Electro-Harmonix Tube Zipper - distortion kombinovaný s envelope filterem

Electro-Harmonix Tube Zipper - distortion kombinov
Electro-Harmonix Tube Zipper - distortion kombinov

Tube Zipper je lampový podlahový pedál o dvou základních funkcích, envelope filtru a lampami generovaném distortionu. Ovšem šest potenciometrů a dva přepínače již dopředu dávají tušit, že zde dřímá veliký potenciál k laborování.

Funkce envelope filtru, tedy jakéhosi automatického kvákadlového prokvaku reagujícího na sílu úderu do strun, byla zde dotažena k dokonalosti. Nejenže "kroutítkem" Sensitivity nastavíte, kdy "má kváknout" a kdy ještě ne, což umožní přizpůsobit kvák nejen vašemu hráčskému naturelu, ale také síle výstupu vašich snímačů. Díky točítkům Resonance a Frequency je možno precizně nastavit frekvenční operační pole a charakter kváknutí. Úplně unikátní funkci poskytuje přepínač ENV, mezi řekněme standardním módem UP, což znamená, že prokvak vyběhne od spodních frekvencí do vyšších, a módem DOWN, kdy při prokváknutí sjede zvuk do frekvencí téměř subbasových. Druhý přepínač určuje charakter zvuku při návratu z prokváknutí; TRON se projevuje jemně a nenásilně ale jeho bratr TRILL přidá naopak rozechvění až roztřepotání filtrové obálky. To je velmi impozantní a mně se také líbí nejvíce.

Distortion je nedílnou součástí balení a jako takový se uplatňuje velmi zajímavě, přičemž každé jeho nastavení dosti zásadně promění zvuk a chování celé krabice. Někdy až tak zásadně, že dokonce i malá změna jednoho ze tří jeho parametrů, (Input Gain, Drive a Master Volume) významně ovlivní a funkci a parametry dříve zmíněných tří točítek části Envelope Filtru. Takže bedna je opravdu analogová a každý jeden knoflík ovlivní funkce těch druhých. U EHX se chlubí, že "jak u nich ostatně zvykem, jdou až za hranice". A je fakt, že v krajních nastaveních se dostává efekt zdánlivě mimo kontrolu, různě se až autoeroticky rozoscilovává... tedy vás už k ničemu nepotřebuje, vystačí si sám.

Osobně mám daleko raději tento typ efektů, interagujících s hráčem, reflektujících jeho dynamiku úderu do strun a podobně. Někdo při popisu zvuku prohlásil, že Zipper zní jako, cituji: "halda efektů zapojených za sebe, spouštěná trsátkem". To je asi nejvýstižnější popis! Vykroucení různých zvuků je velice zábavné. A navíc je zde neododolatelná výzva pro "zvukové tuningáře", protože pohlédněte, jak pěkně příhodně jsou zde ty dvě lampy vystrčené, jen jen se nabízejí k testovací výměně za jiné typy...

Psáno pro časopis Muzikus