Boss JB-2 Angry Driver - efektový pedál typu overdrive/distortion

Tak to máte štěstí, že tenhle test dělám zrovna já. Přede mnou totiž na stole leží krabičky, které nám k tématu mají co říct, hned tři,. Modrý Boss BD-2 Blues Driver, vedle něj JHS Angry Charlie a s nimi dnes testovaná novinka. Ta vznikla právě spoluprací firem JHS a Boss a je kombinací výše zmíněných, časem prověřených etalonů ve zkreslovacích efektových pedálech.

„Jako kytarista jsem používal za sebou dva Blues Drivery, a když se mi jeden po dvou letech porouchal, rozmontoval jsem ho a vlastně úplně jednoduše si ho sám opravil. Ta na první pohled banalita, která se stala, ale změnila od základu vlastně celý můj život. Tahle oprava a zvědavost, kterou to ve mně vzbudilo, to byl totiž počátek značky JHS.“ Citací šéfa JHS Joshe Scotta rozvinu příběh červenobílé „JB dvojky“. S respektem se na stáncích NAMM Show vzájemně několik let oťukávali s prezidentem Bossu Yoshi Ikegamiem a letošní oslava čtyřicátého výročí firmy Boss se stala vhodnou příležitostí k prvnímu takovému počinu. Slovy bosse Bossu typicky japonským způsobem řečeno: „... k úžasné věci, že by dvě společnosti spolupracovaly na základě vzájemné úcty jednoho ke druhému.“ Podotknu asi, že je to první podobná spolupráce v celé čtyřicetileté historii tohoto bezesporu legendárního japonského výrobce.

 

O tom, čím by měl tento osvěžující a inspirativní pedál být, se podle všeho vedly dlouhé diskuse. Oba otcové této konstrukce nakonec vycítili, že nejlepší bude kombinace Blues Driveru a Angry Charlieho. Tím způsobem, že jeden charakter bude podporovat a doplňovat to, co právě druhému chybí... „Angry“ je totiž to, co Bossu chybí, a naopak Angry je ve všech případech „angry“ a kombinace s Blues Driverem ho má pomoci ještě vylepšit a nabídnout i více zvukových možností. Pravda je, že dvojitými ovladači a možností kombinovat oba mody, a to oba směry a ještě v paralelním i sériovém režimu, získáváme stovky různých zvukových možností. A určitě nás nepřekvapí, že oba tvůrci považují krabičku za fantastickou.

 

Nevím, jestli je potřeba popisovat krabičku typickou pro Boss ohledně vzhledu (smích), i obvody JB-2 jsou zasazené v této kovové klasice. Vstup pro kytaru vpravo, výstup vlevo, baterie pod nášlapnou částí, kterou zapínáme a vypínáme efekt. Nejen zapnutí a vypnutí signalizuje LED dioda na vrchní části nad knoflíky. Pomůže také obligátně se signalizací stavu baterie a změnou barvy oznámí, v jakém režimu se nacházíme. příznačně - červená JHS, modrá - Boss, fialová - oba. Vstup pro externí napáječ zepředu. Efekt má odběr 50 mA, vydrží i na baterii. Tři ze čtyř ovládacích potenciometrů - Level, Tone, Drive, jsou dvojité. Schéma pod nimi nás informuje, že spodní částí rozděleného potenciometru ovládáme obvod BD-2 a vrchní JHS. Čtvrtým ovladačem se nastavují vybrané mody, jejich kombinace v obou směrech: JHS do Bosse, Boss do JHS a i jejich paralelní zapojení. Za libovou vychytávku považuju vstup pro externí footswitch na straně kytarového vstupu, kterým ve třetím zvoleném modu JHS/Boss můžeme oba obvody mezi sebou připojeným footswitchem přepínat.

Boss JB-2 Angry Driver - efektový pedál typu overdrive/distortion
Boss JB-2 Angry Driver - efektový pedál typu overdrive/distortion
Boss JB-2 Angry Driver - efektový pedál typu overdrive/distortion
Boss JB-2 Angry Driver - efektový pedál typu overdrive/distortion

Odstavec, ve kterém se chci věnovat zvuku píšu hned, jen co jsem položil kytaru. Testoval jsem na kombu Fender Bassbreaker 15 a „marshallovsky“ znějícím Victory Amp Sheriffu 44 s dvoudvanáctkovým boxem Victory. Píšu rychle, než ze mě dojmy vyprchají. Jsem nadšen! Modrý mod Blues Driveru na JB-2 hraje snad lépe než samostatný originál. BD-2 bych asi jinak nijak do nebe nevychvaloval, ale tady mě to fakt baví. Kromě příjemného měkčího zkreslení se zvuk nádherně rozjiskří. Líbí se mi komprimace při větším zkreslení. Napadla mě ohraná věta o vzniku bossáckých krabiček na to, aby tranzistorový zesilovač dostal elektronkový charakter. :-) Ocenil bych i v porovnání s butikovými boosty sice trochu slabší, ale přitom velmi slušnou dynamiku při tvorbě tónu pravou rukou. Při přímém srovnání s Angry Charliem možná budeme cítit určitý pocit omezení ve skromnějším počtu ovládacích prvků, ale ten zvuk je prostě tam. To, že jsme v tomto případě odkázáni na bossovský ovladač Tone pro úpravu korekcí, ale určitě ničemu nevadí. Naopak bych to braljako příznivec jednoduchých přímočarých řešení možná i jako plus. Zvuk JHS je nádherně křupavý, nabízí velké rozšíření zvukových možností aniž by celý zvuk ztratil headroom. A vůbec, nad tím, jak se podařilo takovýmto způsobem vměstnat charakter JHS do Bossu mi zůstává rozum stát. I kombinace obou modů, ke kterým bych býval byl skeptický, hrají velmi, velmi dobře. Pokud by šlo o zacílení, drive je velmi univerzální, ale já bych jeho nejlepší využití viděl u rockověji smýšlejícího hráče, kterého strhne větší zkreslení, jeho určitá divokost, neuhlazenost a trocha nezbytné kytarové špíny. Zapnutím efektu se do vás chtě nechtě vkrade malý ďáblík, který vás nutí hrát hodně energicky a expresivně. A ten charakter a zvuk rozhýbe nejen vás a celou kapelu. Ten pocit, který ve vás vyvolá, z všichni, kdo vás slyší.

U jakékoli kritiky efektů obecně bývám trochu opatrnější. Moc dobře si uvědomuju situace, kdy lze z na první pohled laciného propadáku vyloudit nějakým způsobem použitelný, zajímavý zvuk, který nás může nějak inspirovat. Velký problém mám naopak s tím, když jediný způsob, jak efekt použít správně, je ho nepoužít vůbec. JB-2 je pro mě v pravém slova smyslu opakem. Výrobce, který historicky vytyčil určitý standard, tímto výrobkem dokázal něco, co je nestandardní a nadstandardní. Zákazník, který svoje peníze investuje do Bossu JB-2, získá kromě dobře fungujícího pedálu určitě ještě trochu víc. Dostává něco, co bude mít podle mě trvalou hodnotu a s velkou pravděpodobností se stane další z řady legendárních efektových krabiček Boss. Kvůli jeho nesporné kvalitě osobitosti bych počítal s budoucími reedicemi v dalších desetiletích. Moc mu to přeju. Je to spekulace, ale já se budu těšit na třeba i další možná spojení, třeba, nevyloučil bych, s dalšími butikovými výrobci. Tudy vede svěží cesta: nestat se zaprděným mamutem. Já osobně celé koncepci, která je mi moc sympatická a navíc dotáhnutá do detailu dávám velký palec nahoru.

 

Info:

Boss JB-2 je efektový pedál typu overdrive/distortion se dvěma mody, vzniklý spoluprací špiček v oboru - firem Boss a JHS. Nabízí zvukové obvody efektů Boss BD-2 Blues Driver a JHS Angry Charlie, které lze vzájemně kombinovat nebo přepínat externím footswitchem. Cena je 5209 Kč.

 

Plus:

zvuk

všestrannost, univerzalita

přehlednost a jednoduchost nastavení

možnost přepínání obou módů footswitchem

klasický design Boss

LED dioda se signalizací zvoleného zvuku

 

Mínus:

Méně korekcí než na originálu JHS může být pro někoho mínus.

 

tech. specifikace

vstupní/výstupní impedance 1 MΩ/1 kΩ
spotřeba 50 mA
konektory vstup, výstup, footswitch, napájení
napájení 9V baterie/adaptér (není součást balení)
rozměry 73 x 129 x 59 mm
hmotnost 440 g

 

web

www.boss.info/us/products/jb-2/

Psáno pro časopis Muzikus