Test strun

Test strun
Test strun

Rakouskou firmu Thomastic Infeld dozajista velmi dobře znají hráči na klasické nástroje. Myslím, že se nikterak neproviním proti dobrému vkusu a nezpronevěřím ustavičnou snahu o objektivnost, když řeknu, že Thomastic Infeld patří jednoznačně k naprosté světové špičce, co se týče výroby strun pro klasické nástroje. Jejich sortiment je značně rozsahlý a obliba u hráčů na smyčcové nástroje poměrně známá. Stejně tak má Thomastic velmi dobré jméno v oblasti strun pro akustické kytary či mandolíny a velmi dobré ohlasy můžeme zaznamenat i u strun pro kytary basové. U elektrických kytar je situace poněkud jiná, a zvláště pak v zemích českých a moravských je jejich známost politováníhodně malá.

 

Předně budiž řečeno, že v doméně klasické hudby jsou požadavky na kvalitu strun maximální. A to jak na ladění, tak samozřejmě na zvuk. Hráči, kteří používají nástroje, jejichž cena často přesahuje cenu automobilu vyšší třídy, si skutečně na takový nástroj "nenatáhnou" jen tak ledacos. Takže pečlivost a přesnost při výrobě je jednoznačně na prvním místě. A to jsou určitě atributy pro rakouskou přesnost a pečlivost jako dělané. O to zajímavější mně přijde, když se výrobce s tímto typem zkušeností začne věnovat i strunám pro elektrické kytary. Ovšem nenechejme se nikterak zmýlit! Žádná "vídeňská upjatost" se tady skutečně nekoná.

Nuže, samotný sortiment pro elektrické kytary je vcelku rozsáhlý a určitě nabízí možnosti užití pro všechny typy žánrů, techniky hry i pro požadavky hráčů. Objevíme zde sérii Jazz ve dvojím provedení Swing a BeBop - struny "šité" na míru pro George Bensona a nebo signaturu John Pearse v sérii Folk. K jisté zvláštnosti patří sada strun pro sedmistrunou "kontragitarre".

 

Techno-Brights

Fusion Series

Techno-Bright se vyrábějí ve čtyřech variantách (Extra Light, Light, Medium Light a Medium). Tato označení vlastně rozlišují "osmičky", "devítky"... My se budeme zabývat typem Medium Light s tloušťkou strun .010, .013, .017, .026, .036 a .044. Struny jsou balené ručně, každá zvlášť v papírové "obálce" a navíc ještě v igelitovém pytlíčku. Ohledně použitého materiálu se z obalu dozvíte, že struny e, h, g jsou z "prosté" oceli (Plain Steel) a struny D, A, E nesou označení Magnecore Round Wound. Jedná se o speciální slitinu použitou pro ovinutí, která zajišťuje silnější zvuk či, chcete-li - signál. Ovinuté struny mají "hexagonální" jádro. Vzhledem k zaměření strun směrem k "elektroničtěji" smýšlejícím hráčům jsem věnoval prvotní pohled užití s kytarovým syntetizátorem firmy Roland. Použil jsem převodník GK2 od stejného výrobce.

 

Obecně k problematice kytary versus MIDI

Pokud chcete převádět kytarový zvuk skrze MIDI převodník, narazíte na zásadní problém, spočívající v tom, že převodník si často trochu "vymýšlí". Je to dáno tím, že je velmi komplikované převádět signál, jehož charakter je velmi proměnlivý. A to je přesně to, na co budeme neustále narážet. Nerovnoměrný rozkmit struny a drobné změny ladění (dané dynamikou hry spolu s alikvótními tóny) činí MIDI převodníku ty největší problémy. Čím tedy bude rozkmit struny pravidelnější a čím bude ladění vůči dynamice hry stálejší, tím lepších výsledků můžeme dosáhnout. Proto se doporučuje používat spíše silnější sady strun - "desítky" jakožto naprosté minimum - ale raději "jedenáctky" a ještě lépe s ovinutou strunou g. Z toho všeho plyne, jaké požadavky by měly splňovat struny, jsou-li předurčené k využítí s MIDI převodníkem.

 

... a konečně test

Předně budiž řečeno, že Thomastic Techno-Fusion nejsou určeny výhradně a pouze k užití s MIDI snímačem, i když samotný název působí dosti jednoznačně a mírně zavádějícím dojmem. Většina MIDI snímačů umožňuje kombinaci s kytarovým zvukem a tudíž jsou nároky na kvalitu strun ještě podstatně větší, neboť takové struny musí v sobě sloučit dva vcelku rozličné aspekty.

Obecně se dá říct, že struny Thomastic už na první pohled působí úplně jinak, nežli je člověk u strun obecně zvyklý. Řekněme, že přijdou "méně drátěné". Další věcí, která mě opravdu mile překvapila, je rychlost, s jakou se Techno-Brights usadí. V praxi to znamená, že struny stačí po natažení dvakrát mírně "vytahat" a doladit a s výraznějšími problémy s laděním už se nesetkáte. A právě nyní je nutno ocenit zkušenosti firmy Thomastic z nároků na struny pro klasické nástroje, jak jsme o tom hovořili výše. Ladění je skutečně velmi silnou stránkou těchto strun. Stejně tak mě překvapuje zvuková vyrovnanost, která je patrná už "na sucho". Co se týče komunikace s MIDI převodníkem, je znatelně na podstatně vyšší úrovni než u jakýchkoliv jiných strun, které jsem měl možnost vyzkoušet. Tím nechci říct, že problémy s převodem zvuku úplně vymizí, ale je možné v každém případě lépe využívat i zvuků z externích expanderů a např. při používání zvukového rejstříku piana zásadní rozdíl okamžitě zaznamenáte. Ti, kteří tímto způsobem pracují, vědí velmi dobře, o čem mluvím. Tento pohled je tudíž jasný, a pokud bych měl hodnotit tuto stránku věci samostatně, nebyl bych daleko od nejvyššího hodnocení.

Test strun
Test strun

Zvuk, využití

a co můžete očekávat?

Co se týče samotné zvukové kvality, tak nejlepší označení, které mě napadá, je určitě "čistota". Techno-Brights, ale konečně i Power Brights (budeme o nich hovořit později) se vyznačují především až křišťálově čistým zvukem. Fusion Brights jsou (dle mého názoru) zvukově mírně "placatější", což je určitý kompromis vzhledem k jejich zaměření. Na druhou stranu to může být určitá výhoda při používání více "zkresleného" zvuku, který je tak zbaven středofrekvenční "chlupatosti", která se často z nahrávky odstraňuje, jedná-li se o doprovodné party. Zvuk je mírně silnější s mimořádně dlouhým sustainem a pěkným frekvenčním průběhem. Na druhou stranu je attack mírně potlačen, což je (podle mě) znovu dáno zaměřením. Z toho plyne, že pro tzv. "mlaskavý" stratocasterovský zvuk bych tuto sadu nedoporučil. Co se týče životnosti, musím říci, že objektivní posouzení překračuje možnosti testování, tak jen dodám, že během testovacích pěti dnů struny svůj charakter nezměnily v žádné slyšitelné či hmatově poznatelné rovině (o schopnosti ladění ani nemluvě). Ohlasy od uživatelů jsou v této otázce velmi dobré a já sám bych životnost řadil k vyššímu standardu. Moje osobní hodnocení je, že ve spojení s snímačem MIDI se nám zde nabízí jednoznačně mimořádná kvalita, kterou těžko hledat někde jinde.

 

Power-Brights

- Regular Bottom

... jsou dle výrobce určeny pro "rockové" kytaristy. Vyrábí se ve dvouch variantách. Regular Bottom a Heavy Bottom a opětovně pak jako Extra Light, Light, Medium Light a Medium. Sada, kterou jsem měl možnost testovat, obsahuje struny o tloušťce .010, .013, .017, .026, .035 a .045. Materiál použitý k výrobě je totožný s předešlou sadou, s tím rozdílem, že na potah melodických strun je použita mosaz jako prevence proti korozi. Basové struny jsou opět vinuté s použitím Magnecore. Zřejmě jsem to opomněl u předchozí sady zmínit, ale u obou se vyrábí ještě druhá varianta, lišící se v cínovém potahu melodických strun, což má dozajista vliv na zvuk.

Takže, co se týče doby potřebné k usazení strun, je situace stejná jako u předchozích Techno-Brights. Skoro bych řekl "plug and play". Stejně tak je to i s laděním, o kterém musím znovu zdůraznit, že je skutečně velmi precizní. Na tyto dva aspekty si u Thomastiků velmi snadno zvyknete. Zvuková rovina přináší opravdu "rockový" charakter. Power-Brights nabízejí křišťálově průzračný zvuk, dostatečně silný a vyrovnaný, jakoby jste používali velmi jemný kompresor, což je jednoznačné plus jak pro "čistý", tak pro "zkreslený" zvuk. Basy jsou dostatečně hutné a konkrétní a naopak výšky mají pořádný říz s notnou dávkou brilance. Celkově je zvuk bohatý na harmonické frekvence s mimořádně dlouhým sustainem jako u předchozí sady. Zvuk má výrazný attack, což pomáhá zdůraznit a zkonkrétnit hru v basových polohách v případě užití silnějšího "zkreslení". Dozvuk je plynulý, v akordické hře v celém svém průběhu vyvážený a konkrétní. Ale především, a to je z určitého pohledu můj základní pohled na firmu Thomastik jako takovou, je to skutečná čistota a plnost tónu. Ani u této sady se během doby testování neprojevila žádná únava materiálu, zhoršení kvality ladění či mizení brilance.

 

Shrnutí

Obě testované sady nemají dle mého názoru příliš universální charakter a jsou více specializované na určitou oblast použití. Firma Thomastik jednoznačně sazí na určité charakteristiky důležité pro různé žánry, styly hry či hráčské techniky a ty se pak snaží obsáhnout a rozvést do inspirativnější roviny. Tato její typová specializace jednoznačně slaví úspěch. Co se týče pocitu z hraní, tak to je určitě radost. Struny si během doby testování udržely jak zvukový charakter, tak Iadění. To, že se jejich tah nemění, je dobře jak pro levou ruku, tak pro synchronizaci s trsátkem. Power-Brights mají rockový charakter s vysoce průrazným tónem a dobrou dynamikou postavenou na výrazném attacku a dlouhém, vyrovnaném sustainu. Vedle toho jsou Techno-Brights velmi dobrým řešením pro práci se zařízením MIDI a jejich samotný zvukový charakter je ve velmi slušné rovině. Můj osobní názor je, že ve své kategorii a v cenových relacích Techno-Brights 299 Kč a Power-Brights 300 Kč patří k tomu nejlepšímu, co jsem měl možnost vyzkoušet. A vyzkoušení skutečně vřele doporučuji.

 

P. S.: Abych nebyl podezříván z čehokoliv nekalého, považuji za nutné čestně říci, že nejsem nikterak finančně ani jinak interesován na žádné značce strun, které mi byly poskytnuty k testování, a stejně tak nepožívám žádných výhod od žádného z distributorů.

 

Hodnocení Techno-Brights

Plus:

ladění

přesnost komunikace se snímačem MIDI

Mínus:

méně výrazný attack

mírně plošší zvuk ve středních frekvencích

 

Hodnocení Power-Brights

Plus:

ladění

frekvenční a dynamická vyrovnanost

sustain

Mínus:

jednoznačně rockový charakter (může být pro hudebně fúzující hráče jistým mínusem)

Psáno pro časopis Muzikus