Universal AudioSolo/110 - jednokanálový jakostní univerzální předzesilovač

Universal AudioSolo/110 - jednokanálový jakostní univerzální předzesilovač
Universal AudioSolo/110 - jednokanálový jakostní univerzální předzesilovač

U zrodu firmy Universal Audio stál, podobně jako u značek Studio Electronics a Urei, jistý Bill Putnam, oceněný v roce 2000 technickou cenou Grammy za svou celoživotní fascinaci nahrávacími technologiemi. Jako studiový inženýr byl oblíben hudebními ikonami kalibru Franka Sinatry, Duka Ellingtona, Elly Fitzgerald či Ray Charlese. V poslední době se, už se svým synem, věnuje znovuobjevování klasických analogových přístrojů s využitím posledních znalostí elektroakustických vlastností materiálů. V nabídce firmy jsou dnes přístroje v nejvyšší jakostní třídě - např. 2-LA-2 navazující na legendární kompresor Teletronix LA-2A nebo licencovaný ekvalizér Neve 1081.

Předmětem dnešního testu je jednokanálový jakostní univerzální předzesilovač Solo/110. Téměř identický je jeho "lampový" soukmenovec Solo/610. Jak lze vytušit, "stodesíka" není na vstupu osazená elektronkami 12AX7, ale FET solid-state komponenty.

 

Popis

Po vybalení z poměrně mohutné přepravní škatule se objeví matně černá plechová krabice nestudiových rozměrů. Na první pohled "to" připomíná spíše vyrobník mlhy než studiový přístroj. Už na zmíněné papírové škatuli jsou zajímavé informace o použitých součástkách - speciálně vinutý vstupní transformátor, diskrétní vstupní a výstupní zesilovače třídy A, bezkondezátorové zapojení audio obvodů nebo superkvalitní kabelové propojky Mogami. Větší část čelního panelu zabírají i se svými dráhami mohutné otočné regulátory zisku Gain a výstupní úrovně Level. Tím však, tak trochu spartánsky, končí plynule nastavitelné prvky. Dále přístroj nabízí už jen ovládání dvoupolohovými, modře prosvícenými tlačítky. K vizuální kontrole pak slouží opět jen modrá indikace zapnutí přístroje a vícebarevná LED dioda ke znázornění úrovně zpracovávaného signálu, obé rovněž na čelním sešikmeném panelu. Tam jsou ještě linkové konektory ve formě jacků, In pro vstup a Thru pro výstup originálního nezpracovaného signálu a čtyři již zmíněná ovládací tlačítka - Mic/DIN pro aktivaci mikrofonního nebo linkového vstupu, Lo-Z/Hi-Z pro nastavení vstupní impedance, +48 V/Off pro fantomové napájení, Lo cut/Flat pro možnost oříznutí basů, Out o/In o pro otočení fáze na vstupu nebo výstupu. Zadní panel má v sobě šachtu s pojistkou k připojení síťového napájení, síťový spínač, a v XLR formátu mikrofonní vstup a výstup, k jehož nastavení slouží další dvě ovládací tlačítka - Lift/GND (odpojení země) a Mic/Line pro přepnutí signálové úrovně. Na horní straně přístroje je, na tak malou váhu snad až příliš, bytelné ucho, co by v pohodě uneslo i "maršála".

 

Koncepce

Solo/110 nemá žádné výrazné ekvalizační nebo dynamické prvky, s nekompromisním důrazem však ovlivňuje a ošetřuje původní originalitu a autenticitu signálu přicházejícího zvukového zdroje. Přizpůsobuje výslednou úroveň k široce použitelným vstupním aplikacím, od kytarových zesilovačů až k nejšpičkovějším AD převodníkům. Největší pozornost je zaměřena na impedanční přizpůsobení signálu, které v konkrétních případech může ve výsledku přinést nečekaně barevné ovlivnění zvuku. Zároveň však umožňuje jeho fázové vyrovnání a vyčištění, především v souvislosti s žádoucí srozumitelností mezi ostatními zvukovými prvky hudební nahrávky.

Universal AudioSolo/110 - jednokanálový jakostní univerzální předzesilovač
Universal AudioSolo/110 - jednokanálový jakostní univerzální předzesilovač

Zvuk

Je vhodné začít nastavením obou mohutných regulátorů na střední hodnoty, a pomocí tlačítek nastavit odpovídající úroveň, indikovanou zeleným problikáváním LED diody. Ideální je k tomu tlačítku Lo-Z/Hi-Z s impedancemi 500 ? nebo 2 k? pro mikrofonní vstup a 47 k? nebo 2,2 M? pro linkový vstup. Poloha Hi-Z je vhodnější pro kondenzátorové mikrofony nebo linkové aktivní vstupy, zatímco Lo-Z je lepší použít v případě dynamických mikrofonů, resp. pasivních nástrojových linek. Zvyšováním hodnoty gain (levý velký regulátor) dosáhneme většího nasycení signálem, jež však na výstupu musíme korigovat zmenšením výstupní (level) úrovně z přístroje. Navyšování gainu však musí být citlivé, tak aby nedošlo k přebuzení, což signalizuje čevená barva LED diody. Při takovém nastavení maximálního sycení preampu dostaneme velmi konkrétní zvuk, který vás osloví jakoby přímo z membrány reproduktoru, je pevný a konkrétní, v případě zpěvu s nejmenšími detaily např. dechu, pohybu jazyka apod. Tímto způsobem lze dosáhnout překvapivých výsledků třeba s dynamickými mikrofony, které přes Solo/110 mají do té doby neslyšenou kulturu projevu. Impedanční přizpůsobení hraje velkou roli např. u signálu z baskytary, kdy je vhodnou kombinací ovládacích prvků ideálně sycen vstupní modul studiového mixu - např. baskytara přes Solo/110 s nastavenou výstupní mikrofonní úrovní sytí mikrofonní vstup mixpultu jinak než linková úroveň linkový vstup. Dá se dosáhnout velmi zajímavých výsledků i opačným způsobem - gain se ubírá a naopak výstupem se dotlačuje, v tomto případě FET operačními obvody nezabarvená úroveň. Výsledný zvuk je vždy znatelně lepší, záleží jen na vkusu. Je velmi sympatickou vlastností Solo/110, že nepracuje s korekčními obvody, které mnohdy představují nevratný zásah do signálu, často se bohužel projevující až v celkovém mixu s ostatními zvuky. Vřele doporučji Solo/110 všem, kdo chtějí mít rychle a skvěle ošetřený zvuk, avšak s plným uchováním všech jeho charakteristik pro další následné kroky, ať už v live či v postprodukčním procesu.

 

Info:

Universal Audio Solo/110 je jednokanálový jakostní univerzální předzesilovač na vstupu osazený FET solid-state komponenty. Doporučená maloobchodní cena je 21 990 Kč.

 

Plus:

zvuk

intuitivní ovládání

konstrukce

nekompromisní kvalita součástek

 

Mínus:

cena, i když odpovídá kvalitě

 

Technická specifikace:

vstupní impedance: mikrofon 500/2 kOhm

linka 47 kOhm/2,2 MOhm

maximální úroveň mikrofonního vstupu +3 dBu/1 % THD+N poměr

maximální úroveň linkového vstupu +19 dBu/1 % THD+N poměr

maximální úroveň výstupu do 600 Ohm +19 dBu/1 % THD+N poměr

maximální úroveň výstupu do 100 Ohm +31 dBu/1 % THD+N poměr

maximální zisk mikrofonního vstupu75 dB/2 kOhm vstup

77 dB/600 Ohm vstup

maximální zisk linkového vstupu 57 dB

frekvenční rozsah: 10 Hz-60 kHz +/- 0,2 dB

maximální příkon: 18 W

rozměry: 125 x 145 x 350 mm

váha: 3 kg

Psáno pro časopis Muzikus