M-AUDIO IE - profesionální in-ear monitory

M-AUDIO IE - profesionální in-ear monitory
M-AUDIO IE - profesionální in-ear monitory

Tři oříšky pro Popelku, která se rozhodla protančit celou noc - tak nějak mně to "cvrnklo do nosu", když jsem otvíral tři miniaturní krabičky připomínající spíš nějakou kosmetickou kazetu nebo krabičku na šperky než seriózní studiovou záležitost. Na prst se to ale navléct nedalo, na krku nosit také ne, náušnice to také nepřipomíná, i když jsme už docela blízko... Pro mladší generaci je to vlastně dnes již součást image: nosí se to na ulici, v autobuse, při vyučování či u počítače - na krku visící či snad z kapsy ledabyle vyčuhující přehrávače MP3 s miniaturními sluchátky přímo do oušek.

A právě o těch tady bude řeč: firma M-Audio, která má velmi dobré jméno ve světě akustických studiových monitorů, se totiž rozhodla přijít na trh s nabídkou několika delikátních soupraviček, ale na poněkud profesionálnější úrovni, než můžete zakoupit v nádražní trafice či u stánku s párky.

K potenciálním zákazníkům by se měli hlásit nejen nároční teenageři či další nadšenci, kteří se bez poslechu svých idolů neobejdou ani minutu, ale také všichni interpreti, kteří dávají na pódiu či ve studiu přednost tomuto typu monitoringu. Parametry těchto miniaturních kontaktních (in-ear) sluchátek jsou natolik výjimečné, že je firma doporučuje i pro referenční poslech při choulostivých mobilních nahrávkách či podobných projektech.

 

Systém kontaktního in-ear poslechu

Ať už vám to vyhovuje či nikoli, je jasné, že pokud budete chtít tento typ poslechu využívat, musíte se smířit s tím, že kontaktní sluchátka musejí být pevně zasunutá v ušním zvukovodu - na tom je ostatně celý princip těchto systémů založen. Teprve tehdy uslyšíte krystalově čisté, nezkreslené výšky a bohaté basy připomínající kvalitní studiový poslech z velkých monitorů nebo soustav se subwooferem.

Tato podmínka ale nemusí každému vyhovovat - jedincům, kteří jsou citliví na přerušení kontaktu ušních zvukovodů s okolním prostředím, bych experimenty s tímto typem poslechu příliš nedoporučoval: v takových případech lze očekávat nejen silné hučení či pískání v uších a nepříjemné pocity spojené s nadměrnou citlivostí na ruchy odehrávající se uvnitř hlavy (polykání, dech), ale troufal bych si tvrdit, že v extrémních situacích by mohlo dojít až k mírným závratím (všechno je to tam uvnitř té naší "budky" přece jenom velmi důmyslně propojené a nesouvisí to jen se sluchem, ale i například s rovnováhou).

 

Porovnání modelů

Firma v současnosti nabízí tři modely: nejlevnější IE-10 s jednoduchým driverem jsou klasickou variantou pro běžné, méně náročné poslechové aplikace, kdy interpret potřebuje komfortní poslech, který budí minimální vizuální pozornost a po připojení k bezdrátovému systému umožňuje i relativně neomezený pohyb po pódiu. Na rozdíl od klasických monitorů zde zcela odpadají problémy se zpětnou vazbou a zpětným přeslechem do dalších mikrofonů, navíc se na malých pódiích získá mnohem více prostoru. Tento monitorový akustický systém ale patří k dvousečným zbraním: jestliže je poslech ideální, není co řešit a zvuk snímaný z pódia bude také čistější. Pokud je ale poslech ve sluchátkách nevyhovující, lze předpokládat, že se budou dít "strašlivé" věci a vy budete svého oblíbeného sólistu, který je plně odkázán na schopnosti zvukaře, identifikovat jen stěží (zásunem sluchátek do obou uší je izolován od okolního akustického světa asi o 26 dB, takže pro něj svým způsobem přestává existovat!). Dle mého soudu je rozumné používat takový typ monitoringu v opakujících se projektech, nejlépe s uloženými digitálními úrovněmi všech mixážních parametrů - tady lze celkem reálně předpokládat možnost nastavení ideálního poslechu.

Druhý model, který má již dvoupásmový budicí systém, se vyrábí pod šifrou IE-20 XB. Cenově se dostává prakticky na dvojnásobek předchozího modelu a má celkově zvednuté celé spodní frekvenční pásmo. Tato sluchátka jsou velmi hlasitá a ze všech tří modelů budou zcela určitě na pódiu nejvíc vyhovovat bubeníkům či basistům.

Pro všechny kritické aplikace, kde je třeba zvuk nejenom poslouchat, ale také rozhodovat o jeho parametrech, bych bez zaváhání volil třetí variantu: IE-30. Tento poslech sice nepůsobí tak robustním dojmem jako předchozí typ, ale je zcela nepochybně nejlépe vyvážen a poslechový zážitek je skutečně strhující - škoda jen těch ucpaných uší, ale každá výhoda s sebou přináší většinou nějaké kompromisy. Model má (stejně jako IE-20 XB) integrován vnitřní ochranný systém, který ztlumí či zlimituje příliš hlasité zvuky vystavující ucho nebezpečí dočasného či trvalého poškození. U in-ear poslechu vidím takový systém ne jako komfortní doplněk, ale jako nezbytné vybavení chránící vaše zdraví - uši totiž máte jen jedny na celý život a jejich transplantací ze šimpanzů riskujete minimálně to, že se budete zbytek života už jen "opičit"!

M-AUDIO IE - profesionální in-ear monitory
M-AUDIO IE - profesionální in-ear monitory

Kontaktní adaptéry a fixace

M-Audio vychází vstříc hudebníkům a zvukařům u obou dražších modelů i tím, že nabízí sortiment různých typů kontaktních adaptérů, které se do uší zasouvají. V "kouzelné" krabičce kromě navlečeného plastového kontaktního adaptéru najdete ještě tři další plastové a jednu pěnovou alternativu. V mých ušních otvorech mi nejlépe seděly ty dvoustupňové z plastu, které sice nepatrně ubíraly poslechu na basech (driver je od ušního bubínku dál), ale zato jsem tolik nepociťoval handicap ucpaných uší. Nejmenší varianta adaptérů mi nevyhovovala ani tvarově, ani poslechově, kratší vzdálenost zdůraznila spodní frekvence na můj vkus až příliš.

U všech tří systémů je vinutí kabelu v oblasti vývodu (několik centimetrů) zesílené speciálním ohebným materiálem s výbornou tvarovou pamětí, aby bylo možné systém dobře fixovat za ušním boltcem. Nedokonalá fixace by přinášela nejen nebezpečí vypadnutí sluchátka z ucha, ale také velmi nepříjemný manipulační hluk šířící se jakýmkoli posunem kabelu do citlivé oblasti ušního zvukovodu. Kabel je poměrně tenký, ale přesto robustní, má neutrální, nenápadnou barvu a na konci je opatřen minijackem s redukcí na 6,3 mm.

 

Údržba a hygiena

U obou dvoupásmových modelů najdete v sadě kromě kontaktních adaptérů také speciální čisticí nástroj umožňující odstranění hrubších nečistot z akustického kanálku. I v sebečistějším prostředí ucha se najde leccos, a tak není jistě třeba zdůrazňovat nezbytné čištění adaptérů například vatovým smotkem namočeným v lihu. Protože se jedná o výrobek, který má dle mého názoru ryze osobní využití, příliš ho nedoporučuji přenášet do cizích uší - přirovnal bych to k půjčování zubního kartáčku. Ušní záněty nepatří v životě určitě k tomu nejpříjemnějšímu, co vás může potkat.

 

Info:

Tři profesionální modely kontaktních in-ear monitorů pro široké pole aplikací.

 

Plus:

velmi kvalitní monitoring pro interprety

nenápadný design

kvalitní referenční poslech pro mobilní aplikace

jednoduchý a nápaditý fixační systém

dvoupásmový budicí systém (IE-20 XB, IE-30)

zabudovaná ochrana proti přetížení (IE-20 XB, IE-30)

dobrá akustická izolace od okolních zvuků

volitelné kontaktní adaptéry (IE-20 XB, IE-30)

příznivá cena ve srovnání s konkurenčními modely

 

Mínus:

systém bez ochrany (IE-10) vystavuje ucho riziku poškození

blízký kontakt s oblastí

středního ucha nemusí být pro každého "to pravé ořechové"

dobrá izolace od okolního prostředí může být výhodou, ale také velkým handicapem

 

Technická specifikace:

Model: IE-10IE-20XBIE-30

izolace od okolního hluku: 26 dB16 dB26 dB

frekvenční rozsah: 20 Hz-13 kHz20 Hz-16 kHz20 Hz-16 kHz

vstupní citlivost: 115 dB/mW119 dB/mW119 dB/mW

impedance (1 kHz)13 ?11 ?21 ?

zabudovaná ochrana (atenuátor): ne ano ano

hmotnost bez kabelu: 14 g19,5 g17 g

budicí systém: jednopásmovýdvoupásmovýdvoupásmový

Psáno pro časopis Muzikus