Kde vzít a nekrást - Overtone GEQ - Harmonický ekvelizér

kde vzít a nekrást - Overtone GEQ - Harmonický ekvelizér
kde vzít a nekrást - Overtone GEQ - Harmonický ekvelizér

Overtone GEQ pochází z dílny vývojářské firmy Voxengo, za níž stojí Aleksey Vaneev. Nabídka produktů Voxengo zahrnuje kolem čtyřiceti softwarových procesorů a několik programů, z nichž řada je freeware. Overtone GEQ je sedmipásmový grafický ekvalizér a jak napovídá název (overtone = vyšší harmonická), nejedná se o běžné filtry, nýbrž o kombinaci ekvalizéru s harmonickým enhancerem. Každý ze sedmi frekvenčních filtrů je opatřen vlastním modulem pro generování vyšších harmonických frekvencí, které jsou následně přimíchány k původnímu audio signálu. Harmonické procesory - enhancery - slouží k obohacení zvuku hudebních nástrojů, k úpravě barvy syntetických nástrojů, k prohloubení basových zvuků (např. zabarvení kopáku), k projasnění zvuku při restaurování nahrávek, zkrátka k obohacení jakéhokoliv zvukového materiálu. V nahrávacím průmyslu se harmonické enhancery a excitery běžně používají během mixu na efektování vokálů či mluveného slova, případně i na jemné doladění zvuku smíchané nahrávky při masteringu. Ovládání Overtone GEQ je pro každého, kdo někdy pracoval s ekvalizérem, velmi snadné. K dispozici jsou dvě nastavení A a B, mezi nimiž lze přepínat při potřebě srovnání. U každého pásma je možné regulovat zisk od -12 do +12 dB, přičemž při pohybu faderů je společně se ziskem zvyšována/snižována úroveň, s jakou jsou přimíchávány dodatečné harmonické frekvence k původnímu signálu. Mezi parametry nechybí nastavení výstupní úrovně a tlačítko Bypass pro vyřazení procesoru ze signálové cesty za účelem srovnání. VST plug-in funguje jako osmikanálový procesor a poskytuje nastavení routování signálu od vstupů přes skupiny mid/side až po výstup, takže jej lze použít i pro zpracování vícekanálových nahrávek. Harmonické zabarvení je poměrně komplexní, i když u každého pásma má své specifické užití (zhutnění "spodků" u basů, dodání "jiskry" na vyšších frekvencích apod.). Podobně jako u běžných ekvalizérů, i s Overtone GEQ je třeba zacházet s mírou (a tady to platí dvojnásob).

 

www.voxengo.com

Psáno pro časopis Muzikus