Procházka JSL 5 - jazzová signature kytara Jaroslav Šindler

Procházka JSL 5 - jazzová signature kytara Jaroslav Šindler
Procházka JSL 5 - jazzová signature kytara Jaroslav Šindler

Na českém kytarovém trhu již mnoho let téměř chybí jazzové kytary vyšší kvalitativní třídy. Tuto mezeru v poslední době se ctí zaplňují Petr Procházka a Petr Grötzbach svými mistrovskými nástroji. Představím vám tedy jazzovou kytaru, která vychází z osvědčené konstrukce Gibsonu L-5.

Řekne-li se jazzová kytara, člověku okamžitě naskočí tvar a konstrukce, které pro tuto kategorii zavedli u Gibsonu. Testovaná kytara v tomto ohledu nehledá již nalezené, drží se osvědčeného tvaru i konstrukce. Tento model je výsledkem několikaleté spolupráce výrobců s kytaristou Jaroslavem Šindlerem. Na kytaře je patrný vysoký podíl ruční práce, individuální přístup k nástroji a výběrový materiál. Odklon od gibsonovské klasiky v tomto případě znamená materiál vrchní rezonanční desky. Tím je masivní javor namísto smrku. Kytara tak získala osobitější zvuk a delší sustain. Nicméně se nejedná o nějaký novátorský experiment, celojavorové kytary byste našli i u řady amerických custom výrobců. Nenechte se také zmást názvem Signature Jaroslav Šindler. Tento kus byl sice vyroben pro tohoto předního českého jazzového hráče, jeho osobní požadavky však z nástroje nedělají vyloženou specialitku. Dá se spíše říci, že díky spolupráci výrobců a kytaristy bylo u tohoto nástroje dosaženo kvality, která může uspokojit i ty nejnáročnější profesionální požadavky. Kdokoli si u Petra Procházky objedná kytaru a má jasnou představu, co od nástroje chce, může to být vždy tak trochu jeho custom nástroj.

 

Popis nástroje

Procházka JSL 5 - jazzová signature kytara Jaroslav Šindler
Procházka JSL 5 - jazzová signature kytara Jaroslav Šindler

Horní deska, spodní deska, krk a luby jsou vyrobeny z javoru. Na hmatník, struník, pickguard a spodní díl kobylky byl použit eben. Horní díl kobylky je kovový Gotoh Gold. Nultý pražec je kostěný. Na lemy korpusu, f-výřezy a krk jsou použity javorové lišty. Krk je slepený ze tří dílů javoru. Je opatřen kovovou dvouzvratnou výztuhou pro regulaci předpětí. Hmatník je bez výložek, pouze po straně jsou umístěny orientační značky poloh. Ladicí mechanika - Schaller Gold.

Povrchová úprava nástroje je provedena polomatným polyuretanovým lakem.

Snímač - Gibson `57 Classic Gold s potenciometry volume a tone.

Šířka krku nultý pražec: 45 mm

Šířka krku 12. pražec: 55 mm

Korpus: 17",

výška lubu 95 mm

Menzura: 650 mm (25")

Cena okolo 65 000 Kč v závislosti na kvalitě fládrovaného javoru.

 

O zvuku

Požádal jsem Jaroslava Šindlera o několik slov:

"Po zhruba roce používání této kytary mohu říci, že se jedná o vynikající nástroj, který v mnoha parametrech předčí nástroje renomovaných značek (doposud jsem hrál na Gibson L-4). Kytara má výborný, velmi plný zvuk, který se prosazuje jak v komorních seskupeních (například v duu s Jiřím Stivínem nebo v triu s kontrabasem a bicími), tak v hlasitěji hrajících souborech (Kvartet Jiřího Stivína).

Nástroj velmi dobře reaguje na úhoz hráče, vyniká dlouhým sustainem a umožňuje tak velmi barevnou a tónově pestrou hru. Kytaru jsem postupně osazoval různě tvrdými strunami, a to od 011 až po 014. Poradila si se všemi tvrdostmi velice dobře jak tónově, tak z hlediska pevnosti krku a celého nástroje.

Na tuto kytaru jsem točil všechny skladby na poslední CD pro vydavatelství Indies Records s Irenou Budweiserovou. CD se jmenuje Nobody`s Fault. Kytaru jsem natáčel jak elektricky (přes snímač), tak jako akustickou mikrofonem.

Jsem s ní velmi spokojen a v současné době ji používám jako svůj hlavní nástroj, neboť mně velice dobře sedí v ruce a splňuje moje hráčské i zvukové požadavky. Musím také pochválit velmi vysokou úroveň jejího řemeslného zpracování."

 

Info:

Procházka Guitars Signature Jaroslav Šindler JSL 5 je jazzová celomasivní kytara vycházející z modelu Gibson L-5. Hlavní odlišností je vrchní rezonanční deska z masivního javoru. Cena je 65 000 Kč.

 

Plus:

zvuk

zpracování

cena

možnost nechat si postavit nástroj "na míru"

 

Mínus:

drobná vada ve vsazení výložky kolem f-otvoru

drážka pro nultý pražec je proříznuta trochu více

Psáno pro časopis Muzikus