Ibanez EW20ASENT - odvážný počin japonských konstruktérů

Ibanez EW20ASENT - odvážný počin japonských konstruktérů
Ibanez EW20ASENT - odvážný počin japonských konstruktérů

Konstrukce, materiály, vzhled...

Dlužno poznamenat, že Ibanez má na trhu hudebních nástrojů jisté výsadní postavení. Tato firma se podle všeho snaží neusínat na vavřínech, novinky její z dílny se vždy vyznačují něčím novým a neotřelým.

Stejně tak je tomu i u této elektroakustiky. Tělo kytary je zhotoveno z překližky, jejíž horní vrstvu tvoří jasanová dýha se zajímavou strukturou. Tvarově připomíná menší, ale o něco hlubší dreadnought. Dobré je provedení výřezu pro hraní ve vysokých polohách - bez výčnělku ve spoji patice krku a těla kytary. Krk je mahagonový s palisandrovým hmatníkem a podle struktury zřejmě jde o skutečný mahagon, čemuž napovídá i váha krku a pocit bytelnosti při rezonanci. Kobylka je rovněž palisandrová, se zajímavým řešením usazení pražce - kromě zafrézování do těla kobylky zde ještě najdeme opěrné výstupky v mezerách mezi strunami. Tento systém naprosto spolehlivě zabraňuje náklonu kobylkové vložky směrem k rezonančnímu otvoru. To může mít vliv i na zvuk - přenos chvění z pražce do kobylky má k dispozici větší plochu, později se podíváme, je-li to skutečně pro dobro věci. Stejně zajímavý je i nultý pražec na hmatníku - ze standardně široké základny vystupuje užší výstupek, ve kterém jsou usazené struny. Ibanez se tak zřejmě snaží dosáhnout čitelnějšího a ostřejšího zvuku. Kobylkový i nultý pražec je zhotoven z materiálu Ivorex, který svou pevností a tvrdostí připomíná slonovou kost. Ladicí mechaniky jsou olejové, zavřené, s logem firmy a fungují spolehlivě. Na hmatníku najdeme esteticky zajímavý ornament z umělé perleti, snad stylizovaný houslový klíč mezi jedenáctým až čtrnáctým polem.

Samostatnou kapitolou je snímání. Snímač i ekvalizér jsou navrženy ve spolupráci s firmou B-Band, ekvalizér obsahuje ladičku a výstup se zde nabízí jak nesymetrický, tak symetrický XLR. Ovladače ekvalizéru jsou umístěny po obvodu obdélníkové základny, tvoří je velká kolečka, která jsou snadno přístupná. Celý ekvalizér je plochý, nijak nevyčnívá ani nepřekáží na lubu nástroje. Najdeme zde klasické ovladače výšek, basů, středů, dále přepínač fáze snímače a také ovladač Shape, tedy přednastavení ekvalizéru. Systém zabraňující zpětné vazbě funguje automaticky (!) a spolehlivě. Jednoduchá je aktivace ladičky - jediným stisknutím malého tlačítka.

 

A jak tedy tento Ibanez hraje?

Kytara je (jak je u této značky zvykem) dobře seřízená, a to zřejmě rovnou od výrobce. Po vytažení z krabice ji stačilo naladit a víc jsem nemusel řešit. Výška strun, seřízení krku a zabroušení pražců bylo naprosto perfektní. Zvukově je posazena do hlubších středů, basy znějí kovověji a výšky reagují s docela sympatickým zpožděním - rezonance se rozlévá jakoby postupně celým nástrojem. Možná je to způsobeno zvláštním řešením usazení kobylkového pražce. Celkovému spektru celkem nic nechybí, možná by zvuk mohl být trochu dřevěnější. Ale popravdě řečeno - na překližku, ještě k tomu jasanovou, hraje tato kytara překvapivě dobře. Měl jsem trochu problém zvyknout si na neobvykle pomalý ozev při hraní melodických linek ve výškách, na druhou stranu se ovšem kytara po zhruba třiceti minutách hraní slušně rozehrála a jevila tendenci se rozehrávat dál, čehož si, obzvláště u překližky, velice cením. Ze středových pásem mírně vyčnívají tóny na struně G, ale dá se na to zvyknout. U mé vlastní akustiky mi zase všechna Gis znějí, jako když se zatlouká hřebík, a taky se proto nevěším. Absolutně vyrovnaná kytara asi neexistuje.

Otázkou je, pro jaký hudební styl je tento nástroj určen. Pravověrný country nebo bluegrassový hráč, vyznávající plný akustický zvuk, si tuto kytaru při vší úctě asi nepořídí, leda by preferoval hraní přes snímací systém, který je opravdu dobrý. Osobně já bych si tuto kytaru dokázal představit v rukách folkového doprovodného hráče, protože doprovody, ať už hrané trsátkem nebo prsty, na ní znějí vždy hezky. ?Velkou výhodou tohoto Ibaneze je celková bytelnost a poctivá kvalita provedení. U této značky rovněž oceňuji a vždy jsem oceňoval schopnost překvapit zvláštním vzhledem, který ale nijak nejde proti kvalitě nástroje. Bez Ibaneze, ať si kdo chce, co chce, říká, by to byla pěkná nuda. A navíc - když už někde hraji, tak ať je mě pořádně vidět, nebudu se přece krčit v koutě, jako bych tam nebyl. Na to je život moc krátký.

 

Info:

Ibanez EW20ASENT je dalším nástrojem progresivního designu známé japonské firmy. K dostání je za 9620 Kč včetně DPH.

 

Plus:

zpracování

kvalita elektroniky

ladění v polohách i v oktávách

provedení výřezu

docela vyrovnaný zvuk

 

Mínus:

kovovější zvuk basů

konstrukce kobylky a nultého pražce (je to asi už moc překombinované)

 

Technická specifikace:

horní deska: jasan

zadní deska a luby: jasan

krk: mahagon

hmatník a kobylka: palisandr

snímač: Ibanez/B-Band® SquealRepeal Pickup

předzesilovač: Ibanez SRT Pre-amp

ladicí mechaniky: Ibanez Smooth Tuner AS

nultý a kobylkový pražec: Ibanez Ivorex II

kobylkové kolíčky: Ibanez Advantage Bridge Pins

Psáno pro časopis Muzikus