Souprava jménem Marilyn - Gretsch USA Maple

Souprava jménem Marilyn - Gretsch USA Maple
Souprava jménem Marilyn - Gretsch USA Maple

Vzpomínám si na jednu fotku s Marilyn Monroe. Jednalo se o školní snímek z doby, kdy se ještě nejmenovala Marilyn Monroe, nýbrž Norma-Jean Mortensenová, nebyla ani moc blondýna, a už vůbec ne filmová hvězda. Ale ač byla na snímku spolu se stopadesáti dalšími studentkami, našli byste ji bez problémů během půl vteřiny, aniž by nad její hlavou byl křížek označující "pozor, zde je hvězda!" Její obličej totiž mezi ostatními nějak zvláštně zářil a jaksi samozřejmě přitahoval veškerou pozornost.

Souprava jménem Marilyn - Gretsch USA Maple
Souprava jménem Marilyn - Gretsch USA Maple

A tak mě napadlo, že když B. B. dal jméno kytaře - tuším, že Lucille - mohla by nějakým osobnějším a méně technickým přízviskem disponovat i souprava. A proč zrovna Marilyn? Přivedly mě k tomu hned dva důvody. Tím prvním byl název povrchové úpravy této sady, který zní "Vintage Blonde", což nabízelo asociaci jaksi samo o sobě. Daleko podstatnější však byl důvod druhý, kterým byl dojem, jenž se mě zmocnil hned jak jsem tuto soupravu viděl poprvé. Ač byla totiž vystavena v obchodě mezi přibližně dvaceti dalšími soupravami, hýřícími nejrůznějšími barvami i povrchovými úpravami a ozdobenými naleštěným hardwarem ve snaze získat si vaši pozornost a přízeň, veškeré pohledy končily po velmi krátkém čase právě na této sadě. Byla to prostě hvězda od pohledu.

 

Obecné informace

Prvotní dojem byl předchozími odstavci popsán myslím dostatečně expresivně, takže nyní se již můžeme zaměřit na vlastní - nepoměrně techničtější - část testu.

Souprava je kompletně vyrobena ve Spojených státech, čímž se liší od všech nižších typových řad, jejichž produkce je z ekonomických důvodů detašována do Asie, konkrétně na Taiwan. Materiálem je šestivrstvá javorová překližka opatřená na vnitřní straně speciálním stříbřitým lakem pro zlepšení akustické projekce. Povrchové provedení je nabízeno v pěti tzv. saténových úpravách. Všechny bubny disponují litými ráfky, kování je shodné se sety Renown Maple, nacházející se o jednu cenovou úroveň níže, i se sadami USA Custom, které naopak tvoří vrchol cenového spektra.

 

VB

Velký buben v testované velikosti 22" x 18" je opatřen na každé straně 10 napínacími šrouby a obručemi v barvě shodné s provedením vlastního korpusu. Tělo bubnu není vrtané pro přírubu na uchycení držáku tomů, takže rampa či doplňkové stojany na tomy jsou podmínkou. Odměnou za minimální narušení korpusu je však atak, který by se dal označit slovem "velkolepý". Maximální projekce je dána součtem hned několika faktorů: již zmíněnou minimalizací vrtání, vnitřním lakem, zvětšenou hloubkou osmnácti palců, a konečně také dobrými rezonančními vlastnostmi použitého dřeva. Buben disponuje plným zvukovým spektrem, z něhož nejvýraznější jsou nižší středy. S testovacím osazením blánou Evans EMAD na hrací straně a firemní Gretsch na straně rezonanční byl zvuk výrazně rockový, velmi kompaktní a značně průbojný. Tento buben by s naprostým přehledem obstál ve všech tvrdších stylech a při osazení jiným typem hrací blány by se velmi pravděpodobně dokázal adaptovat i na méně agresivní žánry, např. jazzrock či funk a možná i klasický jazz. Pro ten bych ale doporučoval spíše menší průměry, které naštěstí tato řada nabízí, a to konkrétně ve velikostech 20 x 18, 20 x 16 či dokonce kapesní 18 x 16. Větší rozměry, jako například 24" nebo 26", sice v nabídce chybí, vzhledem ke zvukové charakteristice dvaadvacítky, která dokáže znít dostatečně hutně a basově, však o žádný zásadnější nedostatek nejde.

 

MB

Nerad bych předbíhal... ale budu. Řeknu totiž rovnou, že malý buben považuji za vrchol této soupravy, a to hned z více hledisek. Jeho zvuk je vzácně vyrovnaný nejen vlastní zvukovou charakteristikou, ale i v relacích adaptability využití různých technik hry či ladění. Jedná se tak o nástroj, který lze snadno přizpůsobit nejrůznějším, a to i poměrně odlišným požadavkům.

Buben disponuje rozměry 14 x 5 a je vybaven deseti napínacími šrouby na každé straně, uchycenými do oboustranných mušlí. V nabídce řady jsou i hlubší modely o 6 a 7 palcích. Za zmínku stojí i velmi mohutný, precizní a designově velmi hezky vyřešený mechanismus napínání struníku.

Vlastní charakter zvuku by se dal označit jako agresivní, přitom však kompaktní. Dle mého názoru jde o maximum průraznosti, které lze dostat ze dřeva, a to při zachování těch nejlepších vlastností tohoto materiálu. Rimshot je skutečně sytý, což při skutečnosti, že má skoro stejný atak, jakého dosahují kovové bubny, představuje opravdu unikát. Hru přes rantl lze označit jako velmi dobrou, víření je plné, se zajímavější barvou ve forte než v pianu. Celková citlivost bubnu je velice slušná.

Obrovským kladem pak je naprostá absence jakýchkoliv pazvuků či jiných akustických nepatřičností nejen v samotném prvotním ataku při úderu, ale i v dozvuku.

Tento buben se prosadí naprosto v každém stylu, přitom však lze správným naladěním dosáhnout opravdu plné a výrazné barvy. Troufám si říct, že bude znít skvěle ve studiu a přitom dokonale vyhovovat i požadavkům živého hraní. Tohle vše je tedy podkladem k výsledné známce, kterou je: 1+.

 

TT

Testovaná souprava byla vybavena tomy o průměrech 10, 12 a 14 palců, firma však nabízí i velikosti 8 a 16 palců - to vše v hloubkové řadě quick size. K dispozici jsou i mělčí traditional size, ty však pouze v rozměrech 8, 10 a 12 palců. V provedení floor tom jsou v nabídce pouze velikosti 14 x 14 a 16 x 16.

Při osazení blánami Evans G2 a nižším ladění znějí tyto kotle vysloveně rockově. Dokážu si představit jejich sound nejen v hardrockové nahrávce, ale například i ve stylech jako grunge či metal, kde není nutná ani tak čitelnost hry nebo barevnost soundu, jako spíše akustická plnost zvuku. Při vyšším naladění se s danými blánami posouvá zvuk do roviny stylů fusion či jazzrock, z menších průměrů by se dal dostat určitě ten typický "wecklovský" zvuk. Nakolik se dají tyto kotle vyladit do klasického jazzu, si netroufám odhadovat - k tomu by byl nutný test s blánami typu Ambassador či podobnými. Vzhledem k celkové kvalitě soupravy je však velmi pravděpodobné, že by se odpovídající zvukové posazení nalezlo i pro tento styl.

Stejně jako v případě malého bubnu, i zde se projevuje typická vlastnost této řady, kterou je naprostá čistota dozvuku. To představuje obrovskou devizu zvláště pro studiové použití. Dynamické vlastnosti a citlivost reakce jsou na slušné úrovni, použitím blan typu Ambassador by se určitě ještě zvýšily.

 

Závěr

Soupravám v této cenové kategorii lze stěží vytýkat něco po stránce zvuku či zpracování - jde zkrátka o úroveň, kde je kvalita jednoho i druhého samozřejmostí, a tak je možné hodnocení postavit pouze do roviny možností využití.

S blánami Evans G2 na kotlech souprava vrcholně vyhovuje rocku. Z naprosto čistého a dobře prokresleného zvuku lze vyvodit, že při osazení jiným typem by se naplno rozvinula i barevnost potřebná pro jazzrock či jazz. Ideální pro tento typ použití by dle všeho byly blány Evans G1 či Gretsch Permatone (s těmi je navíc sada dodávána). Je tedy velmi pravděpodobné, že z téhle soupravy dostanete to, co chcete - když to řeknu tak trochu americky.

Pokud bych měl uvést nějakou výhradu, týkala by se snad jen poněkud omezené škály rozměrů. Asi bych odpustil chybějící velký buben 26" i 24", s jistým sebezapřením i kotel 18", avšak ten tom 13" mi v nabídce docela chybí. Pokud ovšem tuto velikost k sestavení vlastního setu nepotřebujete, pak není této řadě co vytknout.

Úplným závěrem ještě pár slov k pořizovacím nákladům. Vzhledem k tomu, že nejde o běžné sériové zboží, ale zakázkovou objednávku, je nutné uhradit i náklady na dovoz, které obnášejí přibližně 15 000 Kč. Odměnou budiž vědomí, že souprava nebyla vyrobena kdesi v jihovýchodní Asii, nýbrž v zemi, odkud značka Gretsch pochází (pominu-li fakt, že Friedrich Gretsch byl Němec). Druhým faktorem pak je nutnost dokoupení hardwaru - a to buď v podobě sady stojanů, nebo rampy. V obou případech jde o investici zhruba deseti tisíc. V konečném součtu tak souprava vychází přibližně na 110 tisíc, což není sice právě málo, nicméně je třeba si uvědomit, že podobný nástroj nepatří mezi ten typ zboží, které má omezenou životnost a musí se po nějakém čase vyměnit za nové, nebo je prostě jen jakýmsi mezistupněm "než bude na lepší", ale kupuje se jednou za život. A pak se taková investice jeví hned v jiném světle.

 

Info:

Gretsch USA Maple je profesionální sada se širokým spektrem využití - ideální pro studio, výborná pro koncert. Koncová cena testované sady (VB, MB a 3 kotle) činí 99 000 Kč (s již započtenými náklady za dopravu). Součástí sady není žádný hardware, s výjimkou úchytů GTS, které jsou dodávány společně s tom-tomy. Cena rampy se pohybuje kolem 10 000 Kč.

 

Plus:

řemeslné provedení

excelentní malý buben

superčistý dozvuk

"vizáž"

 

Mínus:

menší škála velikostí

chybějící tom 13"

 

OSAZENÍ

TESTOVACÍ

VB: hrací - Evans EMAD; rezonanční - Gretsch

MB: nahoře - Evans power center reverse dot; dole - Gretsch Permatone

TT: nahoře - Evans Genera G2; dole - Gretsch

DODÁVANÉ

vše: hrací - Gretsch Permatone; rezonanční - Gretsch

Psáno pro časopis Muzikus