Hudební patologie XXVII - Green Day - All the Time

Hudební patologie XXVII - Green Day - All the Time
Hudební patologie XXVII - Green Day - All the Time

diagnóza: „power chords“

Když jsem před dvěma lety začínal s pitevnou, slíbil jsem, že se budu pohybovat bez rozdílů napříč všemi žánry, a tak se tento díl pokusím vyhovět některým mladším čtenářům, kteří mne trochu „kritizují“ že úplně zapomínám na současné tzv. neopunkuvé kapely a kytaristy. Protože se v tomto ranku příliš nepohybuji, vlastně vůbec netuším, co a kdo je neopunk, poprosil jsem některé své mladší žáky, aby mě trochu zásobili touto muzikou, a výběr padl na kapelu Green Day, která mne zaujala hlavně svým obrovským přívalem energie. Z jejich repertoáru jsem náhodně vybral skladbu All the Time z CD Nimrod z roku 1997. Na ní si ukážeme a vysvětlíme použití, pro tento styl hudby tolik typických, tzv. power akordů (paroháčů, hrábat, dvojhmatů, či jak všelijak jsou tyto neúplné akordy slangově nazývané). Tímto v dobrém zdravím Vláďu Švandu:-) (Autor má zřejmě na mysli situaci, kdy vám sroste ruka do kvinty - pozn. redakce)

 

All the Time - power akordy

Co je tedy power akord?

 

Power akord je pouze souzvuk primy a zpravidla čisté kvinty (vzdálenost 3 a půl tónu) a slyšíme ho snad u všech rockových, metalových a punkových kytaristů. Vlastně bych mohl řicí, že právě interval kvinty je pro tyto styly zvukově nesmírně důležitý a charakteristický. Narozdíl například od jazzu, kde se naopak čistá kvinta v akordech velmi často vynechává. Někdy se pro širší zvuk přidává k intervalu kvinty ještě oktáva. Ostatně tak, jak to vidíme i zde v notovém zápisu.

 

Pro příklad tedy power akord E5 (takto se značí) má tóny e (primu), h (kvintu) a e1 (oktávu).

 

Proč jsou power akordy tak oblíbené?

Myslím, že hlavním důvodem, proč se začaly tak hojně používat, je dobrý zvuk při zkreslené kytaře (tercie, kterou zde vynecháváme, dělá přece jen malinko neplechu). Dalším důvodem je taky určitě jejich jednoduchost při hraní, a konec konců, protože neřešíte, zda je akord dur nebo moll, je harmonie přece jen jednoduší, a tak například při improvizaci nemusíte tolik přemýšlet. Velmi lehce a rychle jimi vyrobíte také doprovod pod zpěv.

Pojďme se ale podívat na naši skladbu.

 

All the Time začíná jednoduchým rifem právě v power akordech. Skladba je v tónině E dur (mixolydická ) a hrajeme zde akordy E5 (osminy na první době), dále D5 (druhá osmina druhé doby, tzv. lehká doba) a A5 rovněž na lehké době (druhá osmina třetí doby). To celé je v repetici. Následují další dva takty, přičemž v prvním se nám opakuje riff složený z power akordů E5, D5 a A5 a v druhém hrajeme pouze E5 v osminách přes celý takt. Další částí je doprovod ke zpěvu složený z akordů Gchar15, A5,G5 a D5. Zde bych se zaměřil asi na skluz z Gchar15 na A5 v první době taktu. No a teď už jen kytaru pěkně nízko u kolen, pořádně se do toho opřít, a můžete jít na to. Jo a číro:-)

 

Diagnóza

Pokud hrajete a máte rádi metalovou, rockovou či punkovou hudbu, určitě se bez dobrých znalostí power akordů na všech strunách neobejdete. Naučte se dobře tóny na hmatníku tak, abyste mohli všechny power akordy pojmenovat a dobře se v nich orientovali. Dobrá orientace na hmatníku vám určitě ulehčí život a výrazně zlepší komunikaci se spoluhráči. Při nácviku téhle a vlastně všech písní nezapomínejte na dobrý rytmus!!! Přeji hodně úspěchů.

Psáno pro časopis Muzikus