Hudební patologie LIV - Steve Lukather - Rosanna (solo part 1)

Hudební patologie LIV - Steve Lukather - Rosanna (solo part 1)
Hudební patologie LIV - Steve Lukather - Rosanna (solo part 1)

diagnóza: shuffle feel

Zdravím. Po nedávném výborném pražském koncertě Steva Lukathera by byl úplně hřích ho nezařadit do naší pitevny a nenechat se malinko inspirovat bezesporu jedním z nejlepších současných rockových kytaristů a skladatelů. Pokud někomu z vás toto jméno nic neříká, určitě si ale vybavíte kapelu Toto s nepřeslechnutelnými hity jako Africa, Rosanna a spoustou dalších. Za zmínku určitě stojí i autorství Jacksonova hitu Beat It. V poslední době ho můžeme slyšet a vidět hlavně s jeho projektem Steve Lukather Band (více na www.stevelukather.net). Pokud máte rádi rockovou kytaru, tak jako studijní materiál Steva Lukathera určitě doporučuji! Jeho hra se vyznačuje především výborným frázováním, kreativitou sahající daleko za hranice rockové muziky, výbornou technikou, osobitým tónem, energií a radostí, se kterou hraje. Pro tento díl jsem vybral sólový part z výše zmiňovaného hitu Rosanna, který vyšel na CD Toto IV v roce 1982. Ta písnička je skoro třicet let stará, a pořád funguje! Podíváme se tedy na Stevovo frázovaní a zopakujeme si něco málo ze stupnic.

 

Rosanna (sólový part 1)

Ve skladbě najdeme celkem dva sólové party. Nejprve se tedy pojďme podívat na první velmi známé sólo, které uslyšíme něco málo po třetí minutě skladby (3:14). Velmi důležitým prvkem při nácviku této části, ale vlastně celé skladby, je vlastní rytmus písničky. Celá skladba je hraná v krásném shuffle groovu, což je potřeba ctít hlavně při frázovaní (shuffle - zjednodušeně řečeno triolové cítění). Díky tomu může být notový zápis trochu hůře čitelný (myslím rytmicky), a proto bych doporučoval spolu s partiturou případně tabulaturou pracovat hodně s nahrávkou. Dobře tak můžete nasát groove této písničky.

Hudební patologie LIV - Steve Lukather - Rosanna (solo part 1)
Hudební patologie LIV - Steve Lukather - Rosanna (solo part 1)

Celý tento pětitaktový part hrajeme do harmonie F, Echar1dur a Dm (viz notový zápis), což je tedy tónina Bchar1 dur (pátý, čtvrtý a třetí stupeň) nebo, chcete-li, F mixolydická (f, g, a,bchar1, c, d, echar1). Tato stupnice nám zde bude také sloužit jako základní improvizační materiál.

 

Sólo nám začíná zakládáním tónem f. Přes sekundu se glissem dostáváme na velkou terci a (akordický tón). Pokračujeme dalším glissem na kvintu c (všechny intervaly vztahuji pochopitelně k akordu F, který máme v harmonii). Po něm hrajeme s atakem základní tón f, opět glissando na c a následuje sekunda g. Celá fráze pokračuje vytažením sekundy třetím prstem- tedy tónu g na velkou tercii a (dvakrát) a po ní hrajeme druhým prstem na struně b kvartu tedy tón b char1 a pak opět vytažení sekundy na tercii. Tato krásná finta je používána hojně např. coutry hráči a určitě stojí za pozornost a naučení. Celá fráze pak končí na začátku třetího taktu legatem ze sekundy na základní tón, tedy f. Aby vše dobře znělo, musíte naprosto přesně vytáhnout tóny na požadovanou výšku.

 

Sólo nám pokračuje krásným sextolovým hadem na druhé době třetího taktu. Když ho trochu rozpitváme a podíváme se, co se vněm děje, můžeme ho analyzovat či chápat dvojím způsobem. Oba jsou správné a zaleží spíše na přístupu k věci. Buď tedy jako d moll bluesovou stupnici (d, f, g, achar1, a, c) přes akord F a nebo (mně bližší rozbor) jako F dur pentatoniku (f, g, a, c, d) s přidaným blue tónem, tedy malou tercií achar1 (f, g, achar1, a, c, d). Na konci běhu pak ještě průchodný nebo další blue tón dchar1 (zvětšená kvarta). Celé to zní výborně. V tuto chvíli se mění harmonie z akordu F na Echar1. Slyšíme opět perfektní prácí s ohýbáním tónů. Nejprve tedy z f na g vůči akordu Echar1, tedy ze sekundy na velkou tercii. Na čtvrté době tak slyšíme ty samé tóny, tedy f a g, jen tón g nehrajeme pomocí vytažení (opět viz notový zápis). V posledním taktu se nám harmonie mění na akord Dm. Opět krásné vytažení tonů, nejprve vytáhneme tón g na kvintu a, následuje další vytažení ještě o půltón výš, tedy na kvartu bchar1, a pak zpět na tón g. Celé sólo končíme tónem f. V tuto chvíli se harmonie vrací zpět do g moll a skladba dále pokračuje.

Hudební patologie LIV - Steve Lukather - Rosanna (solo part 1)
Hudební patologie LIV - Steve Lukather - Rosanna (solo part 1)

Diagnóza

Co bychom si tedy mohli z dnešní ukázky odnést? Jednak si můžete zopakoval stupnici F mixolydickou (pátý stupeň Bchar1 dur). Dále F dur pentatoniku a dur pentatoniku s přidaným blue tónem - malou tercií (hodně používaná varianta ve všech hudebních stylech).

Dále si můžeme procvičit vytahování tónů. Nahrajte si libovolné akordy a zkuste si například stejně jako tady vytahovat tóny např. ze sekundy na terci. Dbejte na to, abyste pokud možno co nejvíce intonovali - ladili. Určitě výborná pomůcka je snažit se tón slyšet v hlavě dřív, než zazní! No a koneckonců, pokud jste ještě nepřišli do styku s shufflem nebo obecně se skladbou s triolovým cítěním, určitě poproste svého učitele, aby vám to vysvětlil, nebo vyhledejte potřebnou literaturu a zkoušejte si to. Přeji hodně zdaru a inspirace při nacvičování!

Psáno pro časopis Muzikus