TC Electronic FlashBack Delay and Looper - podlahová kytarová krabička

TC Electronic FlashBack Delay and Looper - podlahová kytarová krabička
TC Electronic FlashBack Delay and Looper - podlahová kytarová krabička

Věřím, že to máte stejné jako já, když řeknu, že některé firmy a značky jsou mi jaksi sympatičtější a některé jakoby méně. Značka TC Electronic (od nedávné doby již bez teček za „t“ a „c“) u mě jednoznačně k těm sympatickým patří.

Všechny jejich výrobky, se kterými jsem měl kdy v minulosti co do činění, se mi nějakým způsobem zamlouvaly, ať už to byly například rackové efekty, G Major nebo krabičky, vše bylo vždy tak nějak intuitivně funkční a příjemné. Nejinak je tomu i u této testované krabice (tady se opravdu hodí říct spíš krabičky) FlashBack Delay and Looper.

 

Jak už název napovídá, jedná se o efekt vyrábějící zpoždění - chcete-li delaye či echa různého typu s možností nahrání opakující se zvukové smyčky. Krabička je menších rozměrů (například jako některé efekty MXR) v modrém provedení a kromě tří standardních ovladačů - Delay (čas zpoždění), Feedback (počet opakování) a FX Level (hlasitostní úroveň efektovaného signálu) - je čtvrtý ovladač řešen jako jedenáctipolohový otočný přepínač typů delay.

 

Horní strana krabičky nám dále nabízí miniaturní přepínač rytmických typů opakování, označených notičkami - buď klasická čtvrtka nebo osmina s tečkou a nebo dvojopakování - čtvrtka a osmina s tečkou.

 

Pod ovladači nalezneme vícebarevnou LED diodu signalizující zapnutí (nebo práci se zvukovou smyčkou) a ve spodní části kovový spínač.

Klasicky z boku jsou umístěny mono a stereo (pro stereo nutno použít vždy oba) jackové vstupy a výstupy, zezadu pak konektor pro napájení a „foťákovo-harddiskový“ mini USB konektor pro připojení k PC, vztahující se k funkci Tone Print, o které bude ještě řeč.

FlashBack Delay je jedním z nové řady celkem osmi true bypass efektů (distortion, ovedrive, reverb, chorus, flanger, tremolo a ladička), charakteristických mimo jiné zajímavým otvíráním krabiček pomocí většího šroubu uprostřed spodní strany. To se mi zpočátku příliš nezamlouvalo, ale jak jsem zjistil, při troše cviku může být odšroubování spodního dílu a následná výměna baterie velmi rychlé, stačí mít vždy po ruce něco, co má ostřejší hranu - plochý šroubovák nebo třeba minci, klíče, trsátko apod. U tohoto modelu efektu se po odejmutí spodního dílu dostáváme nejen k baterii, ale i ke dvěma minipřepínačům, přičemž jedním z nich volíme režimy průchodu bypassem (True Bypass a Buffered Bypass - ty ještě zmíníme...), druhým pak můžeme aktivovat funkci Kill Dry (vypnutí přímého signálu pro paralelní efektovou smyčku).

 

Otočný přepínač režimů

Ten má celkem jedenáct pozic - první zleva nese název 2290 a jedná se o klasické zvukově nezabarvené opakování vycházející z dnes již legendárního dvourackového delaye TC 2290. Další poloha Ana je simulací obvodů vintage analogových delayů a podobně jako další poloha Tape, která má simulovat pásková echa, zní zastřeněji, s úbytkem vyšších frekvencí. Rozdíl mezi nimi je znatelný například při přidání parametru Feedbaack, kdy u analogové simulace nám postupně výrazně ubývají vyšší frekvence, Tape emuluje saturovaný zvuk pásku, silnějším úhozem docílíme u této polohy také určitého přebuzení zvuku.

TC Electronic FlashBack Delay and Looper - podlahová kytarová krabička
TC Electronic FlashBack Delay and Looper - podlahová kytarová krabička

Další poloha Lofi již přidává do opakování slyšitelnou dávku zkreslení, poloha Dyn je charakteristická reakcí delaye na dynamiku hry - pokud například hrajeme sled tónů nebo držíme jeden dlouhý, delay „počká“, až dohrajeme (nebo až dozní dlouhý tón), a zopakuje to poslední, co jsme zahráli - jakoby nám efektem vyplňuje pauzy a tichá místa v naší hře. Mod přidává do opakování efekt typu chorus-vibrato. P.Pong je klasický stereo delay (v mono režimu funguje stejně jako poloha 2290), poloha Slap nám nastaví velmi krátký čas zpoždění pro tzv. „doubling“ efekt, Rvs (reverse) je časově obrácené opakování, Loop je poloha, kdy je aktivována zvuková smyčka, kterou si můžeme nahrát a postupně do ní přihrávat. Aktivuje se zmáčknutím spínače přesně na začátku zaznamenávané fráze, po dobu nahrávání (až čtyřicet vteřin v mono režimu) LED dioda červeně bliká, další zmáčknutí nahrávání ukončí a smyčka je přehrávána (LED dioda zeleně svítí a blikne při napojení konce a začátku fráze). Stejným způsobem můžeme do jedné vrstvy přidat další nebo do přehrávaného a navrstveného vzorku cokoliv dále dohrávat. Celé přehrávání smyčky ukončíme rychlejším dvojstiskem spínače. Poslední poloha přepínače je Tone Print - u té si můžeme do krabičky přes USB kabel z firemních stránek stáhnout některá hotová nastavení (nebo nastavení používané různými hráči), to se nám pak v této poloze vždy aktivuje, dokud „nenatáhneme“ nějaké další.

 

Bypass režimy a další funkce

FlahBack delay je, stejně jako dalších sedm krabiček z této řady, plně true bypass. To znamená, že při vypnutí spínače se nám přímo propojí vstup s výstupem a signál neprochází přes žádné obvody efektu. Jednoduše se o tom přesvědčíme tak, že odpojíme-li napájení a vyjmeme baterii, signál nám neustále prochází. Takto se nám delay chová při poloze vlevo dvou výše zmíněných miniaturních přepínačů uvnitř krabičky.

 

Přepneme-li ten horní do polohy vpravo, aktivujeme tzv. Buffered Bypass režim. Na rozdíl od true bypass má tento mod lehce přizvednutou výstupní úroveň, výrobce v manuálu zmiňuje eliminaci signálových ztrát při použití dlouhých či méně kvalitních kabelů, rozdíly mezi snímači apod. Co je podstatné - ani v tomto režimu není bypass průchod krabičkou nijak zvukově zabarvený, což jsem opravdu ověřoval nahráním stejného vzorku jednou bez krabičky a podruhé se zapojenou Buffered Bypass krabičkou. Rozdíl je opravdu jen v lehce přizvednuté hlasitosti.

 

Další výhodou režimu Buffered Bypass je aktivace funkce Spill Over, což znamená, že nám opakování přezní i po vypnutí efektu. Velmi příjemná funkce, která se hodí, používáme-li delay na sóla a přecházíme znovu na doprovod - konec sóla najednou „neuschne“, ale přirozeně dozní.

 

Přepneme-li spodní minipřepínač vpravo, aktivujeme funkci Kill Dry, což je vypnutí přímého, neefektovaného signálu. Toto využijeme u paralelní efektové smyčky, kdy si nepotřebujeme znovu přimíchávat přímý signál. Delay je ještě vybaven funkcí Audio Tap, která funguje tak, že v jakékoliv poloze otočného přepínače (kromě Loop) přidržíme spínač, dokud se nevypne signál, pak minimálně dvěma krátkými úhozy přes struny určíme tempo a po uvolnění spínače nám delay opakuje v tomto námi navoleném tempu. Zajímavá funkce, nicméně trochu nepraktická, zejména právě proto, že se při určování tempa umlčí výstup efektu. Nemůžeme ho tedy provést při hře uprostřed skladby, ale pouze před pauzou nebo po pauze mezi skladbami. Někdy může přece jen vyvstat potřeba „přetapovat“, například když bubeník zrychlí nebo se změní tempo skladby. Osobně bych raději uvítal funkci běžného tapování nohou, ovšem to je pravděpodobně při jednom spínači technicky nemožné (je třeba rozlišit tapování od vypnutí). Dalo by se to ale řešit například výstupem pro externí spínač (jako třeba u krabiček Boss), klidně bych oželel víceméně doplňkovou funkci Tone Print a její mini USB využil třeba právě pro externí spínač.

 

To ovšem asi souvisí i s obchodní strategií firmy, klasickou Tap funkci TC Electronic nabízí až u delaye Nova Repeater, který má dva spínače, je ovšem také větší a samozřejmě dražší. Ještě k již zmíněné funkci Tone Print: Ta je opravdu spíš takovou třešničkou na dortu, po připojení k PC přes USB kabel si z webových stránek můžeme stáhnout buď nějaká firemní nastavení nebo nastavení některých muzikantů a při aktivaci Tone Print se nám toto nastavení vyvolá. Aktivovat můžeme však vždy jen jedno, pokud je krabička připojena k USB, můžeme vybírat ze dvou „naloudovaných“ do PC - A a B.

 

Závěrem...

U mě dobrý :-) Myslím, že za docela málo peněz docela hodně muziky. Krabička sice není programovatelná, takže je třeba požadované nastavení prostě nakroutit, což je ale jistě i cílem výrobců, zachovat jakoby analogový systém a ovládání. Při tak malých rozměrech má opravdu mnoho možností. Velmi příjemné jsou pak funkce Spill Over i Audio Tap, pokud se chceme zviditelnit (nebo spíš zeslyšitelnit) a rádi si hrajeme se zvukovou smyčkou, můžeme se dosytnosti vyřádit. Takže FlashBack Delay od „týsý“ - malý sympaťák za dobrý peníz.

 

Info:

TC Electronic FlashBack Delay and Looper je podlahová kytarová krabička produkující devět efektů typu delay, disponující funkcemi zvukové smyčky (Loop), Tone Print (import hotových nastavení), Audio Tap (určení tempa úhozy přes struny) a Spill Over (přeznění delaye po vypnutí). Její cena je 3625 Kč.

 

Plus:

design, provedení

výbava, možnosti

užitečné funkce Spill Over, Audio Tap, Loop,

true bypass

cena

 

Mínus:

chybí funkce standardního tapování

režim Tone Print umí „natáhnout“ vždy jen jedno nastavení

 

Ovladače: delay, feedback, FX Level, otočný přepínač režimů, minipřepínač typů opakování a nožní spínač

Typy delaye: 2290, Ana, Tape, Lofi, Dyn, Mod, P.Pong, Slap, Rvs, Loop, Tone Print

Délka zpoždění: 20-7000 milisekund, 40 sekund smyčka (ve stereu 20 sekund)

Vstupy, výstupy: 2 x 2 x jack 6,3 mm, vstup pro napájení, mini USB

Rozměry: 72 x 122 x 50 mm

Hmotnost: 300 g (bez baterie)

 

Jak známo, provoz efektů typu delay na baterii není běh na moc dlouhou trať. Baterie je vhodná maximálně na vyzkoušení, předvedení nebo krátký provoz. Vlivem většího proudového odběru nám při tomto provozu za chvíli prostě „chcípnou“. Výhodou u true bypass krabiček je, že nám nepřestane procházet signál, pouze přestane fungovat efekt.

Psáno pro časopis Muzikus