Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus

Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus
Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus

Dnešní díl je svou tématikou naprosto přehledný. V historii produkce elektrických kytar jsou tři základní způsoby připevnění krku k tělu nástroje. Vlastně jsou jen dva, kdy se krk buď šroubuje, nebo lepí. Tím třetím je systém průchozího krku. Existují i některé variace všech tří způsobů. Takže jedno po druhém.

Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus
Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus

Lepený spoj (set-in neck) - konec krku je vyprofilován tak, aby sedl (co nejhlouběji) do odpovídajícího výřezu v těle kytary, kde je posléze přilepen. Není třeba uvádět, že záleží na kvalitě materiálu a provedení. Toto spojení přenáší práci obou částí kytary přirozeným způsobem bez jakýchkoli dalších elementů, výrazně už jenom z hlediska různých materiálů a jejich způsobů vlastní rezonance. I když bychom mohli jmenovat hodně firem, nejtypičtějším se tento způsob stal pro kytary Gibson, z dalších můžeme jmenovat PRS, Epiphone, Gretsch atd.

Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus
Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus

Šroubovaný spoj (bolt-on neck) - většinou se používají čtyři šrouby (není to ovšem pravidlem), jejichž hlavice mohou být vhloubeny do korpusu, končit přímo na dřevě těla nebo být fixovány kovovou destičkou. I zde platí kvalita zhotovení, šroubovaný spoj ve srovnání s lepeným krkem vydrží více a krk lze případně jednodušeji vyměnit. Jednoznačně nejklasičtějším představitelem je Fender, šroubované krky nalezneme u celé řady dalších značek, jako Ibanez, ESP, Music Man, Jackson apod.

Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus
Galerie nejslavnějších typů částí kytary - Spojení krk-korpus

Průběžný krk (neck-through) - krk i středová část těla je z jednoho kusu dřeva, na kterém je vlastně všechno; struny, hmatník, snímače, kobylka a struník. Konečný tvar korpusu, a tím i celého nástroje, se získává přidáním, nalepením bočních stran těla. Nedá se říci, že by nebylo moc výrobců, kteří se pustili tímto směrem konstrukce. Našli bychom ho i u klasických firem (třeba Gibson Firebird), často bývá použit u těch výrobců, kteří se vydali cestou delších krků a hlubších výřezů při setkání hmatníku a těla. A příklady? Například Parker, B.C. Rich, Brian Moore, Yamaha, Alembic, Carvin, ESP, Rickenbacker, Steinberger a další.

 

A nyní perlička - první model, prototyp Les Paula, The Log, byl vlastně nástroj s průchozím krkem...

Psáno pro časopis Muzikus