Stagg BJW 24 a BJM 30 - dvě bendža v testíku

Stagg BJW 24  a BJM 30 - dvě bendža v testíku
Stagg BJW 24 a BJM 30 - dvě bendža v testíku

Již jsme si zvykli, že minimálně 99 % cenově dostupných hudebních nástrojů pro nejširší muzikantskou, tedy amatérskou, obec přichází z našeho pohledu na mapu z východu, přestože jde většinou o instrumenty určené k provozování hudby, která přišla přesně z opačné světové strany.

Tentokrát se k nám od čínských "countryových" konstruktérů dostala dvě pětistrunná bendža značky Stagg - levné a ještě levnější, uspokojivé a ještě uspokojivější. Dražší model BJM 30 má "kovový kotlík" (cituji a v textu dále používám obrat uváděný dovozcem). To znamená, že nástroj má z jednoho kusu duralu soustružený korpus neboli, jak by řekl bendžista, buben, který je sám sobě toneringem (tonering je kovový díl korpusu, většinou bronzový, velmi výrazně ovlivňuje výsledný zvuk nástroje). Levnější model BJW 24 má buben klasicky dřevěný s velmi jednoduchým toneringem v podobě hliníkového pásku.

 

Při klasickém průměru korpusů 28 cm je shora pískovaná blána u dřevěného bubnu vypínána klasicky čtyřiadvaceti šrouby, zatímco "kovový kotlík" u modelu BJM 30 má vypínacích šroubů třicet."Luxusnější" model BJM 30 má sice umělou lemovkou zdobený hmatník i okraje rezonátoru, ale stejně jako jeho chudší bratr BJW 24 pouze kytarovou napínací mechaniku včetně jednoduchého samosvorného pátého kolíku. Oba nástroje se vzhledem ke své konstrukční jednoduchosti a použitým materiálům vyznačují velice sympatickou nízkou hmotností. Navíc je zajímavé, že obyčejnější a také levnější dřevěný BJW 24 má vyrovnanější a kultivovanější, i když tišší, zvuk než plechově znějící, ale podstatně hlasitější, BJM 30.

Co dodat. Je dobře, že je konečně k mání nástroj, jenž vzhledem k pořizovací ceně uspokojí všechny bendžisty - nejen začátečníky, ale i různé chatařské, hospodské, trampské a vodácké muzikanty, kteří ocení levný, odolný a lehký nástroj.

Psáno pro časopis Muzikus