Bass profil - Bootsy Collins

Bass profil - Bootsy Collins
Bass profil - Bootsy Collins

Pokud bereme Larryho Grahama jako zakladatele funky baskytary, jeho nástupce Bootsy Collins posunul vnímání baskytary ve funku na další úroveň. Hrál a zpíval na zásadních deskách Jamese Browna, George Clintona a jeho Funkadelic a Paliament, měl a stále ještě má bohatou sólovou kariéru a účastnil se mnoha zajímavých projektů nejen ve stylu funky, ale i v R & B, rap nebo bluegrass.

Začátky

William Earl Collins se narodil 26. října 1951 v americkém Cincinnati. Jeho rodina žila v nuzných poměrech a otec je zakrátko opustil. Náhradou za otce se tak pro Bootsyho stal jeho starší bratr Phelps „Catfish“ Collins. Chtěl být jako on, a protože jeho bratr hrál na kytaru, když mu bylo devět let, přesvědčil matku, aby mu kytaru také koupila. Na kytaru si ale později natáhl basové struny, aby mohl s bratrem hrát v kapele. Jak už to bývá, starší bratr v kapele nechtěl mladšího a díval se na jeho hru s despektem. Když mu ale na jeden koncert nepřišel jeho baskytarista, Bootsy se jeho role zhostil s přehledem a od té doby hráli spolu.

 

Společně pak v roce 1968 založili kapelu Pacemakers, se kterou se proslavili v okolí Cincinnati, ale prakticky nikde jinde. I to jim však stačilo. V roce 1970, kdy se prakticky celá doprovodná kapela Jamese Browna rozhodla od něj odejít, jako náhradu povolal James Brown kompletní The Pacemakers.

 

Bootsy Collins o zážitku s LSD

Seděl jsem vedle Jamese Browna a jeho tvář náhle zfialověla. Pak se mu otevřely póry a na jeho tváři začala vulkanické erupce. Pak mu začaly hořet vlasy. A odtamtud si to nepamatuji, válel jsem se smíchy po podlaze. Nikdo se nikdy Jamesovi nesmál do tváře, ale já si prostě nemohl pomoct. Museli mě vyvést bodyguardi.

 

James Brown

Přestože působil Bootsy Collins u Jamese Browna pouhých jedenáct měsíců, pro jeho další kariéru bylo tohle angažmá naprosto určující. The Pacemakers se u Browna přejmenovali na The J.B.’s a jsou známí jako první sestava. S Brownem natočili album Sex Machine (1970), na kterém byly takové hity jako funková hymna Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine, legendární skladba Belwildered nebo Super Bad a Soul Power. Bootsyho basové linky jsou inovativní, groovující a pro funk naprosto převratné. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let Bootsyho ještě najdeme na několika dalších deskách Jamese Browna.

 

Po odchodu od Jamese Browna se Bootsy nakrátko vrací do Cincinnati a zakládá kapelu House Guests, se kterou vydává desku a několik singlů, ale v roce 1972 odchází do Detroitu. Přestože má možnost začít hrát s kapelou The Spinners (veleúspěšná americká R&B kapela založená v roce 1954), nabídku odmítne a dá přednost jinému angažmá.

 

Vybavení:

Baskytary:

Larry Pless Custom Star Bass

Manuel Salvador Star Bass

Warwick Infinity Bootsy Collins Black Star

Warwick Infinity Bootsy Collins Orange Star

 

Aparáty:

Crown Micro 5000 (zesilovač)

Crown Micro 3600 (zesilovač)

Bootzilla kabinety - na zakázku dělané 2x 18”, 2x 15” a 4x 10” (s reproduktory Electro Voice)

Ampeg B-15 (kombo)

Ampeg B-18 (kombo)

Ampeg SVT-4PRO (zesilovač)

Ampeg SVT-5PRO (zesilovač)

Ampeg SVT-1600 Stereo (zesilovač)

Ampeg SVT 810 (kabinet)

 

Efekty:

Alembic F2B (pre-am

Alembic Super Filter

Mu-Tron III Envelope (filter)

Morley Wah/Fuzz

Electro-Harmonix Big Muff (distortio

Electro-Harmonix Bass Big Muff (distortion)

Electro-Harmonix Deluxe Memory Man (delay)

Electro-Harmonix Talking Machine (talk-box)

Oberheim Echoplex (dela

Mu-Tron Octave Divider (octaver)

MXR Digital (delay)

Roland Space Echo (delay)

Pro Co Rat II (distortion)

DOD Thrash (distortion)

DigiTech Grunge (distortion)

DigiTech Whammy Pedal (kvákadlo)

Boss BF-3 (flanger)

DOD Envelope (filter)

Electro-Harmonix Bass Micro Synthesizer

Snarling Dogs Bootzilla Bootsy Collins signature Bass Wah/Fuzz

Korg AX3000B (multiefekt)

Korg G5 (synth bass procesor)

Boss ME-50B (multiefekt)

Boss DD-3 (dela

 

Klávesy:

Korg Karma

Korg Triton Extreme

Korg Radias

 

Struny:

DR Bootzillas

 

George Clinton, Funkadelic a Parliament

Na doporučení své kamarádky Mallii Franklin (budoucí zpěvačky Parliament) se Bootsy seznamuje s další legendární postavou funku Georgem Clintonem a začíná tak celoživotní přátelství. Bootsy hrál na drtivé většině zásadních alb George Clintona, ať už to byla alba sólová nebo kapely Parliament a Funkadelic. Nástupem k Georgi Clintonovi začal hrát Bootsy v obou jeho projektech, které tak úspěšně fungovaly vedle sebe.

 

Především v sedmdesátých měly tyto kapely úspěch. V Parliament se Bootsy podílel na úspěchu desek Mothership Connection (1975) a The Clones of Dr. Funkenstein (1976). S Funkadelic pak nahrál vedle řady jiných One Nation Under a Groove (1978) a Uncle Jam Wants You (1979). Obě kapely skončily na přelomu let 1980 a 1981, přestože mnoho z muzikantů, včetně Bootsyho, pokračovalo v doprovodné kapele George Clintona a podílelo se na úspěchu alba Computer Games (1982). Bootsyho najdeme ale i na některých novějších nahrávkách George Clintona.

Bass profil - Bootsy Collins
Bass profil - Bootsy Collins

Sólo

V roce 1976 zakládá Bootsy společně s dalšími muzikanty od Clintona svoji první kapelu nazvanou Bootsy’s Rubber Band. Společně vydali, především v 70. letech, čtyři alba, z nichž Bootsy? Player of the Year (1978) se umístilo americké Top 40 a obsahovalo skladbu Bootzilla, podle níž se jmenují Bootsyho signature struny DR.

 

Bootsy Collins a jeho alter ego

Když jsem chodil do školy, vždycky jsem si maloval kytaristu, který bude mít klobouk a brýle ve tvaru hvězd. Nikdy by mě nenapadlo, že tak kreslím sám sebe v pozdější době.

 

Bootsy tak vedle pokračující spolupráce s Georgem Clintonem rozvíjel i vlastní sólovou kariéru. V roce 1980 ukončil i činnost Rubber Bandu a pokračoval vyloženě sólo, přestože, podobně jako u Clintona, u něj pokračovalo i mnoho muzikantů, kteří hráli v Rubber Bandu (včetně staršího bratra). Svou první regulérně sólovou desku vydal hned v roce 1980 pod názvem Ultra Wave a zatím poslední významnou desku The Funk Capital of the World vydal v roce 2011.

 

Další spolupráce

Přestože natáčel desky jako na běžícím pásu, stihl Bootsy Collins hostovat a produkovat nepřeberné množství desek. Ať už se jednalo třeba o desky Cindy Lauper, Keitha Richardse, Bernieho Worrella nebo Herbieho Hancocka, vlastní projekt Hardware (společně se Steviem Salasem a Buddym Milesem) nebo nahrávky Davea Stewarta, Macea Parkera či Sammyho Hagara. Podílel se také na začátku 90. let na úspěchu kapely Deee-Lite na, kterou doprovázel společně s dalšími spoluhráči ze svých sólových desek. Výčet projektů by byl nejspíš příliš rozsáhlý pro jedno číslo Muzikusu.

 

Diskografie (výběr):

 

Sólo: Ultra Wave (1980), The One Giveth, the Count Taketh Away (1982), What’s Bootsy Doin’? (1988), Save What's Mine for Me (1991), Blaster of the Universe (1994), Keepin’ Da Funk (1997), Fresh Outta ‘P’ University (1997), Back to Good (1999), Play with Bootsy (2002), Dance to the Music (2003), Dreamship Surprise (2004), Fear Da Tiger (2005), The Funk Capital of the World (2011)

 

S Jamesem Brownem: Sex Machine (1970), Get On the Good Foot (1972), In the Jungle Groove (1986), Motherlode (1988), Star Time (1991), Love Power Piece (1992),

s Funkadelic: America Eats Its Young (1972), Tales of Kidd Funkadelic (1976), One Nation Under a Groove (1978), Uncle Jam Wants You (1979)

 

S Parliament: Up for the Down Stroke (1974), Mothership Connection (1975), Chocolate City (1975), The Clones of Dr. Funkenstein (1976), Motor Booty Affair (1978),

 

S Bootsy’s Rubber Bandem: Stretchin’ Out in Bootsy’'s Rubber Band (1976), Ahh... the Name is Bootsy, Baby! (1977), Bootsy? Player of the Year (1978), Jungle Bass (1990)

 

S Georgem Clintonem: Computer Games (1982), Some of My Best Jokes are Friends (1985), A Fifth of Funk (1995), Testing Positive (1996),

 

S Keithem Richardsem: Talk is Cheap (1988),

 

Se Cyndi Lauper: A Night to Remember (1989).

Psáno pro časopis Muzikus