Jak vybírat... II - další hardwarové syntezátory do studia

Jak vybírat... II - další hardwarové syntezátory do studia
Jak vybírat... II - další hardwarové syntezátory do studia

Pokud již ve studiu je nějaký hardwarový (nebo i softwarový) syntezátor, záleží obvykle hodně právě na onom prvním syntezátoru, jaký bude syntezátor další. Nový syntezátor může buď rozšiřovat možnosti prvního nástroje a nebo může být naopak kontrastem k prvnímu nástroji.

 

Jako variantu prvního nástroje do studia jsem doporučoval například workstation (hudební pracovní stanici) s tónovým generátorem postaveným na sampleru. Tato varianta právě nabízí větší možnosti rozšíření než jiné typy tónových generátorů. V případě, že je prvním nástrojem sampler, není nutné jako druhý nástroj okamžitě pořizovat další hardware. Lze využít právě onoho samplingu a možnosti nástroje rozšiřovat pouze o další zvukové knihovny. To vyjde výrazně levněji než pořízení kompletního nového hardwaru. Zároveň se tím ovšem jen rozšiřují možnosti nástroje stávajícího, což někdy nemusí být zrovna to, co hledáme.

 

Druhou variantou je pořízení zcela nového nástroje. Tato varianta nabízí kromě možnosti rozšíření zvukových možností také rozšíření funkcí a dalšícho technického vybavení. Zároveň se může jednat o naprosto odlišný charakter zvuku, což zásadním způsobem pozitivně ovlivňuje výsledný zvuk. Osobně jsem vždy právě pro tuto druhou variantu, kdy dalším nástrojem nějakým zásadním způsobem ovlivňuji celkový zvukový charakter. Doporučuji tedy rozhodně zvolit nástroj od jiného výrobce, než jaký je výrobce prvního nástroje. Právě tak lze nejsnáze zajistit změnu charakteru zvuku. Yamahay vždy zní jinak než Rolandy, Korgy, Kurzweily, Kawaie, Nordy, Waldorfy atd. Není od věci popřemýšlet také o tom, zda nezměnit kontinent nebo alespoň zemi, ve které je nástroj vyráběn. Čínské nástroje znějí jinak než americké nebo evropské. Neříkám, že některé jsou lepší a jiné horší. Mají zkrátka jiný charakter. Jiný zvukový charakter mají také nástroje vyráběné například v Itálii a nástroje vyráběné v Německu.

 

Změna výrobce je mnohem zásadnější, než změna typu tónového generátoru. Pokud je prvním nástrojem sampler, může být druhým nástrojem klidně znovu sampler nebo i ROMpler. Je ale logické, že budete chtít, aby se druhý nástroj od prvého pokud možno co nejvíce odlišoval, protože od druhého nástroje obvykle očekáváme především změnu. Proto je vhodné zvolit také jiný typ generování zvuku. Jestliže byl tedy první nástroj sampler nebo ROMpler, určitě bych doporučil poohlédnout se podruhé po nějaké klasické syntéze, která bude pro zvukový charakter nástroje naprosto zásadní. Vybírat je z čeho. Jsou tu různé varianty FM, AM, Sample & Hold, různé typy aditivní syntézy nebo naopak subtraktivní syntézy, lze přemýšlet o matematickém modelování. Věřte, že takovým výběrem se další nástroj dostane do úplně jiné zvukové roviny, a tak se zároveň významně rozšíří i vaše zvukové možnosti.

 

Druhý nástroj obvykle již nemusí být workstation, jak jsem doporučoval u nástroje prvého. Pokud je opravdu první nástroj workstationem a nebo máte ve studiu k dispozici počítač s DAW, pak by měl tuto práci obstarat buď první nástroj a nebo právě počítač. Jako workstation bych doporučil druhý nástroj pouze v případě, že první nástroj workstation není (například prvním nástrojem jste pouze „zkoušeli“, zda vás to bude vůbec bavit nebo jste pro začátek nechtěli investovat tolik peněz, atd.) a zároveň nemáte počítač s DAW. V takovém případě se pak obvykle druhý nástroj stává nástrojem hlavním, který následně řídí celý systém.

 

Doporučuji také popřemýšlet, zda musí mít druhý nástroj klaviaturu, a nebo bude stačit zvukový modul. Pokud se rozhodnete pro klaviaturu, doporučuji opět zvolit jiný typ klaviatury. Pokud je první nástroj vybaven klaviaturou s kladívkovou mechanikou, je vhodné popřemýšlet o syntezátorové klaviatuře a opačně.

 

Jako druhý nástroj doporučuji především změnu v charakteru zvuku. Je možné, že budete přemýšlet i o prodeji nástroje prvního pro získání větších finančních prostředků a koupi dalšího nástroje na vyšší úrovni. Je ale třeba se zamyslet, zda spíš potřebujete vyspělejší nástroj (což bývá zejména v případě, pokud jste na prvním nástroji z jakéhokoliv důvodu šetřili a nebo je nástroj již hodně zastaralý) a nebo „jen“ pestřejší zvukovou škálu.

Psáno pro časopis Muzikus