DigiTech Brian May RS - z královské kuchyně mistra Maye

DigiTech Brian May RS - z královské kuchyně mistra Maye
DigiTech Brian May RS - z královské kuchyně mistra Maye

Dalším z výrobků firmy DigiTech, který se nedávno dostal do prodejen s hudebninami, je efektový a expression pedál Brian May Red Special. Jak už sám název napovídá, máme možnost trochu nahlédnout do hudební kuchyně kytaristy a výrazné osobnosti kapely Queen - Briana Maye.

Firma DigiTech se spojila s jedním z velkých rockových kytaristů a ten, společně s Eddiem Kramerem, vytvořil výběr ze sedmi, respektive čtrnácti zvuků, kterými disponuje tento pedál. Jak už jsem podotkl, jedná se nejen o efektový, ale i expression pedál, což značně rozšiřuje jeho možnosti.

 

Popis

Pedál samotný je vyveden v barvě imitující mahagon, je poměrně těžký a bytelný, takže vydrží i hrubší zacházení a jen tak ho nezničíte. Při pohledu shora vidíte čtyři potenciometry, tři dvojité a jeden jednoduchý, a to zleva: vnější - level, vnitřní - gain, další "poťák" obsluhuje: vnitřní - výšky a vnější - basy. U třetího se trochu zastavím. Vnějším potenciometrem volíte mezi modelem kytary, respektive snímačů, které na kytaře máte, to znamená singly nebo humbucker. Když máte model Red Special, je zde i tato volba. Co se týká použitelnosti efektu s jakoukoli kytarou, myslím, že je to výborně vyřešený problém. Vnitřním potenciometrem ovládáte různé funkce, které jsou v závislosti na zvoleném zvukovém modelu. Posledním, jednoduchým potenciometrem (je to vlastně přepínač) volíte mezi jednotlivými modely zvuků.

Dále zde naleznete vícebarevnou LED diodu, která informuje o zvoleném režimu efektu. Na přední straně se nachází vstupní napájecí konektor pro devítivoltový adaptér. Na levé straně jsou dva výstupní jacky, jeden - Out 1 pro zesilovač a druhý - Out 2 buď pro druhý aparát k použití ve stereu, nebo do mixážního pultu. Pravá strana také obsahuje dva jacky. Jeden pro připojení footswitche FS-3X, který není součástí balení, a druhý je vstupní jack pro kytaru.

 

Funkce

Pedál má v obou krajních polohách přepínače sloužící k přepínání a vypínání efektů. To je velice důležité pro používání pedálu. V režimu bypass dioda nesvítí vůbec, špička svítí zeleně a pata červeně. Když na tři vteřiny podržíte přepínač na patě, rozbliká se dioda žlutě. V tu chvíli můžete volit mezi výstupem pro aparát nebo mixpult, což se provádí pravým krajním potenciometrem, pro volbu stereo amp přepnete na model 6 a pro volbu stereo mixer přepnete na model 7. Pak zmáčknete ,,zelenou" a můžete se dát do hraní.

První ze sedmi zvukových modelů je skladba Keep Yourself Alive z roku 1973. V zeleném režimu se dostanete do úvodních tónů celé skladby hrané v originále přes flanger a treble booster do Vox AC-30. Červený režim je sólo ve stejné písni přes flanger a treble booster. Expression pedálem přidáváte nebo ubíráte flanger efekt a druhým vnitřním potenciometrem zprava ovládáte midrange.

Další zvukový model je píseň Bohemian Rhapsody z roku 1975. Zelený režim je první sólo ve skladbě hrané přes Brianův oblíbený treble booster a Vox AC-30. Pokud máte kytaru Red Special, z manuálu se dozvíte, na jaké snímače byla ta která věc nahrávána, konkrétně zde to byl střední a krkový snímač. V červeném režimu se jedná o základní doprovod po multivokální pasáži písně. Opět zde figuruje treble booster a Vox AC-30. Potenciometrem Control, to je druhý vnitřní zprava, měníte střední kmitočtové pásmo. Expression pedálem v červeném režimu přidáváte zvuk krabičky Deacy, což je aparátek na baterky, který pro Briana vyrobil jeho kolega z kapely, basista John Deacon. V zeleném je expression pedál bez funkce.

Jsme u třetího zvukového modelu, a tím je Tie Your Mother Down z roku 1976. Zelená - zvuk intro s potenciometrem na kytaře na 3/4 volume a snímači u kobyly + středním, treble boostrem a AC-30. Červená je zvuk sóla se stejnými snímači i aparátem. Control ovládá opět střední kmitočtové pásmo a expression pedál nemá žádnou funkci.

Číslo čtyři - rok 1977, We Will Rock You a We Are the Champions. Zelená dioda vás zavede ke známému sólu z konce We Will Rock You - krkový a střední snímač s efekty treble booster a Foxx foot phaser do AC-30. Červená nabízí zvuk ze sóla na konci We Are the Champions, snímač krk + střední a stejné krabičky jako v zelené. Control ovládá rychlost phaseru a expression pedál má na starosti přidávání phaseru jako takového.

Další, a to pátý model je skladba z roku 1980 Crazy Little Thing Called Love. Zelený režim je zvuk akustické kytary z úvodu skladby, červený představuje zvuk Fendera Telecastera a jak se v manuálu píše "60 combo amp for a more rockabilly sound". Control potenciometrem ovládáte míru reverbu. Expression pedál nemá žádnou funkci ani pro jeden ze zvuků.

Model číslo šest - lahůdka pro ty, kteří si rádi hrají s delayem. Zvuk je dělán podle Brianova delayového sóla, kdy na sebe staví kaskády tónů. Zní to opravdu velmi věrně. V zeleném se dostaneme, podle manuálu, k hlavnímu Brianovu live tónu, přičemž snímače jsou krkový + střední a aparáty jsou tři AC-30 s chorusem a ping-pong delayem. V červeném je live zvuk s orchestrálním harmonizérem v trojhlase. Controlem ovládáme při zelené barvě delay time a v červené barvě je ovládání pitch bendu. Expression pedál v zeleném režimu slouží k regulaci delaye s tím, že v jedné z krajních poloh zmizí úplně, a máte live zvuk "queenovské" kytary. Při "červeném" režimu měníte v krajních polohách harmonizér z durových na mollové a opačně.

Jsme u posledního zvukového modelu, tím je zvuk z aparátku Decay a zvuk sóla ze skladby A Winter's Tale z roku 1995. Zelená je zvuk Decaye a červená sólový zvuk obohacený o pěkný delay. Control potenciometrem v "zeleném" režimu ovládáte střední kmitočtové pásmo a v "červeném" míru reverbu a delaye. Expression nemá žádnou funkci.

 

Použití

Uvedu zde jeden z příkladů použití tohoto efektu. Při živém hraní, to znamená, že máte přepnuto na stereo amp (případně mono amp) a jste v režimu bypass. Zmáčknete špičkou pedál, a jste v "zeleném" režimu efektu, například hrajete třetí zvukový model, a to skladbu Tie Your Mother Down. V momentě nástupu sóla zmačknete patou, přepnete tím na "červený" režim a můžete sólovat. Z "červeného" režimu se dostanete do bypassu rovnou tak, že znovu šlápnete patu. Nebo šlápnete špičku, a jste v "zeleném" režimu. Pokud máte i footswitch FS-3X, prakticky vůbec nemusíte na ovládání sahat rukama, protože footswitch má dva přepínače, kterými ovládáte jak zvukové modely (jedna až sedm - systémem up/down), tak "zelený" a "červený" režim efektu. V opačném případě musíte navolit pravým krajním potenciometrem číslo zvukového modelu.

Na toto ovládání si zvyknete poměrně brzy, i když ze začátku je trochu nezvyklé zapínání a vypínání patou. Přepínače jdou ale poněkud ztuha.

 

Zvuk

Všechny zvuky jsou na velmi dobré úrovni a efekt dobře reaguje na stahování potenciometru Volume na kytaře. Malý problém vidím v přepínání zvukových modelů, protože expression pedál a potenciometr Control ovládá skoro na každém modelu jiný efekt. Tudíž si musíte zapamatovat ten který model, což při živém hraní bude asi trochu problém. Další věc je, že krabička je nastavena takříkajíc na pevno, proto s výslednými zvuky už nic neuděláte, maximálně ubíráte nebo přidáváte sílu efektu. Na druhou stranu si musíte uvědomit, že výrobce měl za úkol postavit efektovou "krabici", která bude věrně napodobovat daný zvuk. A to se pánům z DigiTechu opravdu povedlo. Oceňuji zejména model číslo šest - live zvuk Brianovy kytary, myslím si, že je hodně věrný a dá se normálně použít při živém hraní. Ostatní zvuky jsou na tom podobně, ale opět je nutno mít na paměti, že Brian May používal a stále používá trochu atypický zvuk, a tak samozřejmě záleží na každém muzikantovi, jak se s tím popere. Já sám hraji na kytaru Brian May Red Special a dospěl jsem k názoru, že zvuky jsou opravdu velmi povedené.

 

Info:

Efektový a expression pedál od firmy DigiTech Brian May Red Special lze pořídit za doporučenou cenu 7090 Kč.

 

Plus:

zvuková kvalita

bytelná konstrukce

poměr kvalita a cena

 

Mínus:

přepínače jdou dost ztuha

nutnost pořízení footswitch pedálu - není součástí výrobku

problém ovládání control potenciometrem a expression pedálem - skoro v každém modelu jim přísluší jiná funkce

 

Technická specifikace:

USB rozhraní: ne

MIDI In/Out/Thru: ne

zálohování pomocí SysEx: ne

počet presetů továrních/uživatelských: 7/0

výstup na sluchátka: ne

expression pedál: ano

napájení: ano (součást balení)

slot na paměťovou kartu: ne

rozměry: 10,14?" x 3,84?" x 2,17?"

konstrukce (kov/plast): kov

váha: 1,7 kg

editace parametrů tlačítky/potenciometry/datové kolečko: potenciometry

mikrofonní vstup: ne

display podsvícený/LED/LCD: není

manuál/návod k obsluze (cz/eng): eng

další příslušenství: saténový obal s vyšitým podpisem Briana Maye, šestipencová mince

 

Šestipencovou minci, která je dodávána jako bonus, používal May místo trsátka. Tedy ne přímo tuhle, ale stejné hodnoty. Mimochodem, tahle mince už není v oběhu. Když si nastavíte zvuk z režimu číslo šest a vypnete ping-pong delay, zkuste si zahrát začátek pecky Now I'a Here ze třetí desky Queen. To jsou ty nápady, které stojí za zmínku. Zvuk je totiž o dost jiný, než když se hraje trsátkem a o tom to vlastně je. Hraje se s tím dost mizerně, ale výborně se dají napískávat tóny. Vlastně je to jen o zvyku.

Psáno pro časopis Muzikus