12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak upravit akustiku

12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak upravit akustiku
12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak upravit akustiku

Nemáme vybudované workflow

V domácím studiu musíme šetřit časem. Abychom dosáhli výsledku co nejrychleji, musíme si vybudovat optimální pracovní postup.

 

Limitujte počet nástrojů k práci na minimum

Nejlepší strategií je jednoduchost. Ve studiu je třeba experimentovat a zkoušet nové věci. Zároveň máme ale tendenci dělat věci složitě. Složitá zapojení nebo postupy mohou vypadat skvěle, ale pokud nevíme, proč to děláme, je nejpřímější cesta ta nejlepší.

Klasickým příkladem je používání plug-inů. Pokud máme na jeden typ procesu deset plug-inů, ztrácíme pouze čas. Dva ekvalizéry, které dobře známe, poslouží lépe než deset plug-inů. Nejen že ovládnutí, tedy naučení se, jak který plug-in reaguje, zabere mnohem více času, ale i samotný výběr je vlastně zatěžující. Je lepší svou kapacitu zaměřit na to, jak pracovat s jedním ekvalizérem, který mám, než se zpomalit tím, že budu přemýšlet, který z deseti ekvalizérů použít.

To je jedna z klasických pastí, do kterých se můžeme ve studiu chytit. Mnoho plug-inů se dá sehnat zdarma a místo samotné práce na nahrávce se můžeme přistihnout, že si pouze s daným softwarem hrajeme a ztrácíme čas.

Podobný model je snímání zvuku více mikrofony najednou. Pro dobrý záznam akustické kytary nám stačí jeden dobře umístěný mikrofon. Pokud jich použijeme více, začneme mít problémy s fázováním s akustikou a podobně.

 

Soustřeďte se na podstatné

Druhou nejčastější chybou je, že řešení nahrávky vidíme jinde, než bychom měli. Možná znáte pravidlo 80/20. To říká, že osmdesát procent výsledku naší práce je dáno dvaceti procenty činnosti. Na zbývajících dvacet procent výsledku spotřebujeme osmdesát procent práce.

Jak to chápat ve studiu? Během nahrávání musíme dělat mnoho rozhodnutí. Některá jsou zásadní a některé jsou pro výsledek nepodstatná. Je tedy třeba naučit se zaobírat pouze tím, co má skutečně vliv na tvar nahrávky.

V domácím studiu máme tendenci věnovat příliš času věcem, které nijak zásadně nahrávku nezmění. Pokud budeme patnáct minut ekvalizovat stopu tamburíny, je jisté, že to naši nahrávku výrazněji neposune.

Soustřeďte se na fundament. Pokud nabíráme materiál do záznamu, věnujte čas správné poloze mikrofonu. Najděte nejlepší místo pro daný zvuk v dané souvislosti. Patnáct minut hledání navíc se vám mnohonásobně vrátí při mixu.

Obdobně, pokud mícháte, věnujte nejvíce času základním aspektům mixu - panoramě, hlasitosti, ekvalizaci a kompresi.

Samozřejmě oněch zbývajících dvacet procent dodá nahrávce další kvalitu. Použití efektů, automatizace patří do arzenálu zvukaře. Pokud ale zacílíte svou aktivitu na správnou oblast, budete nahrávat rychleji a kvalitněji.

Psáno pro časopis Muzikus