RODE NT55 - nový model kapacitního mikrofonu pro každého

RODE NT55 - nový model kapacitního mikrofonu pro každého
RODE NT55 - nový model kapacitního mikrofonu pro každého

Je to jako v mé oblíbené hradecké hospůdce - majitel přišel na to, že je výhodnější prodávat přes poledne tři sta obědů po čtyřiceti pěti korunách než deset obědů po sto padesáti (a podotýkám, že se nejedná o žádné blafy ani miniporce).

V Austrálii se vaří obdobně: při zachování parametrů, které dovolují zařadit mikrofony Rode mezi světovou elitu, se ceny nejnovějších modelů dostávají na takovou úroveň, že si je mohou pořídit i chudší muzikanti nebo studia.

Nejsem natolik naivní, abych se domníval, že to firma dělá z lásky k muzikantům - v tržním systému je vždy na prvním místě zisk a potom teprve se diskutuje o všem ostatním. Třeba i o tom, že tyto velmi laciné a zároveň kvalitní modely umožnily malým domácím studiím na celém světě výrazně pozvednout kvalitu svých nahrávek, a to není nic, nad čím by se prostě dalo mávnout rukou.

Po velmi úspěšných sériích širokomembránových kapacitních mikrofonů představila firma Rode i systémy s půlpalcovou membránou (častěji nazývané "tužkové"). Někteří muzikanti a zvukaři je neprávem považují za chudší příbuzné buclatějších strýčků s palcovou membránou prokukující síťovinou pop-filtrů na mnoha oblíbených videoklipech světových hvězd. Nenápadné tužkové mikrofony skrývající se v lesích smyčců a dechových sekcích symfonického orchestru, před akustickými nástroji, reproboxy či za špičkovým koncertním křídlem však odvádějí neméně kvalitní práci. Na vokály a všude tam, kde se nejedná o přenos rychlých signálových náběhů, vycházejí širokomembránové modely většinou lépe, ale pro perkusivní signály platí, že podstatně čilejší a hbitější membrána teoreticky umožňuje kvalitnější přenos veškerých signálů se strmou náběhovou hranou. Tam patří nejen obrovský arzenál bicích a perkusivních nástrojů, ale také klavíry, kytary, mandolíny...

 

Vývoj tužek u Rode

Po vychvalovaných lampových i FETových modelech s palcovou membránou a několika speciálními ultrasměrovými modely pro videoaplikace či superkardiodními kondenzátory pro pódium (3/4" membrány) se zhruba před pěti lety na trhu objevily i první klasické tužky od Rode. Poměrně zajímavé bylo, že oba nové kufříky obsahovaly hned celý mikrofonní pár, ať už se jednalo o svéráznou stereofonní koincidenční konstrukci NT4, nebo dva samostatné párované modely dodávané jako NT5. Oba uvedené systémy mají vyměnitelné kapsle, takže je lze osadit buď kardioidní NT45C, nebo všesměrovou NT45O. Zatímco pro dvojici NT5 přináší varianta kulové kapsle obrovskou variabilitu, smysl možnosti výměny u NT4 mi poněkud uniká, neboť v těsném sousedství nepřinášejí kulové kapsle žádné šokující výhody, i když u NT45O se vzhledem k tužkové konstrukci nejedná o klasický všesměrový průběh (útlum na zadní straně).

Na trhu se nedávno objevila i varianta NT6, což je v podstatě kardioidní či kulová kapsle oddělená od korpusu třímetrovým kabelem (závěsné aplikace či jakékoli instalace, kde by měl mikrofon budit minimální pozornost).

Stereofonní souprava NT5 se sice dala pořídit i jako "poloviční porce" (samostatný exemplář vyřazený z párového života), ale teprve modelem NT55 firma seriózně doplňuje svoji nabídku individuálních studiových kapacitních mikrofonů s 1/2" membránou (na mikrofon se vztahuje desetiletá záruční lhůta).

 

Konstrukční řešení

Korpus v niklové povrchové úpravě (připojení klasického kabelu XLR) s přepínači a příslušná mikrofonní kapsle tvoří kompaktní systém, který lze po zasunutí do poměrně robustního držáku namontovat kamkoli na stojan. Oba přepínače jsou v korpusu zapuštěné a jakákoli změna v ořezání subbasů (75 Hz nebo 150 Hz) či zařazení útlumu (-10 či -20 dB) vyžaduje použití vhodného nástroje, nejlépe menšího šroubováku. Jdou posunout poměrně ztuha, proto bych doporučoval opatřit si takový nástroj, který přesně zapadá do drážky přepínače. Jinak lze předvídat, že se časem drážka v plastu poškodí, a přepínače nebude možné používat (speciální šroubováček od výrobce, přiložený ve futrálku, by byl milou pozorností). Navíc má střední poloha přepínače takřka nepostřehnutelnou aretaci, takže je třeba správnému přepnutí věnovat poněkud větší pozornost, než bývá obvyklé.

Mikrofonní korpus je po vložení do držáku objímán natolik náruživě, že ke zpětnému vyjmutí musíte vynaložit buď poměrně značné úsilí (to už je u Rode tradiční přístup - lépe, než kdyby vypadl), a nebo provádět demontáž mikrofonu raději i s držákem (obdobný přístup ostatně platí i pro některé širokomembránové modely nasazené v otřesuvzdorném pavouku). Držák je proveden tak, že nemá klasickou dotahovací matici na závitu kloubu, a proto lze otáčet kloubem opět velmi ztuha (můžete si být naprosto jisti, že po nastavení do požadované pozice se vám mikrofon na stojanu nehne ani o desetinu milimetru).

Montáž a demontáž příslušné mikrofonní kapsle se zlacenou půlpalcovou membránou nepřináší již žádné problémy, kulový či kardioidní element se dá jednoduše vyšroubovat i našroubovat zpět (výměna se doporučuje provádět při odpojeném kabelu). Obě kapsle mají dvojitou, poměrně důkladnou ochranu proti tlakovým nárazům (viz srovnávací test na CD), ta kardioidní má navíc po stranách vyfrézované dvojité drážky pro dosažení ideální směrové charakteristiky (v penálu je připraven ještě výřez pro třetí kapsli - "kterápak" to asi bude?)

Citlivost 16 mV i šumový ekvivalent 15 dB patří k solidním studiovým parametrům stejně jako dynamický rozsah 121 dB a s tím související maximální zpracovatelná úroveň akustického tlaku 136 dB (při zapnutém útlumu až 156 dB). Mikrofon, který dostane "do vínku" podobné parametry, zaručuje bezproblémové snímání těch nejtišších i nejhlasitějších zvuků s maximální čistotou a brilancí, ale na to jsme si u Rode ostatně již zvykli. Jako každý externě polarizovaný kapacitní systém vyžaduje i NT55 klasické phantomové napájení 48 V. Systém chodí bez problémů i na 24 V (NT4 lze napájet dokonce z 9V baterie).

 

Zvuk

NT55 je skvělou volbou pro prakticky jakékoli aplikace při studiovém záznamu a jeho univerzálnost zasahuje ještě mnohem dál, určitě se dá bez problémů využívat všude v divadlech, na pódiích, pro film či televizi, při rozhlasovém vysílání či pro surround.

Na oba typy kapslí, které se už díky systému NT5 staly určitou legendou, spoléhá řada zvukařů, producentů i muzikantů na celém světě, ať už jimi snímají flétny, housle a saxofony, staví je jako overheady u bicích souprav naživo i ve studiu, přenášejí s jejich pomocí brilantní zvuk akustických kytar nebo plně znějící klavír či snad přidávají do nahrávky přirozený akustický prostor. Mikrofony mají velmi vyrovnaný a detailní zvuk v celém frekvenčním pásmu, přestože se přenos náběhů například v porovnání s AKG C451 zdá být nepatrně pomalejší. Jemný zdvih u kardioidy v oblasti kolem 10 kHz určitě není na škodu, u koule je tento zdvih o něco markantnější. To se sice projeví v těsné vzdálenosti od zdroje zvuku (přímo v mikrofonní ose), ale u prostorovějšího snímání, ke kterému je koule určena především, se tímto zdvihem vlastně jen eliminuje přirozený útlum na vyšších frekvencích pro zvuky přicházející ze zadních směrů. Podobná charakteristika je při snímání tedy spíše výhodou než naopak.

Kardioidní kapsle NT45C je také zvukaři všeobecně dobře hodnocena z hlediska náchylnosti ke zpětné vazbě při živých vystoupeních. Speciálně pro overheady na pódiu přinášejí tyto modely průzračný zvuk s minimální nutností úpravy ekvalizérem, což se zvlášť ocení při live záznamu.

O tom, že mikrofon zní velmi přirozeně, se můžete přesvědčit i v krátkém srovnávacím testu "naslepo", kde srovnávám proslulou a podstatně dražší tužku od AKG (C451), cenově srovnatelnou kardioidu od Sennheisera (e614), tužkový model B.P.M. (CR-4), na kterém se údajně podíleli také konstruktéři od Neumanna, a do čtveřice tedy NT55. Ukázky jsou úmyslně seřazeny v nahodilém pořadí, aby bylo možné udělat si naprosto nezaujatý úsudek (který je který, to vám prozradíme v rámečku na str. 104).

Určitě by při zakoupení více kusů NT55 nebylo od věci, kdyby firma nabídla (za rozumný příplatek) i pro tyto modely možnost párování kardiodních a kulových kapslí. Maximálním souběhem všech důležitých parametrů by se ve stereu dosáhlo ještě nepatrně věrnějšího přenosu s dokonalejší lokalizací.

 

Info:

Rode NT55 je nový model kapacitního mikrofonu s půlpalcovou membránou a vyměnitelnou kapslí (kardioida a koule). Cena je 5490 Kč.

 

Plus:

průzračný a detailní zvuk

vyrovnaná frekvenční charakteristika

výměnné kapsle s různou směrovou charakteristikou

přepínání útlumu a ořezání subbasů

nízká pořizovací cena

 

Mínus:

přepínače na korpusu mají velmi tuhý chod a vyžadují speciální nástroj

vyjmout mikrofon či nastavit přesný úhel držáku jde velmi ztuha

Psáno pro časopis Muzikus