Historie, legendy, klasika, rarity… ... Purdie Shuffle

Existuje jiný pattern, který by se jmenoval po konkrétním hráči? Mě žádný nenapadá! Bernard „Pretty“ Purdie je jedinečný i v dalších ohledech. Bubeník, který je podepsán pod nespočtem hitů, má velmi osobitý přístup ke zvuku i rozestavění soupravy a nikdy neváhá dát své zásluhy na odiv. Řekneme si nejprve něco o jeho životě a pak už se bez váhání vrhneme na jeho zásadní přínos - half time „Purdie“ Shuffle.

Historie, legendy, klasika, rarity… - ... Purdie Shuffle
Historie, legendy, klasika, rarity… - ... Purdie Shuffle

Bernard se narodil v roce 1941 v Marylandu jako jedenácté z patnácti dětí. Ve dvaceti letech se přestěhoval do New Yorku a ponořil se do tamní jazzové scény; zpočátku musel falšovat věk, protože vstup do klubů byl povolen až od jedenadvaceti let, a to i muzikantům. Hvězdnou kariéru studiového hráče začal nahráváním pro Jamese Browna v roce 1965, po kterém následovalo jeho asi nejznámější angažmá u Arethy Franklin. Kromě těchto umělců mezi jeho spolupracovníky patří Miles Davis, Dizzy Gillespie, Randy Brecker, Quincy Jones, Jeff Beck, kapely Steely Dan, The Beatles, The Rolling Stones a nespočetná řada dalších. Okřídlená je historka, jak si Bernard ve studiu vedle soupravy instaloval ceduli s nápisem „You done hired the Hit-Maker“, tedy volně přeloženo dopřáváte si služeb hitmakera. „Pretty“ se dodnes těší dobrému zdraví, denně cvičí a rozdává rozumy jako „you be the click“, což je citát, se kterým se dostal až na titulní stránku Modern Drummeru.

Historie, legendy, klasika, rarity… - ... Purdie Shuffle
Historie, legendy, klasika, rarity… - ... Purdie Shuffle

A nyní pár slov k legendárnímu Purdie Shufflu. Jedná se o dvanáctiosminový pattern, kde hraje hi-hata klasický shufflový postup (vždy první a třetí notu z každé trojice), kopák akcentuje první dobu a velmi často také poslední osminu v taktu (basový buben je nejvolnější součástí patternu, můžeme jej hrát téměř kdekoliv), malý buben akcentuje třetí dobu (proto half time shuffle, standardně by byl akcent na druhé a čtvrté) a kromě toho vyrábí malé „kouzlo“ a tajnou ingredienci Purdie Shufflu - tedy ghost note (tichá nota) na každou druhou notu z trojice, tedy vždy mezi údery na hi-hatu. Právě neustálé ševelení bubínku dává doprovodu neustávající pohyb a dění, to je to, co pattern oživuje a rozhýbává skladby, kde je použit (a není jich málo, namátkou Toto - Rosanna, Led Zeppelin - Fool in the Rain nebo Steely Dan - Babylon Sisters).

Doprovod máte zapsaný v notách, takže s chutí do toho. Zkušenější hráči mohou přidat otevíranou hi-hatu vždy na třetí notě z každé trojice. Hodně štěstí!

Psáno pro časopis Muzikus