Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Snímače VI

Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Snímače VI
Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Snímače VI

Abychom se tedy v tématu výškového nastavení snímačů také dobrali k nějakým číselným hodnotám, byť je opět a samozřejmě nebudeme brát až tak přísně a dogmaticky, zkusil jsem na několika svých nástrojích osazených pasivními modely tyto hodnoty změřit. Samotného mě zajímaly, stejně jako relativně nedávno výška dohmatu, podotýkám, že jsem je nikdy nenastavoval za pomoci nějakého měřidla, pouze „od oka“, podle pocitu ze hry a relativní potřeby vyrovnanosti signálu ze snímačů. Zde jsou tedy nějaká čísla - měřeno od horní plastové hrany cívek snímače ke spodní hraně struny (nástroje typu Strat).

 

humbucker u kobylky krkový singl
nástroj E1 E6 E1 E6
1 3,3 mm 4,1 mm 5,7 mm 5,2 mm
2 3,5 mm 3,3 mm 4,8 mm 4,5 mm
3 3,9 mm 3,5 mm 4,8 mm 4,7 mm

 

Jak můžeme vidět a jak tomu bylo i v případě nastavení dohmatu (action), hodnoty, i při relativně podobných typech kytar, nejsou stejné, i když jsou tyto nástroje užívány pouze jedním hráčem. U č. 1 se pak zejména do výškového umístění krkového singlu promítá i minule zmíněný jev - negativní ovlivňování ladění přílišnou blízkostí snímače. Vypovídá to tedy o potřebě individuálního přístupu k nastavení u každého nástroje.

 

Samozřejmě, že hodnoty jsou ovlivněny dalšími faktory, které je nutno brát v potaz, jako třeba ne vždy úplná podélná rovnoběžnost s horní deskou (pickguardem) nebo např. samotná výška pólových nástavců, která bývá zejména u singlů dost rozdílná (např. znatelně vyšší nástavce u strun G a D). Pak je třeba vyzkoušet hrou ve vysokých polohách, zda se nám některé struny při úhozu (trsátkem) a tím zpravidla krátkým zatlačením dolů, nedotýkají pólových nástavců snímače. Tento jev nám pak může do zvuku přidávat nepříjemné pištivé alikvoty při ataku tónů, v extrémním případě může způsobit až třeba částečnou nebo úplnou neznělostí tónů v těchto vysokých polohách.

 

Při nastavování výšky snímače se nemusíme příliš zaleknout toho, že jej ani příčně nemáme zrovna úplně rovnoběžně s horní deskou. Opředené basové struny poskytují zpravidla silnější signál, proto, jsou-li výrazně hlasitější, od nich můžeme snímač nastavovacím šroubem na horní straně trochu oddálit. Týkat se to bude pravděpodobně hlavně čistějších zvukových rejstříků, ve kterých se nám nejvíce projevuje celková dynamika samotného nástroje. Pokud ovšem hrajeme např. převážně zkreslené doprovody právě na opředených strunách, nemusí nás tento problém až tak trápit. U čistých rejstříků si můžeme samozřejmě pomoci i vhodně nastaveným kompresorem, který nám pomůže srovnat rozdílnou dynamiku jednotlivých strun.

 

Příště v tématu budeme pokračovat.

Psáno pro časopis Muzikus