Analogový vs. Digitalní Djing - výběr mixážního pultu

Analogový vs. Digitalní Djing - výběr mixážního pultu
Analogový vs. Digitalní Djing - výběr mixážního pultu

Máme před sebou čtvrtý díl článku, který se zabývá, skoro až filosofickou, otázkou, zdali by měl DJ pracovat s dnes všudypřítomnou digitální, nebo spíš s lety prověřenou a pomalu „vymírající“ analogovou technologií. Mám pocit, že jste si doposud jednoznačně nevybrali, a proto píši další poznatky načerpané při mé bezmála dvacetileté praxe z oblasti DJingu, které by vám měly zase o trochu víc otevřít oči a přispět k vašemu rozhodnutí.

Minule jsme řešili hiphopový DJing a k tomu patří v minulém článku zmíněné gramofony. V tomto článku se zaměříme na správný výběr mixážního pultu, který rovněž, stejně jako gramofony, hraje klíčovou roli při nastartování a rozvoji vaší hiphopové kariéry.

 

Mixážní pult není náročný na počet kanálů. V hiphopovém DJingu si hravě vystačíte právě se dvěma linkovými vstupy. V hiphopovém DJingu nespočívá umění v míchání z více zdrojů současně, nýbrž ve stylu přechodů, který je mnohdy kombinovaný s mnohokrát zmíněnými scratchy či beat jugglingem. I přes to se ale vícekanálových mixážních pultů nemusíte obávat, obzvláště když budete uvažovat o využití samplerů,padů či jiných digitálních přístrojů jako zpestření svých setů.

 

Na začátek se ale zaměříme na kritéria, která byste měli zohlednit při výběru mixážního pultu. Každý hiphopový DJ potvrdí, že je skutečně velmi důležitý crossfader, který musí být skutečně velmi odolný, neboť se jedná o nejvíce technicky namáhanou část mixážního pultu. Poměrně dost daleko jsou s crossfadery u značky Rane, která se chlubí novými patentovanými magnetickými a bezkontaktními fadery, které jsou podle uvedené firmy nejrychlejší a nejpřesnější na světě. Také životnost jejich crossfaderů je velmi vysoká. Výrobce uvádí až dva milióny operací, nebo chcete-li střihů. Jsou opravdu velmi dobré, nicméně při výběru pultu doporučuji určitě fyzicky otestovat už jen proto, že jsou DJs, kterým crossfader těchto kvalit jednoduše z nejrůznějších příčin nemusí vyhovovat. Další výrobce a zároveň průkopník battle hip hop mixážních pultů je věhlasný Vestax, který s myšlenkou vypracovaného mixážního pultu pro battle přišel snad jako první na světě. Ten se může dnes pochlubit bezkontaktním crossfaderem s multilineárními senzory. Přesnost crossfaderu závisí na tom, jak je detekován pohyb prolínání.

Analogový vs. Digitalní Djing - výběr mixážního pultu
Analogový vs. Digitalní Djing - výběr mixážního pultu

Běžné digitální crossfadery používají čtyři magnetické senzory pro detekci pohybu faderu. CF-X2 má šest vysoce přesných senzorů. To znamená tři senzory na každé straně hřídele. Tyto senzory detekují a elektronicky počítají pohyb magnetu zabudovaného do faderu pomocí vysoce pokročilého algoritmu a opět posunují technologické možnosti o kousek výš. Za zmínku stojí i optický fader od Behrigeru - patentovaný Fader X1 Infinium. Jeho bezkontaktní optické technologie zařazují tento crossfader do kategorie nezničitelných. Otázkou je, jakou bude mít odezvu a jak bude přesný. Pak jsou zde další prvky, které jsou rovněž důležité. Jedním z těchto prvků jsou line fadery. Mnohdy jsou pulty vybaveny základními fadery firmyv Alps, které jsou sice kvalitní, nicméně nedisponují tak vysokou životností jako výše uvedené optické a magnetické technologie. Proto se při výběru pultu zaměřte na možnost pozdější náhrady i line faderů za kvalitnější, přesnější a odolnější. Pokud výrobce nenabídne tuto možnost, tak raději ruce pryč od tohoto produktu. Důležité jsou i otočné potenciometry, které představují mnohdy ekvalizaci, master, booth atd.

 

Pokud se zde bavíme o analogovém hiphopovém Dingu, pak musím zmínit i další možnost, a tou je digitální hiphopový DJing. Nabízí se dvě varianty. Jednou z nich jsou gramofony a DVS boxy, na které se zaměříme v dalším dílu našeho seriálu, a další variantu představují digitální konzole, pomocí kterých je rovněž možné hip hop mixovat a na některých, zejména na těch, které jsou opatřeny kvalitními fadery a propracovanými jog koly, je možné i scratchovat. Nicméně musím říct, že pomyslné první místo určitě vyhrávají gramofony ve variantě analogové.

 

O tom je pravý hiphopový DJing. Body Tricks a práce s vinylem je prostě nenahraditelná zatím žádnou digitální technologií. V závěsu za klasickým turntablismem je na druhém místě turntablism digitální za pomoci DVS boxů a na třetím místě jsou při hiphopovém Djingu konzole. I na ně se dá hip hop zahrát velmi dobře a inovativně, ale vinyl je zkrátka vinyl. V rozhodování, jaký systém vyberete, bude hrát prim hlavně vaše pohodlí a chuť provozovat hiphopový DJing na té či jiné úrovni.

Psáno pro časopis Muzikus