Hudební patologie XLVIII - Matěj Morávek - Down the Beaten Track

Hudební patologie XLVIII - Matěj Morávek - Down the Beaten Track
Hudební patologie XLVIII - Matěj Morávek - Down the Beaten Track

diagnóza: frázování

Zdravím. Na náš pomyslný pitevní stůl si dáme tentokrát mladého, ale zato, dle mého, velmi talentovaného a osobitého kytaristu se Zlína, Matěje Morávka. Když jsem letos vybaloval věci za pdiem na Colours of Ostrava, nemohl jsem nejít a neposlechnout si kapelu, která hrála před námi. Potěšili mne jednak výběrem materiálu (např. Stratus od Cobhama) a jednak mne velmi zaujal jejich kytarista. Hezký tón, frázovaní... - prostě radost poslouchat. Jsem rád, že právě jeho dnes můžeme v pitevně představit. Matěj Morávek poslal jako ukázku své hry sólo z písničky Down the Beaten Track, která vyšla na CD Midnight in Rain kapely Endy Moon 4pm Band (www.4pm-band.com).

 

Matěj Morávek - info

Matěj Morávek se narodil v roce 1987 ve Zlíně. Už od útlého dětství byl ovlivněn především rockovou hudbou Pink Floyd, Deep Purple, Dire Straits a dalších slavných kapel rockové historie. V šesti letech se začal učit klasické kytaře, kterou od té doby donedávna aktivně studoval. Přibližně v sedmi letech začal hrát také na bicí nástroje, ale toho po nějakých osmi letech zanechal a naplno se začal věnovat již elektrické kytaře. Jeho první elektrickou kytarou byl Fender Stratocaster vyrobený v Mexiku, který spustil koloběh trvající až do dnešní doby. Tento Fender po určité době zákonitě přestal vyhovovat, a tak přišly další kytary, tak jak už to v životě kytaristy bývá. V současné době používá kytaru Fender Stratocaster Vintage Reissue ’62, aparát Acoustic G60T, efekty T-Rex, Voodoo Lab, Budda, Smrckaeffects.

Po zkušenostech z prvních hardrockových a bluesrockových kapel nastupuje asi v roce 2007 do zlínské funky formace Babička, která mu přinesla cenné zkušenosti z oblasti koncertního i studiového hraní. V roce 2008 zakládá autorský instrumentální jazz rock fusion projekt s poetickým názvem Seven Sheep. S touto kapelou vyhrává na podzim roku 2009 soutěžní festival Setkání kytaristů. Hlavní cennou byla možnost vystoupit na festivalu Colours of Ostrava 2010 a prezentovat tak svoji tvorbu. Za zmínku stojí také účast na prešovském Jazzrock Festu 2010, kde Seven Sheep vystoupili v hlavním programu před Blue Effectem Radima Hladíka. Kapela ho taky doprovázela na slovenské soutěži kytaristů Gitariáda 2010, kde v kategorii jazz/blues získal první místo.

Dalším zásadním momentem je spolupráce s talentovaným zpěvákem, skladatelem a basistou, který si říká Endy Moon. Matěj nahrával kytary do několika písní z jeho debutové desky Midnight in Rain. Také je členem live kapely, která nese název Endy Moon 4pm Band. Jedná se o popový projekt ovlivněný jazzem, soulem, funky atd. Kapela vznikla v asi v lednu 2009 a odehrála několik úspěšných koncertů.

V současné době taky spolupracuje se zlínským kytaristou Honzou Janíkem a jeho gypsy swingovým projektem Sang Nomad.

Velkou inspirací jsou příležitostné lekce s Peterem Binderem a Andrejem Šebanem.

Hudební patologie XLVIII - Matěj Morávek - Down the Beaten Track
Hudební patologie XLVIII - Matěj Morávek - Down the Beaten Track

Down the Beaten Track - sólo

Celé dvacetitaktové sólo najdete zhruba ve třetí minutě skladby. Pojďme se nejprve podívat na harmonii, do které Matěj Morávek svou improvizaci hraje. Chápat ji můžeme jako tóninu a moll hranou od pátého stupně, tedy akordu Em7, nebo také jako e moll frygickou. (frygický mod je mollový a jeho charakteristickými intervaly jsou malá tercie a malá sekunda. Pokud bychom jej zharmonizovali, vyšly by nám akordy Em7, Fmaj7, G7, Am7, Hm7/5char1, Cmaj7 a Dm7).

V prvním čtyřtaktí máme akordy Em7, Am7 a dva takty akord Fmaj7. Hezkou změnu slyšíme v druhém čtyřtaktí, kdy místo dvou akordů Fmaj7 (5. a 6. takt) hrajeme mimotonální dominantu B7 a za ní akord G. Další čtyřtaktí je pak stejné jako první, jen místo akordu Fmaj7 je vložena nadstavba akord Dm9 (což je vlastně to samé co Fmaj7). V akordu Dm9 máme tóny d, f, a, c, e a v akordu Fmaj7 f, a, c, e. Třetí čtyřtaktí hrajeme akordy G, Am7 a opět dva takty Fmaj7. No a poslední je stejné jako první.

Co se týče výběru tónového materiálu, základní stupnicí, kterou zde slyšíme, je a moll pentatonika, kterou Matěj hezky doplňuje o bluesové a diatonické tóny, samozřejmě ve vztahu k jednotlivým harmonickým změnám. Už na první poslech mě na sólu zaujalo vlastní frázovaní. Celé je složeno z na sebe logicky navazujících frází či motivů, které hezky zapadají do kontextu a rytmiky celé skladby.

Pojďme se tedy v rychlosti podívat, co se děje v jednotlivých taktech.

Začínáme motivem v a moll pentatonice, který se nám, s malou obměnou, opakuje ve třetím a čtvrtém taktu. V dalších čtyřtaktích se nám motiv pěkně rozvíjí a za povšimnutí určitě stojí blue tón echar1 v šestém taktu (zvýšená kvarta v moll), který dává motivu hezké napětí. Hezky zní i takty sedm a osm, kdy do akordu B7 Matěj hraje diatoniku a moll. Tóny f a g, které Matěj do akordu B7 hraje, s ním pak svírají zmenšenou a zvětšenou kvintu, což dává celé frázi další hezké napětí. Celá tato fráze končí akordickým tónem d do akordu G, který po B7 přichází. Tohle spojování akordů jednotlivými frázemi zní vždycky perfektně.

Přichází třetí čtyřtaktí. Zde slyšíme další jednoduchý, ale efektně nafrázovaný šestnáctinový motiv, který nám plynule přechází v triolový. Tónový materiál se stále pohybuje kolem a moll pentatoniky.

Čtvrté čtyřtaktí začíná akordem G a do něj Matěj hraje další rytmický motivek složený tentokrát z tercií diatonické stupnice. Nejprve tedy durová c-e. pak mollová d-f a potom opět dur h-d.

Pokračujeme dále a na posledních dvou taktech tohoto čtyřtaktí hraje Matěj do akordu Fmaj7 šestnáctinovou sekvenci v a moll diatonice nebo, protože to hraje do akordu Fmaj7, v f lydickém módu (čtvrtý stupeň durové stupnice, jeho charakteristický interval je tzv. lydická zvětšená kvarta, v našem případě tón h). V tuto chvíli nastupuje do sóla zpěv a celé je zakončeno ještě několika frázemi, které se doplňují se zpěvem.

Co se mi líbí na Matějovi nejvíce, je, jak jsem již řekl, to jeho frázovaní. Žádné bezduché přehrávání stupnic, ale motivy fráze a melodie, které jednak podporují danou harmonii a jednak hezky zapadají do kontextu celého skladby. Matějovi moc děkuji za poskytnuté materiály a přeji jemu i vám všem moc úspěchů a inspirace při cvičení!

Psáno pro časopis Muzikus