RME Micstasy - osmikanálový mikrofonní a linkový předzesilovač a A/D převodník

RME Micstasy - osmikanálový mikrofonní a linkový předzesilovač a A/D převodník
RME Micstasy - osmikanálový mikrofonní a linkový předzesilovač a A/D převodník

Na nabídku testovat předzesilovač Micstasy německé firmy RME jsem přikývnul tak nějak automaticky. Přístroje této firmy jsem vždycky považoval za technicky velmi zdařilé a promyšlené.

Po letmém prolistování manuálu a technických parametrů jsem si začal s nedůvěrou myslet něco o snaze RME přiblížit se v propagaci některým méně seriózním firmám obvykle z východně ležících cizích krajů. Pak jsem si teprve všiml ceny.

 

Micstasy

Micstasy je univerzální osmikanálový high-end předzesilovač německé firmy RME, který navazuje na úspěšné předzesilovače OctaMic a QuadMic. Zároveň rozšiřuje nabídku předzesilovačů této firmy o cenovou třídu nahoru.

Zařízení je nejen univerzálním mikrofonním/linkovým/nástrojovým předzesilovačem s analogovými výstupy, ale obsahuje vestavěný A/D převodník s digitálními výstupy ve formátu AES/EBU nebo ADAT a je možné jej rozšířit o digitální rozhraní MADI pomocí expanzní karty I64 MADI Card. Výrobce se chlubí digitálním řízením vstupní citlivosti s rozsahem až 85 dB. To samozřejmě umožňuje plnohodnotné dálkové ovládání buď pomocí MIDI nebo případně pomocí vestavěné MADI karty. Rozšiřující MADI kartu jsem pro recenzi bohužel k dispozici neměl.

 

Trochu podrobněji

Je zde osm symetrických analogových vstupů, které využívají buď XLR konektor na zadním nebo 6,3mm jack na čelním panelu přístroje. Ten je zároveň možné využívat jako vysokoimpedanční nástrojový vstup. Toto řešení považuji za operativnější než použití kombinovaných konektorů XLR/jack. Výstup každého z osmi kanálů je řešen jako linkový symetrický na konektoru XLR na zadním panelu přístroje, případně jako digitální ve formátu AES/EBU nebo ADAT. Digitální i analogový výstup může fungovat současně, zařízení lze tedy využívat i jako signálový splitter.

Na zadní straně přístroje najdete ještě vstup a výstup WordClock s přepínačem zakončovací impedance 75 ? a konektory MIDI in/out.

 

Analogové vstupy a výstupy

Analogové vstupy jsou docela unikátně řešené. Regulace vstupní citlivosti je řešena digitálně, s krokem 0,5 dB, což je velmi rozumné rozlišení. Značný rozsah regulace 85 dB funguje pro XLR vstupy (-56 dBu až +30 dBu), u jackových vstupů na čelním panelu lze citlivost měnit v "klasickém" rozsahu 50 dB. U každého kanálu lze aktivovat vysokoimpedanční nástrojový vstup, otočení vstupní fáze, filtr typu horní propust (LoCut), fantomové napájení mikrofonů, režim připojení M/S a režim AutoSet.

LoCut filtr typu horní propust je nastaven na 65 Hz 18 dB/oktávu a výrobce se chlubí jeho zvlášť nízkým zkreslením. To ostatně u celého předzesilovače.

Fantomové napájení mikrofonů +48 V se nezapíná skokem, ale plynule nabíhá asi po dobu jedné sekundy. Perfektní řešení pro omezení rušivého zvuku při zapnutí, výrobce tvrdí, že to zároveň slouží i k ochraně vstupních obvodů. Cynická poznámka: Výrobce se může snažit jak chce, ale kondenzátorové mikrofony obsahují vlastní elektroniku, která tak "ideálně" řešena být nemusí, a v kombinaci s Micstasy se tomu "lupanci" při zapnutí fantomu stejně nevyhnete. Jen místo velké rány ta rána bude výrazně menší.

M/S Processing je vlastně párování dvou sousedních kanálů pro MS (Middle & Side) systém stereofonního snímání. Na čelním panelu přístroje máte vždy zdůrazněno, který kanál z dvojice je nutné použít pro připojení "středového" a který pro připojení "stranového" mikrofonu. Vlastní "kodér" MS systému, tedy součet, rozdíl a fázové otočení středového signálu, je řešen v Micstasy a výstupem je výsledný stereofonní signál. Každopádně příjemná funkce, protože MS technika stereofonního snímání se často používá.

Samostatnou kapitolou by mohla být funkce AutoSet, v návodu se označuje jako AutoGain. Přístroj nemá na vstupech vestavěný limitér. Výrobce tvrdí něco o tom, že by to zhoršilo špičkové parametry předzesilovače. Díky digitálnímu řízení vstupní citlivosti je ale k dispozici funkce pro snížení citlivosti při přebuzení vstupů, tedy spíše při dosažení prahové úrovně (Treshold), kterou lze nastavit na hodnoty -1, -3, -6 nebo -12 dBFS. Udávaná časová konstanta snížení citlivosti je asi 10 ms/-20 dB. Toto považuji za velmi rozumné nastavení, protože přebuzení jedné kratší špičky ucho stejně obtížně zaznamená. V globálním nastavení přístroje najdete i funkci AutoSet-DownLink, která umožňuje zvolit a "svázat" dohromady kanály, které mají být při snižování citlivosti řízeny současně. Praktické například při stereofonním nebo vícekanálovém formátu signálu.

Každý ze vstupních kanálů je vybaven třináctisegmentovým LED indikátorem vybuzení, u kterého lze zapnout funkci PeakHold. Rozlišení je naprosto dostačující. U analogových výstupů je možné zvolit maximální výstupní úroveň ve třech krocích (+13/19/24 dBu).

 

Digitální výstupy

Pokud není přístroj rozšířen o MADI rozhraní, máte k dispozici dva konektory osmikanálového optického výstup ADAT a čtyři dvoukanálové výstupy AES/EBU na konektoru D-Sub (25 pinů). Zapojení tohoto konektoru odpovídá zapojení konektorů Tascam, což ve svých přístrojích používá i firma Digidesign. Na tomto konektoru najdete ještě jeden vstup digitálního rozhraní AES/EBU, který lze využít pro synchronizaci přístroje.

Signál v digitálních výstupech odpovídá signálu ve výstupech analogových. Zařízení podporuje vzorkovací frekvence 32 kHz-192 kHz, jediné omezení přináší digitální výstup rozhraní ADAT. Při nastavené vzorkovací frekvenci do 48 kHz je na obou konektorech ADAT stejný signál, při vzorkovací frekvenci 88,1 kHz nebo 96 kHz přenáší každý z výstupů pouze čtyři kanály (režim S/MUX) a při frekvenci 192 kHz jsou k dispozici pouze čtyři výstupní kanály celkově (režim S/MUX4), na každém z výstupů dva. Rozhraní AES/EBU podporuje režim 192 kHz na všech osmi kanálech.

Pokud je v přístroji vestavěné MADI rozhraní, může fungovat paralelně s ostatními digitálními výstupy, případně je možné použít MADI digitální vstupy (prvních osm) a směrovat je do digitálních výstupů AES/EBU a ADAT. MADI vstupy tak slouží jako "digitální return", například pro kaskádování více přístrojů Micstasy nebo pro připojení dalších přístrojů pomocí digitálního vstupu. Pro tento režim je k dispozici funkce DelayCompensation pro korekci zpoždění signálu průchodem předzesilovače.

 

Ovládání

Spousta barevných LED kontrolek, indikátory vybuzení vstupů, displej pro zobrazení vstupní citlivosti (gain) na každém kanálu - působí to dost impozantně. K tomu jako kontrast "firemní" barvy RME - šedá a modrofialová. A samozřejmě poctivé mechanické provedení.

Vše působí zcela přehledně, ale ovládání chce trochu cviku. U každého vstupu máte tlačítko Select pro volbu parametru. Hodnota se pak nastavuje otočným prvkem Set. Mačkáním otočného prvku Set vybíráte parametr u všech kanálů současně. Když si trochu zvyknete, je to rychlé a operativní. Stejně se asi nepředpokládá použití v takové aplikaci, kde byste potřebovali měnit hodně rychle různé parametry. Samostatná jsou tlačítka pro volbu vzorkovací frekvence nebo synchronizace.

Pomocí tlačítek Save a Recall je možné uložit nastavení přístroje do presetu, kterých může být takto uloženo až osm. Preset bohužel neobsahuje nastavení vzorkovací frekvence, synchronizace a volbu výstupní úrovně. Škoda.

Po zapnutí napájení si přístroj pochopitelně pamatuje poslední nastavení. Ovládání je možné řešit i dálkově, buď pomocí MADI rozhraní nebo pomocí SysEx povelů po MIDI. Výrobce se chlubí kompatibilitou se SysEx povely pultů Yamaha M7C a PM5D.

 

Zvuk a technika

Hodnocení zvuku takového zařízení je značně subjektivní záležitost. Určitě by šlo rozplývat se nad zvukem se všemi těmi často používanými přívlastky "průzračný", "čistý", "dynamický" a já nevím jakými ještě. Jednoduše řečeno, nedokázal jsem postavit takový přehrávací řetězec, ve kterém by Micstasy byl nějak rozumně poznat. Tak by to ostatně u předzesilovače mělo být, ne?

Změna citlivosti probíhá bez nějakých rušivých vlivů, AutoGain funguje s velmi rozumně nastavenou časovou konstantou a značně účinně i při impulsních signálech. Lze to s výhodou využít i pro optimální nastavení citlivosti každého vstupu.

Abych to jen nechválil, našel jsem přece jen nějakou vadu na kráse. I když výrobce píše, že napájení přístroje vyřešil s cílem "noise supression", tak při zapnutí přístroj lupne a při vypnutí lupne ještě trochu víc. Sice je to naprostý detail, ale když už je to kategorie high-end?

Udávané technické parametry, ať vypadají jakkoliv optimisticky, jsou realitou. Některé jsou nejspíš ještě o něco lepší, než výrobce udává, ale je to všechno na hranici měřitelnosti.

Perfektně vyřešené jsou možnosti synchronizace. Pro synchronizaci lze využít WordClock vstup a výstup, MADI nebo digitální vstup AES/EBU. Nastavení je jednoduché tlačítkem z panelu. Výrobce se chlubí funkcí SteadyClock pro potlačení jitteru u synchronizačního signálu, případně funkcí SyncCheck pro detekci problému se synchronizací při použití více zařízení s různou vzorkovací frekvencí. Při vzájemném propojení přístrojů do složitějších systémů jsou tyto funkce nejen výhodou, ale téměř nutností.

 

Závěr

Vůbec se mi nechce napsat, že cena odpovídá možnostem přístroje. Ale je pochopitelné, že kvalitní technické řešení něco stojí a Micstasy určitě patří do kategorie špičkových předzesilovačů. Jak je u téhle firmy zvykem, technické parametry i zvuk jsou výborné a velmi rozumně jsou řešeny i drobné detaily. RME si drze píše do sloganu Intelligent Audio Solution a tak jako u většiny přístrojů této firmy, které jsem měl možnost posoudit, i v případě Micstasy bych s tím souhlasil.

 

Info:

RME Micstasy je osmikanálový mikrofonní a linkový předzesilovač a A/D převodník kategorie high-end. Kromě osmi analogových výstupů je vybaven digitálním rozhraním ADAT, AES/EBU, synchronizačním vstupem a výstupem WordClock, MIDI a možností expanze o rozhraní MADI. Doporučená maloobchodní cena je 97 990 Kč s DPH bez MADI rozhraní, s expanzí MADI pak 112 690 Kč s DPH.

 

Plus:

excelentní zvuk

výborné technické parametry

AutoGain

možnost expanze na MADI

rozsah regulace citlivosti 85 dB

možnosti synchronizace

 

Mínus:

lupne při vypnutí i zapnutí

porovnání ceny s průměrnou mzdou v ČR

 

Technická specifikace:

počet kanálů:8

vstupní konektory: XLR, jack (symetrické)

rozsah regulace citlivosti: -56,5 dBu až +30 dBu (XLR), -29 dBu až +21 dBu (jack)

vstupní impedance: 2 kOhm (XLR); 5,6 k? (jack, nesymetrický), 11,2 kOhm (jack, symetrický); 470 kOhm (jack, nástrojový HiZ vstup)

frekvenční rozsah: 20 Hz-100 kHz (-0,1 dB), 10 Hz-150 kHz (-0,3 dB)

odstup signál/šum: 112,4 dB, 116 dB(A)

činitel zkreslení: <0,001 %

analogové výstupy: XLR (symetrické)

maximální výstupní úroveň: +27 dBu

výstupní impedance: 150 Ohm

digitální výstupy: ADAT, AES/EBU, expanze na MADI

vzorkovací frekvence: 32 kHz-192 kHz

Psáno pro časopis Muzikus