Basové kombo jako sumo

Basové kombo jako sumo
Basové kombo jako sumo

Vůně čerstvě lepené koženky, velmi hezký vzhled a logo, modré světýlko spínače Power. Přední strana s reproduktorem je sympaticky chráněna nachlup stejným potahem jako aparáty firmy Fender. Dokonce lze kombo naklopit a nasměrovat tak tok vyzářených informací k uchu hráče. Při výkonu 65 W a váze 20,2 kg mi zde ale poněkud uniká smysl principu komb - dva v jednom - a všechna případná pozitiva najednou ztrácejí přímou úměrou na významu.

 

Přední panel

Jeden vstup s impedancí 1 M´. Hned vedle tlačítko s útlumem o 10 decibelů, doporučované k použití pro nástroje se silnějším výstupem. Pak následují knoflíky - Gain, neboli vstupní citlivost - následně korekce v praktickém pořadí basy, středy, výšky a prezence - neboli vyšší výšky. Řadu ovladačů uzavírá zprava ovladač koncového zesilovače - Volume. Na předním panelu se ještě nachází užitečný cinch vstup - CD Input - pro připojení zdroje hudebního signálu (CD/MD/MC) s blíže nespecifikovanými parametry - dále výstup pro sluchátka - jack 6,3 mm - a stejně tak i nesymetrický linkový výstup - Line Out. Sympatická je i přítomnost modré LED kontrolky s označením Limiter, která indikuje přebuzení vstupu. Její umístění mezi linkovým a sluchátkovým výstupem je poněkud nelogické :).

 

Zadní panel

Na zadní straně panelu zesilovače se kromě nezbytné zdířky pro připojení síťového kabelu a pojistky nachází i vstup a výstup efektové smyčky - Efect Loop. Nakonec je zde i jeden výstup pro 4´ interní reproduktor. Zesilovač nemá eventuelně další výstup pro externí reprobox. V našem případě se mi tento nedostatek jeví poněkud jako bezpředmětný pro dostačující parametry reproboxu. I když další rebrobox by jenom rozšířil prostorový vjem. Tak proč ho aspoň nemít v záloze pro náš lepší pocit, že tu možnost máme, i když ji třeba nikdy nevyužijeme. Ozývá se ve mně malinká obava, jestli by to nebylo nad síly zesilovače. Museli bychom se asi pohybovat v jiné kvalitativní kategorii a tím i vyšší cenové relaci.

 

Zvuk

Zvuk je jasný, s přemírou vyšších středů a díky prezenci i výšek. U tak objemného komba je s podivem, že basy ve všech případech žádají vytažení na maximum. Až pak je všechno v pořádku. Jinak při nastavení basů "na střed" převládá pocit, jakoby zvuku něco scházelo. Předzesilovač má své hranice v přebuzení, kdy relativně strmý průběh křivky zesílení neumožňuje větší dynamickou zátěž. Tato nedokonalost je charakteristická pro méně kvalitnější předzesilovače. Strmost Gainu neovlivní ani tlačítko s útlumem -10 dB. Méně "pružný" vestavěný Limiter "nezachytí" rychlé dynamické rozdíly a reaguje se zpožděním. Pro hráče hrající v jedné dynamické rovině je však jeho pomalejší náběh plně postačující.

Nechápu a pominu i zde nešvar většiny výrobců zesilovačů a komb umísťovat efektovou smyčku na zadní stranu panelu zesilovače. Ta nás nutí používat dlouhé propojovací kabely. Její umístění je vyloženě nepraktické. Co vím, tak si to raději stejně každý zapojí do vstupu hned za nástroj, a tím oželí výhodu nezatěžovat vstup a posílat do efektů upravený signál korekčním předzesilovačem.

 

Hraje to jako...

Ve srovnání s jiným kombem stejné třídy (Marshall 65) se Ibanez svým výkonem jeví poněkud slabší - koncový zesilovač nemá takřka žádnou výkonovou rezervu, a tak velikost, váha a objem bedny je poněkud v převaze. Nedá mi ještě nesrovnat zvuk - Marshall 65 měl víc tu "správnou" barvu. Ibanez zní prostě jinak. Schválně se podívejte dole v informacích na parametry korekcí, které pracují v dost neobvyklých pásmech. Při větším nastavení Gainu, maximálním vytažením basů a celkové hlasitosti skoro až na doraz lze vyždímat ze zesilovače poměrně dostačující hladinu výkonu.

Své uplatnění si jistě najde pro nástroje s dunivějším neboli kulatějším zvukem a mezi hráči preferujícími slap. K nalezení vhodné kombinace souzvuku v tomto případě hodně záleží na charakteru nástroje.

 

I ty filuto...

Kombo se dá přemísťovat pomocí měkké rukojeti na vrchní straně. Když zohledním váhu, tak při každodenním přenášení do klubů hudebník posilováním dostává vlastně - tři v jednom. Transport by samozřejmě usnadnila postranní madla pro dvě ruce anebo kolečka, ale tím pádem by jsme vlastně firmě Ibanez nemohli poděkovat, kromě péče o našeho ducha, i za nepřímou snahu o péči našeho těla.

 

Info:

Basové kombo Ibanez Sound Wave 65, výkon 65 W/4 ´, EQ - Bass 100 Hz, Middle 600 Hz, Treble 4 kHz, Presence 9,4 kHz - všechny korekce stejný zdvih ą15 dB, výstup pro sluchátka 250 mW/32 ´, hmotnost 20,2 kg, Made in China, cena 8310 Kč.

Plus:

vzhled

možnost naklopení v úhlu 60 stupňů

Mínus:

váha a imobilita

strmost Gainu

linkový výstup není symetrický

Psáno pro časopis Muzikus