Behringer Pro FBQ2496 - jak uvalit vazbu na vazbu

Behringer Pro FBQ2496 - jak uvalit vazbu na vazbu
Behringer Pro FBQ2496 - jak uvalit vazbu na vazbu

Měl jsem zvukařský sen. Mezi starými a šerednými rockery se náhle zjevila nádherná, nesporně talentovaná dívka a tiše promluvila: "Mám hlasivkový předzesilovač." Mile se usmála, rozepnula šatičky a ukázala mi krásný, symetrický XLR otvor. Padl jsem před ní na kolena a zařval: "Bože, děkuju ti za ten zázrak."

Obecně

Nechtěná zpětná vazba je častou noční můrou nejen zvukařů, hudebníků, ale i posluchačů. Pískavé nebo bručivé tóny, které až příliš často konkurují vlastním zvukům nástrojů a hlasů, dokáží zkazit náladu všem přítomným, a tak odcházejí spokojeně jen ti, kteří koncert strávili v hlubokém spánku. Jak není všem dostatečně známo, nenese vinu vždy jen zvukař, ale mnohdy nezkušení, neukáznění nebo sobečtí muzikanti. Pro ty, kteří nedisponují absolutním sluchem a rychlou paží, jež bleskově vystřelí po správné frekvenci na správném ekvalizéru, připravují mnozí výrobci zvukových procesorů berličku v podobě automatických eliminátorů vazby za rozdílné finanční prostředky a v různé kvalitě. Každý má možnost se rozhodnout, je-li zařízení tohoto typu pro něho nezbytné a kolik je ochoten do přístroje investovat. Ani sebedražší procesor nemá schopnosti kouzelné rybky, a proto je důležitý i vlastní úsudek a citlivý přístup.

 

Panely

Jak je pro firmu Behringer typické, i tentokrát přichází na trh s výrobkem, který za bezkonkurenčně málo peněz nabízí komfort, jaký jsme zvyklí nacházet ve zcela jiných cenových hladinách, což přiláká ke koupi i ty, kteří byli přesvědčeni o tom, že něco takového vůbec nepotřebují. Feedback Destroyer Pro FBQ2496 navazuje na svého předchůdce, model Behringer DSP1100P.

Stříbro-černé provedení se zkosenými ovládacími prvky opticky působí vcelku elegantně a dynamicky. Na zadním panelu jsou symetrické XLR a TRS vstupy a výstupy, přepínač operační hlasitosti z home recording level (-10 dBV) na studio level (+4 dBu) a tři konektory pro práci s MIDI.

Přední panel obsahuje displej pro kontrolu úrovně hlasitosti, tlačítka pro nastavení omezovačů a ekvalizéru, LED diody pro jednotlivé filtry v obou kanálech, numerické zobrazení zadávaných parametrů, otočný ovladač a síťový spínač.

 

Funkce

Koncepce přístroje umožňuje stereofonní zapojení do PA systému nebo nezávislé dvoukanálové zapojení pro monitory, případně jednotlivé hlasy či nástroje. To je možné nastavit delším přidržením tlačítka Left

a Right v pravé části procesoru. Dvacet filtrů v každém kanálu lze přiřadit libovolně fitrům pohyblivým, automatickým nebo pevným. Automatické a pohyblivé potlačení vazby se provádí dlouhým nebo krátkým stisknutím tlačítka Learn, nastavení parametrického ekvalizéru tlačítkem Peq, přičemž při delším kontaktu vybereme počet pásem, při kratším aktivujeme jednotlivé funkce (frekvence, šířka pásma, úroveň) a pokračujeme následným stiskem požadovaného. Frekvenční rozsah lze nastavit v rozmezí od 20 Hz do 20 kHz. Q faktor regulovaného pásma se pohybuje od jedné šestiny oktávy k deseti oktávám a úroveň signálu ve vymezené oblasti je možné posunout v rozsahu -36 až +15 dB. Hodnoty, které udáváme otočným ovladačem, se zobrazují na číselném displeji. Funkce Freeze filtry zafixuje, Filter lift uloží vyhledaná automatická omezení až na dobu jedné hodiny. Tlačítko Reset při krátkém stisku vymaže automatické filtry, přidržením se vynulují filtry jednorázové. V režimu ekvalizéru je možné zrušit buď filtr vybraný, nebo všechny pevné. Úkolem funkce speech podle výrobce je optimalizovat výsledek práce procesoru lidským faktorem, například rozeznat zpětnou vazbu zkreslené kytary od vazeb nepožadovaných.

 

Praxe

Feedback Destroyer je funkčním přístrojem a dokážu si představit, že mnozí na něj nedají dopustit. Šum, který provází občas produkty této značky, je zanedbatelný, některé frekvence vyhledává velmi rychle, hlas i nástroje mají při rozumném nastavení příjemnou barvu i dynamiku, při obrácení mikrofonu směrem k reproduktorům jsem o uši nepřišel. Na ovládání přístroje, které mi přišlo mírně těžkopádné a neohrabané, si lze navyknout. V režimu automatické filtrace nabírají vazby v posledních vteřinách nepřiměřeně na síle. V případě, že se ve feedbacku potkají dvě vzdálenější frekvence, je procesor dlouho bezradný. Několik pásem je schopen identifikovat až ve chvíli, kdy je intenzita zpětné vazby nesnesitelná. Rozsah parametrického ekvalizéru by nemusel být tak jemný, vyhledávání je zdlouhavé.

Nevysmívejte se těm, kteří mají v pořadníku toužebně vyčekanou škodovku. Jezdí dodnes.

 

Info:

Behringer FBQ2496 je zvukový procesor určený k eliminaci zpětné vazby. K dostání je za 5520 Kč.

 

Plus:

nízká cena

vybavení zadního panelu

variabilní možnosti nastavení

 

Mínus:

časové rozdíly

v potlačování vazby

zdlouhavá práce v EQ režimu

bezradnost při vazbě ve více frekvencích

 

Technická specifikace:

frekvenční rozsah: 10 Hz-44 kHz

dynamické rozpětí: 107 dB

THD: 0,007 % (+4 dBu, 1 kHz, zesílení 1)

editace parametrů: tlačítky a datovým kolečkem

převodník: 24 bitů/96 kHz

počet filtrů EQ: max 20 (parametrické)

zdvih filtrů EQ: +15/-36 dB

"destroyer" notch filtry: max 20

útlum "destroyer" notch filtrů: 0/-36 dB

MIDI: pětipinový DIN In/Out/Thru

displej: 3 číslice (LED)

rozměry: 44,5 x 482,6 x 190, 5 mm

váha: 1,9 kg

Psáno pro časopis Muzikus