Kromě skvělého designu, kvality provedení a univerzálního zvuku, tady máme jeden z geniálních výrobků dvacátého století, který se již vedle dvou hlavních rivalů výroby elektrických kytar zapsal do historie nesmazatelně. Je zde velká dávka intuice, geniality, poctivosti a vize budoucího uměleckého snažení v hudbě. K tomu dopomáhají i nové počítačové technologie v procesu výroby. Opravdu doporučuji kytaristům naběhnout do nejbližšího obchodu, který prodej licencuje, a povinně vyzkoušet. Ke kytaře dostanete velice pěkný a pevný gigbag neboli měkké pouzdro v ceně. V kapsičce najdete páku tremola, náhradní pružinu, dva inbusové klíče na seřízení (i když testovaný byl seřízen dokonale) a tenký pseudokabel na připojení k zesilovači. Ačkoli je kytara vyrobená v Asii, tak mne uchvátila. Musím jen chválit... A označení SE znamená Special Edition, což je právě vyhrazeno modelům z Jižní Koreje.

 

Info:

Elektrická kytara PRS SE Custom 24 WB vybavená dvojzvratným tremolem

Made in South Korea. Cena je 22 190 Kč včetně gigbagu.

 

Plus:

Design

Dílenské vynikající zpracování

Zvuk

Univerzálnost

Kvalitní hardware

Skvělý krk

Cena

 

Mínus:

Opravdu jsem nenašel.

 

Technická specifikace

Tělo mahagon, top fládrovaný javor
Krk javor
Hmatník palisandr
Délka těla (bez výřezů) 360 mm
Šířka těla 335 mm
Hloubka těla 43 mm
Celková délka nástroje 960 mm
Menzura 24,75” (63,5 mm)
Počet pražců 24 jumbo
Orientační značky (10) letící ptáci – perleť
Šířka krku na nultém pražci 42,8 mm
Šířka krku na 12. pražci 55 mm
Šířka krku na 24. pražci 60 mm
Rádius hmatníku 10” (254 mm)
Snímače 2 x HH PRS 85/15 S – rozepínání cívek
Přepínač třípolohový
Potenciometry sdružené Volume – Tone
Kobylka PRS tremolo, niklovaná
Mechaniky PRS olejové 3 + 3, niklované
Struny .009

 

www.prsguitars.com

Psáno pro časopis Muzikus