Roland VP-550 - vezměte sbory do svých rukou

Roland VP-550 - vezměte sbory do svých rukou
Roland VP-550 - vezměte sbory do svých rukou

Vokální a smyčcový keyboard VP-550 slibuje vytvářet vokály nejvyšší kvality a skutečné smyčcové skupiny. Jak je to ve skutečnosti?

V balení nenaleznete kromě kláves, napájecího kabelu, návodu a archu se samolepkami nic jiného. Sám návod je tenoučký, protože v něm není vlastně co popisovat. Proč? Protože keyboard na první pohled vypadá jako nějaký historický nástroj s několika knoflíky a pár táhly, i když je nabit nejmodernější elektronikou.

Zvukově je rozdělen na tři sekce: basovou (Bass & Percussion), vokální (Vocal Designer) a Ensemble. V basové sekci můžete volit mezi třemi typy vokálního basování (krátké, dlouhé a jazzové - závislé na dynamice úhozu) a čtvrtá volba je jakási Drum machine (hlasem vytvářené zvuky bicích). V sekci Ensemble volíte mezi dvěma typy smyčců a čtyřmi vokálními sbory (Jazz Scat, Mixed Chorus, Boys Choir a Humming). Jazz Scat vydává zvuky opět podle síly úhozu do kláves. Dynamika této sekce může být ovládána dynamikou zpěvu a samozřejmě můžete nastavit její hlasitost poměrně k ostatním zvukům. Sekce Vocal Designer má na starosti samotné vytváření sborů. Hlas, který je přiveden do kláves, se upravuje právě podle toho, co hrajete na klávesách. Můžete použít čtyři algoritmy pro tvorbu vokálů (Classic, Male & Female, Gospel a Pop) a dva vokodéry. Pro tuto sekci lze použít i zvýšení o jednu oktávu pomocí samostatného tlačítka.

Nastavení vokální sekce a Ensemble sekce si můžete uložit do čtyř registrů (kromě úrovně sekce Ensemble). Stejně jako u basové sekce může být zvolen jen jeden z rejstříků.

Aby bylo možno dostat z kláves to, co se po nich požaduje - tedy sbory, musí se do nástroje přivést signál z mikrofonu. Pro ten případ je přístroj vybaven XLR konektorem. Pro ovládání míry signálu jsou na čelním panelu dva tahové potenciometry a jedno tlačítko. Tím zapínáte nebo vypínáte mikrofon (báječné, když si potřebujete odkašlat), tahovými potenciometry ovládáte citlivost vstupního předzesilovače a poměr mezi čistým signálem a vokály. Úroveň signálu je indikována třemi barevnými LED.

Přístroj disponuje i trojsměrným joystickem a speciálním ovladačem D-Beam, který je již klasickou součástí většiny nových nástrojů firmy Roland. Můžete jím ovládat tři atributy zvuku: výšku (Pitch Bend), expresi (expression) a barvu tónu (filter). Samozřejmostí je možnost posuvu o jednu oktávu nahoru a dolů, což nemá vliv na basovou sekci. Na všechny zvuky můžete použít tři typy dozvuku: Hall 1, Hall 2, a Studio. Celková hlasitost nástroje se ovládá pomocí samostatného potenciometru. Milou pomůckou jsou dva knoflíky Rec a Play: ty slouží k nahrání šestnáctisekundového úseku přímo z výstupu nástroje. Pokud zrovna zpíváte, tak to, co slyšíte, je souzvuk zvuku z reprobeden a zvuku přenášeného vaší hlavou do uší. Takže neslyšíte to, co posluchači. Ke kontrole vystupujícího zvuku slouží právě tato dvě tlačítka.

Klávesnice je samozřejmě dynamická s rozsahem čtyř oktáv, pokud zapnete basovou sekci, tak je první decima (C-e) použita pro tóny této sekce. Aftertouch nepodporuje.

Zadní panel kromě napájecího konektoru 230 V a síťového tlačítka obsahuje ještě MIDI In a Out, potenciometr ladění (rozsah středního A je 415,3 až 466,2 Hz) s aretací ve střední poloze. Dále vstupy pro pedál hlasitosti a sustain pedál, vstup pro externí zařízení, XLR konektor pro dynamický mikrofon (vstup má šumovou bránu), dva výstupy pro levý a pravý kanál a výstup na sluchátka. Do vstupu pro externí zařízení můžete pomocí nesymetrického jacku zapojit buď dynamický mikrofon nebo nějaký nástroj, jehož zvuk bude použit pro vytváření sborů. Takový trumpetový sbor je věru zajímavý - viz. audio ukázka.

Roland VP-550 - vezměte sbory do svých rukou
Roland VP-550 - vezměte sbory do svých rukou

Ovládání musím hodnotit na výbornou: tlačítka jsou mohutná a potenciometry mají dostatečně velké knoflíky, takže i při vystoupení je přepínání rejstříků jisté a jen těžko se netrefíte. Všechna tlačítka mají i světelnou indikaci, takže víte, co je přesně zapnuto. Manuál vezmete do rukou až v okamžiku, když chcete prozkoumat i něco víc.

Nástroj reaguje na MIDI data na třech kanálech. Na prvním kanálu posíláte informace pro vokální sekci, na druhém data pro Ensemble sekci a na třetím kanále hrajete basovou sekci. Ne všechny sekce však reagují na všechna data - zejména basy. Přístroj vysílá jen noty a kontroléry CC17, CC11 a CC16 (ty vysílá D-Beam), Pitch Bend a CC1 (joystick), CC2 (dynamika hlasu) a CC4 a CC64 (pedály). Rejstříky přepínáte jednoduše pomocí zpráv Program Change. Přes MIDI nemůžete nic víc ovládat (snad jen za malou zmínku stojí, že keyboard vysílá SysEx Aktivitu - Active Sensing - a odpověď na žádost o identifikaci).

Když jsem nástroj zapojil poprvé a na výstup pustil jen vokály, nebyl jsem příliš nadšen. Přece jen je ve vokálech slyšet jakási umělost, zejména u rejstříku Male & Female. Nicméně při hraní, pokud si vokály podbarvíte rejstříkem z Ensemble sekce, se pomalu syntetika vytratí a při trošce dobré vůle uslyšíte živé vokály. V ukázkách to můžete sami posoudit.

 

Info:

Roland VP-550 je vokální syntezátor, který dělá jen to, k čemu je určen a docela se mu to daří. Seženete jej za 35 800 Kč.

 

Plus:

jednoduchost

nápad

některé algoritmy vytváření sborů

 

Mínus:

nemožnost připojení kondenzátorového mikrofonu

na sucho syntetické

cena

Psáno pro časopis Muzikus