Alesis MultiMix 8 USB FX - mixážní pult, efektová jednotka a zvuková karta v jednom

Alesis MultiMix 8 USB FX - mixážní pult, efektová jednotka a zvuková karta v jednom
Alesis MultiMix 8 USB FX - mixážní pult, efektová jednotka a zvuková karta v jednom

Mám před sebou jedno z typu zařízení, které je v současné době poměrně moderní a poptávané. Jedná se o mixážní pult (v tomto případě analogový), kombinovaný s efektovou jednotkou a se zvukovou kartou (v tomto případě USB). Takové zařízení je velice univerzální a dá se použít jak ve studiu pro záznam, tak na živé zvučení (na zkoušce nebo i přímo na koncertě) s možností použití interních efektů a navíc i záznamem celé produkce do počítače.

Obecně se mi tato koncepce zařízení také hodně zamlouvá právě pro svou širokou možnost použití. V podstatě jsou dva možné přístupy. Jedna varianta je, že takové zařízení vypadá spíše jako mixážní pult, ke kterému byla přidaná USB nebo FireWire sběrnice pro přenos dat do počítače. To je případ právě Alesis MultiMix 8 USB FX. Druhá varianta vypadá spíše jako zvuková karta (často v rackovém provedení) s možností mixáže - obvykle pomocí otočných ovladačů na čelním panelu. Obě varianty mají svá pro i proti. Zjednodušeně lze vybrat podle toho, zda bude zařízení častěji používáno jako zvuková karta, a nebo jako mixážní pult.

 

Rozdělme si tedy také MultiMix na tři části - mixážní pult, efektová jednotka a zvuková karta.

 

Mixážní pult

Jak již bylo naznačeno, MultiMix se v podstatě tváří jako analogový mixážní pult. Na rozdíl od digitálních pultů je tedy k dispozici vždy samostatný ovladač pro každý jeden parametr (na rozdíl od digitálních pultů, které obvykle sdílejí jeden ovladač pro více parametrů). Uspořádání ovládacích prvků na mixu, jakož i možnosti směrování signálu, jsou naprosto klasické, a tedy logické a přehledné. Okamžitě po vybalení z krabice lze zažít pracovat. Oproti starší verzi USB (bez FX) a také oproti verzi FW, která nabízela FireWireovou komunikaci s počítačem, se přesto uspořádání nepatrně změnilo.

 

Namísto klasických jezdců (faderů) jsou i pro ovladače úrovně hlasitosti jednotlivých stop použity otočné ovladače. Důvod je nasnadě - úspora místa. Tyto ovladače jsou dostatečně daleko od sebe a mají dostatek prostoru i nad sebou, takže není sebemenší problém je ovládat. Navíc mají příjemně vyvážený odpor. Dají se nastavit opravdu citlivě. Fadery už máme obvykle zažité a je to železná košile, takže první chvilky budou trochu rozpačité, ale dá se zvyknout hodně rychle.

 

Ostatní ovladače (panorama, ekvalizér, sendy) jsou hodně titěrné. Vzdálenost mezi nimi je pro mě na hranici (respektive spíše těsně za ní) pohodlného ovládání a preferoval bych malinko větší rozestupy. Co mi ale vadí víc, je velmi ostrá hrana zobrazující místo, kde přesně otočný ovladač nastavuje hodnotu. Tato hrana doslova řeže do prstu při každém uchopení.

 

Aretace ovladačů na středních hodnotách parametrů je příjemně vyvážená. Ani moc tvrdá, takže se přes ní dá pohodlně a plynule dostat, ani moc měkká, abychom nemuseli v případě potřeby hledat středovou hodnotu zbytečně dlouho.

 

Při výrazném zesílení je jasně slyšet šum celého zařízení. Ale při běžném nastavení je šum nepostřehnutelný.

 

Efektová jednotka

Efektová jednotka nabízí jen přednastavené presety efektů a není možné do efektů jakýmkoliv způsobem zasahovat. Uživatel tak nemusí, ale také ani nemůže, vůbec nic řešit. Parametry jednotlivých efektů jsou poměrně pěkně vyladěné. Jediné, kde si nejsem jist, jsou dva delaye. Oba jsou nastavené tak, že odrazy přichází v korespondenci s jedním tempem (120 bpm) s tím, že Delay 1 odráží na 1/16 a Delay 2 odráží na 1/8 T. Myslím, že by bylo lepší oba delaye od sebe časově výrazně odlišit. Takto oba sedí do tempa 120 bpm, ale s oběma bude problém při tempech 110, 140, a nebo všech ostatních tempech, která nijak nesouvisí s tempem 120.

 

Pro první dvě stopy je k dispozici třípásmový ekvalizér s pevně nastaveným hlubokým pásmem na 80 Hz, středním laditelným pásmem od 120 Hz do 4 kHz a pevně nastaveným výškovým pásmem na 12 kHz. Další dvě stopy mají třípásmový ekvalizér se stejnými pásmy basů a výšek. Středy jsou pevně naladěné na „magický“ 1 kHz. Linkové vstupy mají pouze dvoupásmový ekvalizér s basy a výškami stále na stejných frekvencích, úplně bez středního pásma. U všech dostupných pásem lze nastavovat úroveň od -15 dB do +15dB. K dispozici jsou dva sendy. Jeden je FX Post a druhý je Aux Pre.

 

Zvuková karta

Ještě než začnete číst tento odstavec, upozorním, že vše zde uvedené se týká první generace Alesis MultiMix 8 USB FX. Čerstvě ale vyšla druhá generace, o niž se zmiňuji za závěrem, která největší problémy řeší.

 

Zvuková karta je pro mne na celém zařízení největším kamenem úrazu. A to ať se kouknu na jakýkoliv parametr zvukové karty.

Do USB je bohužel posílán jen celkový výstupní mix (tedy i s efekty), což považuji za největší prohřešek tohoto modelu. Zvuková karta se tedy nechová jako vícekanálová, čímž by okamžitě byla mnohem použitelnější. Takto se MultiMix ve studiu pro společný záznam kapely do jednotlivých stop nedá použít. Použitelnost zařízení se tak zmenšuje jen na zvučení a záznam na koncertech nebo na zkoušce. Vícekanálově se choval MultiMix FW (komunikuje s počítačem přes FireWire rozhraní), který již ale momentálně není na trhu. Nevidím k tomuto rozhodnutí vůbec důvod. USB sběrnice také nabízí dostatečně rychlou propustnost na to, aby bez problémů prolezla data všech kanálů ve zvolené vzorkovací frekvenci a bitové hloubce.

 

Nejhezčí počítačovou „modelkou“ současnosti je asi zřejmě Apple MacBook Pro. Všiml jsem si, že je vyobrazen u mnoha hudebních zařízení, která mají co do činění s počítačem. Alesis MultiMix 8 USB FX není výjimkou a MacBook Pro je vyobrazen dokonce přímo na vrchním víku krabice.

 

Zvuková karta nepoužívá své vlastní ovladače. Výhodou je, že zařízení stačí k počítači pouze připojit a můžeme okamžitě začít nahrávat bez instalace ovladačů. Na druhou stranu, vzhledem k obecným ovladačům je zde relativně hodně vysoká latence, tedy zpoždění signálu v systému mezi vstupem a výstupem. Zobrazovaná latence byla zhruba dvojnásobná oproti hodnotám zobrazovaným u zvukových karet s vlastními vysoce kvalitními ovladači (Steinberg MR816CSX nebo R.M.E. BabyFace, což jsou ale také zvukové karty za úplně jiné peníze).

 

Samotný výrobce v manuálu pro uživatele Windows dokonce odkazuje na univerzální freewareové ovladače ASIO4ALL. Bez ASIO ovladačů bude v systémech Windows latence ještě větší. V Mac OS X je situace zachráněna poměrně slušnými nativními Mac OS X ovladači CoreAudio. Ale i tak je co zrychlovat. Vlastní ovladače by mohly latenci výrazně snížit a zařízení tak udělat mnohem lépe použitelné pro nahrávání v menších studiích a domácích podmínkách. Ačkoliv zvuková karta nahrávající data pouze z výstupu; ještě se nad tím zamyslím.

 

Nahrávat lze v šestnácti bitech a 44,1 kHz (tedy kvalita audio CD) a nebo ve 48 kHz. To také není žádná sláva, ale na druhou stranu, úvaha o zbytečné honbě za vysokými čísly mnoha výrobců není úplně mimo.

Alesis MultiMix 8 USB FX - mixážní pult, efektová jednotka a zvuková karta v jednom
Alesis MultiMix 8 USB FX - mixážní pult, efektová jednotka a zvuková karta v jednom

Provedení

Opravdu se mi líbí kovový vršek, zadní a spodní strana. Zvyšuje to odolnost zařízení a předurčuje ho pro bezpečný přesun z místa na místo a v mobilních podmínkách. Bočnice jsou z plastu, mírně připomíná gumu.

 

Napájení (trafo) je externí. Přesto se při chodu zařízení trochu zahřívá. Nejvíce na spodní části, (dívám-li se na mix shora) vpravo nahoře. Zkrátka u konektoru Power. Naštěstí zařízení stojí na nožičkách, takže je chlazeno vzduchem. Samotné trafo se pochopitelně zahřívá také, ale nijak dramaticky.

 

Líbí se mi takový detail, že jsou použity jiné kolébky pro vypínač napájení a jiné pro zapínání/vypínání fantomového napájení. Na první dotek je jasné, co zapínám/vypínám, a nemohu tak omylem vypnout celý mix, když chci jen vypnout fantomové napájení. Ne že by se něco stalo, mix naběhne po zapnutí okamžitě, ale může to být nepříjemné.

 

Součástí balení je Cubase LE, v současné chvíli ve verzi 5, pro Windows (XP, Vista i 7) a Mac OS X (vyžaduje 10.4 a vyšší).

Samotná krabice pro zařízení je dobře naddimenzovaná. Mix se z ní dobře vyndává i zandává. Bohužel ale krabice nemá nahoře ucho, takže se špatně přenáší. Asi tak ale nebyla zamýšlená. Na druhou stranu, přenosný kufr jako příslušenství by nemusel být úplně neprodejný.

 

Závěr

Alesis MultiMix 8 USB FX je moderní univerzální zařízení kombinující analogový mixážní pult s digitální efektovou jednotkou a zvukovou kartou. Na všem se velice brzy pozná, že jde o levné zařízení. Mix šumí, efekty mají přednastavené hodnoty, které nelze měnit a zvuková karta vysílá do počítače pouze celý výstupní mix. Na druhou stranu, co bychom ze cenu, za kterou je Alesis MultiMix 8 USB FX prodáván, chtěli více?

 

Konkurence nic moc lepšího také nenabízí. Čím více o tom přemýšlím, tím více je mi jasné, že toto zařízení prostě do studia nepatří, a asi to tak ani není myšleno. Ve všech ohledech slabá zvuková karta je tedy jen bonusem pro občasné nenáročné použití.

 

Novinka po závěru

Těsně před vydáním tohoto testu představil Alesis novou verzi MultiMix 8 USB 2.0 FX, kde opravil v tomto testuvlastnosti vytýkané zvukové kartě. Nově zvuková karta pracuje až v režimu 24 bitů a 96 kHz a přes USB posílá deset kanálů směrem ze zvukové karty do počítače a dva kanály opačně. Tak se MultiMix nakonec stane použitelným i jako zvuková karta.

Info:

Alesis MultiMix 8 USB FX je zařízení kombinující analogový mixážní pult, digitální efektovou jednotku a USB zvukovou kartu. Cena je 3675 Kč.

 

Plus:

kovové šasi

mix s předpokládanými parametry i rozložením ovladačů

externí napájení

 

Mínus:

zvuková karta ve všech ohledech (záznam pouze z hlavního výstupu, maximálně 16 bitů/48 kHz, absence vlastních ovladačů); ve verzi 2.0 opraveno

parametry efektové jednotky jsou pevně nastavené

rozestupy mezi ovladači ekvalizéru jsou příliš malé

Psáno pro časopis Muzikus