Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Reverb

Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Reverb
Galerie nejtypičtějších ovládačů aparátů - Reverb

Reverb neboli v přeneseném slova smyslu hall, dozvuk, část ozvěny, odraz zvuku, způsob zániku zvukových vln patří k nejstarším zvukovým efektům. Když pomineme výhody přirozeného hallu (například při nahrávání akustické kytary), stačí si jen uvědomit, kde vám akustika hraje lépe - ve vypolstrovaném obýváku, nebo v kachličkované koupelně?

 

Reverb zdomácněl v řadě aparátů a zařízení, kdy současné modely nabízejí několik režimů, od malé sklepní místnosti přes koncertní sály až po otevřené prostory velkých stadiónů.

 

Řada digitálních mašinek emuluje klasiku starých pružinových hallů (spring), pro konkrétnost tónu výrobci zařazují i gate reverb, který mj. omezuje přílišné překrývání jednotlivých ploch.

 

Ve srovnání s delayem není tento efekt u kytaristů tak výrazně zdomácnělý (nebavme se teď o zpracování zvuku ve studiích), není ani nijak zvlášť návykový.

 

Ve srovnání s ostatními typy efektů zde nemůžeme mluvit o zvlášť široké nabídce. Jednou z příčin je i vysoce kvalitní produkce některých zavedených značek. Mohu zde uvést Boss Digital Reverb RV-5, Marshall RF-1 Reflector, DigiTech DigiVerb, své snahy hodně maximalizuje Line 6 Verbzilla obsahující jedenáct modů (včetně echa, dvojí emulace pružinového hallu, zvuk z jeskyně, klubu, kachlíkové místnosti...), jako protipól stojící Electro-Harmonix, který ve snaze co nejvíce zachovat čistotu původního tónu kytary obsahuje jen jeden knoflík a přepínač mezi třemi mody, dobře se snaží Behringer DR600 se stejnými ovládacími prvky jako u RV-5, méně známé jsou produkty G-Lab Dual Reverb se dvěma režimy ovládanými každými zvlášť či HardWire RV-7 s funkcemi Decay a Liveliness.

 

Základními ovládacími prvky jsou tedy:

 

1) Ovládání úrovně efektu: E.Level (u RV-5), Level (RF-1, DigiVerb), Reverb Level (DOD FX45), méně již tuto funkci najdeme pod Depth.

 

2) Doba, délka dozvuku: Time (RV-5), Reverb Time (RF-1, FX45), popř. Decay, délka dozvuku (Digiverb, RV-7) nebo Liveliness (RV-7).

 

3) Mode - přednastavené úrovně efektu. Klasikou bývá Spring (pružinový hall) a různé rozlohy prostor (Plate, Hall, Room). Někteří výrobci zde dodávají další nabídku, jako Gate a Modulaci (RV-5 a RV-7), ’63 Spring, Cave, Tile (Verbzilla), u RF-1 je výběr ze dvou pružinových hallů a funkce Reverse. Místo knoflíku Mode můžeme najít i Type (Digiverb se 7 mody). U starších krabic nalezneme Room Size (DOD FX45).

 

4) Tónová clona: Tone (RV-5, Verbzilla) či pod označením Damping (RF-1) nebo EQ (Digiverb).

Zajímavá je i funkce Mix na nastavení míry přidání efektu (Verbzilla).

Psáno pro časopis Muzikus