Doprovodná kytara XXVII - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXVII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXVII - kytarový workshop

Hola, kolegové! Tak jaké byly Vánoce? Věřím, že jste si krásně odpočinuli a že teď leštíte novou kytaru, kterou jsem našli pod stromkem. Nebo alespoň nějakou tu krabičku... V novém roce budeme opět pokračovat v našem seriálu tam, kde jsme minule skončili, a to u septakordů. Novinkou, ke které jsem se nechal od redaktorů Michala a Vládi přemluvit, je, že čas od času natočím k dané lekci krátké video. Noty samozřejmě zůstanou. Minule jsme si vysvětlili stavbu akordů pomocí drop 2 voicingu, dneska si ukážeme další velmi užitečnou a možnost, a tou je způsob uspořádání hlasů pomocí tzv. drop 3 voicingu.

Drop 3 voicing

Možná bychom si mohli napsat na úvod malé shrnutí. Říkali jsme si, že septakordy na kytaře můžeme stavět pomocí tzv. základního voicingu, tedy uspořádání hlasů v akordu 1-3-5-7, a naučili jsme se také tzv. drop 2 voicing, tedy uspořádání hlasů 1-5-7-3. Dneska si ukážeme další velmi používaný a užitečný způsob tvorby sedmiček, a to tzv. drop 3 voicing. Ze základního tvaru jsme drop 2 vytvořili tak, že jsme vzali druhý tón, tedy tercii, a dali ji nad ostatní hlasy. Při tvorbě drop 3 je to obdobné. Vezmeme jako výchozí drop 2 a z něj opět druhý hlas, nyní tedy kvintu, přesuneme nad ostatní hlasy. Vyjde nám uspořádaní 1-7-3-5 (Příklad 1). Pokud si takto akord sestavíte, zjistíte, že musíme jednu strunu vždy nechat prázdnou. Pokud hrajete doprovod trsátkem přes všechny struny, je potřeba ji dobře utlumit. Tyto akordy nám jdou vytvořit díky vynechané struně pouze na strunách E (tam se asi používají nejvíce) a na struně A.

 

Co se týče prstokladů na struně E, doporučil bych například u mollové sedmičky hrát základní tón druhým prstem a sedmičku, tercii a kvintu pomocí barré třetím prstem. I když se to může zdát zprvu trochu kostrbaté, dá se na to poměrně rychle zvyknout. Dobře tak utlumíte prázdnou strunu mezi základním tónem a sedmičkou, což se vám bude hodit, právě pokud hrajete doprovod pomocí trsátka. Pokud používáte spíše prsty či celkově spíše klasickou prstovou techniku, dá se akord chytit jednoduše první prstem. U durového akordu bych volil prsty 1, 2, 4, 3 (ukazovák, prostředník, malíček a prsteník). U ostatních typů je prstoklad jasný.

 

Cvičení drop 3 voicingu

Vezměte si jakýkoliv tón na strunách E či A a zkuste od něj vytvořit všechny kategorie septakordů, které už znáte. Tak např. vezmu tón G na struně E a vytvořím si G7, Gmaj7, Gmoll7, Gmoll7/5♭ a G dim. Pak můžete to samé udělat na struně A atd. (Příklad2).

 

Kombinace drop 2 a drop 3

Další naše cvičení je ukázka velmi často používané kombinace voicingu drop 2 a drop 3. Zapsal jsem zde jednoduchou klasickou jazzovou harmonii, na které si právě ono spojování obou „dropů“ trochu ukážeme a procvičíme. Všechny akordy budeme stavět pouze od struny E a A. Pokud budeme hrát bas na struně E, použijeme vždy tvar drop 3 voicingu, v případě struny A, použijeme drop 2 voicing. Všimněte si, že střední hlasy u obou typů voicingů zůstávají vždy na strunách D a G a nejvyšší důležitý hlas zůstane vždy na struně B. Obecně lze říci, že dobře a kompaktně zní, pokud se střední hlasy při výměnách akordů pohybují v co nejmenších intervalech. Stejně tak to platí o nejvyšším hlasu akordu. Pomocí něj si můžeme navíc vytvářet vlastní melodii v doprovodu, která může s hlavní melodií skladby vytvářet druhý hlas a podobně. Tohle si určitě budeme ukazovat později.

 

Když se tedy podíváte na akordy důkladněji, jediné co se bude měnit po větších intervalech, je bas, u kterého to nevadí, dokonce je to naopak hezké. Takže jdeme na to. Začneme Am7 v drop 3 na struně E a pokračujeme dále D7 na struně A, tedy drop 2 (Příklad 3). Následuje Gmaj7 (drop 3), Cmaj7 (drop2) atd. Ve druhém kolečku to pěkně obrátíme a začneme Am7 na struně A, tedy ve tvaru drop 2, a pak postupujeme stejným způsobem až do konce. Hrajte to vše nejdříve v klidu pomalu, tak aby vám všechny akordy dobře zněly. Později přidejte jakýkoliv rytmus. Akordy se dají hrát jak prsty, tak samozřejmě trsátkem. Držím palce, ať to vše dobře jde. Příště koukneme na obraty septakordů.

Doprovodná kytara XXVII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXVII - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus