Bass profil - John Myung

Bass profil - John Myung
Bass profil - John Myung

Basový kouzelník z Dream Theater, kterého si na pódiu snad ani nevšimnete, ale jehož basové linky jsou výrazným příspěvkem do celkové skládanky jejich hudby. Často hraje s klávesami nebo kytarou unisona a kvůli rozšíření výrazových prostředků se neváhal naučit hrát na Chapman Stick nebo trsátkem.

Začátky

John Ro Myung se narodil 24. ledna v americkém Chicagu do korejské rodiny a ještě jako malý chlapec se s rodiči přesunul do New Yorku, který je od té doby jeho domovem. První seznámení se s hudbou přišlo v raném věku. Jak John vzpomíná, jeho matka stále poslouchala klasickou hudbu. Proto nikoho ani nepřekvapí, že John začal od pěti let docházet na hodiny houslí.

 

K baskytaře se dostal víceméně náhodou. Kamarád ze sousedství zakládal kapelu a obrátil se na Johna, zda by na ni nechtěl hrát. Jeho argument zněl, že housle i baskytara mají stejný počet strun, a tak se bude snadné se na ni naučit. John zakrátko seznal, že baskytara je úplně něco jiného než housle, ale už ji nepustil a začal se na ni zdokonalovat.

 

Prvními vzory, podle kterých se John Myung učil hrát, byly Chris Squire z Yes, Geddy Lee z Rush, Steve Harris z Iron Maiden a Cliff Burton z Metallicy. Posléze se dostal ale i k dalším kapelám, jako byly Jane’s Addiction, Red Hot Chilli Peppers nebo King’s X.

 

Po absolvování střední školy, kam chodil s Johnem Petruccim, se oba přesunuli do Bostonu na Berklee School of Music. Tady potkali bubeníka Mikea Portnoye, se kterým sdíleli nadšení pro progresivní a metalovou hudbu a v roce 1985 spolu založili kapelu Majesty. Začali kopírováním písniček Rush a Iron Maiden a po přijetí klávesisty Kevina Moorea a zpěváka Charlieho Dominiciho se vrhli i na vlastní materiál. Myung, Petrucci i Portnoy se rozhodli vzdát kariéru studentů a koncentrovali se pouze na práci v nově vznikající kapele, která si zakrátko našla pravidelné návštěvníky na koncertech kolem New Yorku. V roce 1986 jim pohrozila stejnojmenná kapela z Las Vegas žalobou a kapela kolem Myunga se rozhodla přejmenovat.

Bass profil - John Myung
Bass profil - John Myung

Dream Theater

S novým jménem se všichni vrhli do práce a zakrátko podepsali smlouvu s Mechanic Records. Album natočili za tři týdny a v březnu 1989 spatřila světlo světa deska When Dream and Day Unite. Album ovšem nenaplnilo očekávání kapely. Nahrávací společnost rezignovala na jakoukoliv propagaci. Navíc se k tomu přidružila nespokojenost s koncertními výkony Charlieho Dominiciho a na konci roku se kapela rozloučila jak s nahrávací společností, tak se zpěvákem.

 

Dva roky trvalo, než Dream Theater našli adekvátní náhradu v podobě Jamese LaBrieho. Mezitím vystupovali pod jménem YtseJam a skládali materiál na další album. V lednu 1991 po krátkém jam sessionu přibrali LaBrieho a na základě dema, které obsahovalo tři písničky, podepsali smlouvu na sedm desek s firmou Atco.

 

První album, které pro novou společnost nahráli, bylo Images and Words, na kterém se celá kapela podílela skladatelsky a prakticky každý přispěl nějakým textem, včetně Johna Myunga. Přestože firma jako singl vydala Another Day, fanoušci kapely si z desky oblíbili především Pull Me Under a Take the Time. Pro kapelu znamenala tahle deska průlom a Dream Theater díky ní objeli na turné celé Spojené státy a Japonsko a v roce 1993 se vydali na své první turné po Evropě.

 

Tajuplný muž

Tak někdy přezdívají Johnu Myungovi fanoušci Dream Theater. John je totiž velmi tichý a nesnaží se na sebe strhnout pozornost, ať již na koncertech nebo kdekoliv jinde na veřejnosti. Jednu dobu kolovala fáma, že ho nikdy nikdo neslyšel mluvit. To samozřejmě není pravda, nicméně je fakt, že John Myung stojí stranou zájmu veřejnosti a soustředí se především na hudbu.

 

V říjnu 1993 vychází další album Awake, které víceméně pokračuje v nastoleném trendu a víceméně i kopíruje úspěch předchozí desky, přestože tu nejsou tak výrazné hity jako na Images and Words. Ještě před vydáním desky oznamuje Kevin Moore odchod z kapely a Dream Theater zvou na turné Dereka Sheriniana, z něhož se po skončení turné stává plnohodnotný člen kapely.

S Derekem kapela vydává desku A Change of Season (1995), napůl živák a napůl studiovku, a v roce 1997 přicházejí s albem Falling into Infinity. Deska, která je na Dream Theater hodně písničková a z hlediska basových nástrojů zajímavá tím, že je první, na které John Myung použil Chapman Stick.

 

Po následném turné odchází z kapely Sherinian a je nahrazen Jordanem Rudessem, který se okamžitě s Dream Theater sžil a stal se z něho skladatelsky nepostradatelný kámen v základech kapely, což potvrdily prakticky všechny následující desky, ať již Metropolis Pt. 2 (1999), Six Degrees of Inner Turbulence (2002), Train of Thought (2003), Octavarium (2005), Systematic Chaos (2007) nebo Black Clouds & Silver Linings (2009).

V roce 2010 oznámil Mike Portnoy, že v kapele končí, a na jeho místo přichází zkušený bubeník Mike Mangini. S ním kapela nahrává desku A Dramatic Turn of Events (2011). Nutno poznamenat, že i když se Mangini neúčastnil skládání materiálu, jeho přínos z hlediska souhry s basou Johna Myunga je nezanedbatelný.

 

Další spolupráce

Vedle Dream Theater se John Myung podílel na několika zajímavých vedlejších projektech. V roce 1997 dal dohromady s tehdejším klávesistou Dream Theater Derekem Sherinianem kapelu Platypus, jejímiž dalšími členy byli kytarista a zpěvák Ty Tabor (ex King's X) a bubeník Rod Morgenstein (ex Dixie Dregs). Společně natočili dvě desky When Pus Comes to Shove (1997) a Ice Cycles (2000) a v roce 2000 se rozešli.

 

Myung, Tabor a Morgenstein pak pokračovali ve společném projektu The Jelly Jam, se kterým dosud vydali tři desky - The Jelly Jam (2002), The Jelly Jam (2004) a Shall We Descend (2011).

Účastnil se také projektů Explorers Club nebo Gordian Knot, s nimiž natočil po desce.

Bass profil - John Myung
Bass profil - John Myung

Myung Tackle

Ač se to zdá k nevíře, Myung se dostal i do slovníku, konkrétně do Urban Dictionary. Během koncertu v Německu v roce 2002 jindy klidný basista napadl a složil na zem zpěváka LaBrieho. Oba ztratili rovnováhu a chvíli se váleli po zemi. Později vyšlo najevo, že se s Myungem někdo z doprovodného personálu vsadil o několik set dolarů, že to během vystoupení neudělá. „Myung Tackle“ se vysvětluje jako neočekávaný podraz - viz www.urbandictionary.com/define.php?term=Myung%20Tackle

 

Styl a ladění

Co se týče techniky hry, je John Myung všestranný baskytarista. Nejčastěji hraje dvěma nebo třemi prsty, někdy ale také používá slap a často tapping a hammering (nejen při hře na Chapman Stick). Posledních několik let začal cvičit i hru trsátkem, která mu dává zase jiný pocit a rozšiřuje možnosti vyjádření. John Myung také používá několik různých druhů ladění. Přestože nejčastěji používá právě to klasické HEADGC, v několika skladbách použil i ladění CEADGC nebo DEADGC. V minulosti také použil ladění BEbAbDbGbH, AEADGC a AEACGC.

 

Diskografie:

S Dream Theater: When Dream and Day Unite (1989), Images and Words (1992), Awake (1993), A Change of Seasons (1995), Falling into Infinity (1997), Metropolis Pt.2: Scenes from a Memory (1999), Six Degrees of Inner Turbulence (2002), Train of Thought (2003), Octavarium (2005), Systematic Chaos (2007), Black Clouds & Silver Linings (2009), A Dramatic Turn of Events (2011)

S Platypus: When Pus Comes to Shove (1997), Ice Cycles (2000)

S Gordian Knot: Gordian Knot (2000)

S The Jelly Jam: The Jelly Jam (2002), The Jelly Jam 2 (2004), Shall We Descend (2011)

S Explorers Club: Raising the Mammoth (2002)

 

John Myung je také známý tím, jak se plně věnuje hudbě. Na Berklee, kde bydlel společně s Johnem Petruccim, se dohodli, že oba budou cvičit minimálně šest hodin denně. Netřeba zdůrazňovat, že většinou to bylo víc. Díky svému zanícení se naučil i na Chapman Stick nebo hrát trsátkem. Derek Sherinian a Kevin Shirley také říkají, že je to jediný muzikant, kterého znají, který se po koncertě ještě uklidňuje cvičením (tzv. warm down).

 

www:

www.dreamtheater.net

 

Vybavení:

Baskytary:

Music Man Bongo 6

Chapman Stick

 

Aparát:

Demeter VTHF-300M (zesilovač)

 

Efekty:

Shure UR4D (bezdrátový systém)

Demeter Tube DI (DIBox)

Demeter Optical Compressor

Demeter Preamp

Radial JDX (speaker simulator)

Fractal Audio Axe-FX II

Fractal Audio MFC-101 (pedal board k efektu)

Ernie Ball Volume pedal

Moog Taurus 3 (basové pedály)

 

Struny:

D'Addario XL roundwounds (.032, .045, .065, .085, .105, .130)

D'Addario XL Prosteels (.032, .045, .065, .085, .105, .130)

Psáno pro časopis Muzikus