Kudy po hmatníku - praktické tipy pro kytaristy

Kudy po hmatníku - praktické tipy pro kytaristy
Kudy po hmatníku - praktické tipy pro kytaristy

Kudy po hmatníku

Seriál Honzy Militkého s praktickými tipy pro kytaristy

Díl 15. Církevní mody pod prsty světových hráčů

Pokud jsem ve čtrnáctém dílu vzal trochu zkrátka kytaristy, protože jeho náplň se nesla spíše v obecném duchu a nebyla šita na míru pouze kytarovému hmatníku, ale i libovolným dalším nástrojům, dnes se to pokusím napravit. Čeká nás závěr našeho více než ročního pátrání po dvaadvaceti pražcích (eventuelně čtyřiadvaceti), a tak jsem pro vás do finálního dílu vybral něco ze zahrádky několika renomovaných zahradníků.

 

Jména jako Joe Satriani, Steve Lukather, Frank Gambale nebo Scott Henderson vám asi představovat nemusím. Vlastně spíše než o zahradníky jde o mistry šéfkuchaře, kteří stále něco vaří... Pojďme jim tedy společně trochu nahlédnout pod pokličku a přesvědčit se, jaké přísady do svých lahůdek přidávají, a jestli nejdou na věc více od lesa, než zde bylo naznačeno - tedy bez zbytečných cavyků s nějakými mody a povědomím o hudební teorii vůbec.

Příklad 1: Scott Henderson
Příklad 1: Scott Henderson
Příklad 2: Joe Satriani
Příklad 2: Joe Satriani

Mé komentáře již nebudou tak obsáhlé jako dříve, jelikož způsob zacházení s tónovým materiálem na hmatníku jsme si již v zásadních rysech naznačili. Popsané způsoby akordických sazeb pro doprovody lze pak aplikovat na další kombinace strun ve čtyř-, pěti- a eventuelně šestihlasu. Uvedené příklady stupnicových sekvencí lze z pentatoniky a dále přirozené dur a jejich modů přenést na další stupnice, zejména harmonickou a melodickou moll, ale i zmenšenou, celotónovou, bluesové škály... Záleží pouze na vás, kam až chcete zajít. Totéž platí také o technikách, jako je například tapping nebo sweeping - jde pouze o výběr tónů, které do nich dosadíme, jinak fungují univerzálně.

 

Pokud jde o příklady, není k nim již potřeba mnoho dodávat. Snad jen malé upozornění: Nezapomeňte, že i v případě rozdílných názvů modů pro jednotlivé akordy se může jednat o frázi ve společném předznamenání (e dórská, g lydická = h moll aiolská). O rozdílu mezi českým a anglickým označením tónu h (v angličtině b) jsme se též zmínili. Ponechám na vás také úvahu o významu modálního myšlení v blues, rocku, funky, fusion, jazzu, a v moderní muzice vůbec, a zda ho světoví hráči používají.

Příklad 3: Frank Gambale
Příklad 3: Frank Gambale
Příklad 4: Steve Lukather
Příklad 4: Steve Lukather

Každopádně jestli ve vás během sledování našeho seriálu vzklíčily nějaké otazníky a nakoplo vás to, můžete nejen mě, ale celému lektorskému týmu Rockových kurzů položit své všetečné otázky od 17. do 26. července v Domažlicích. Odpovíme na všechny, na které budeme znát odpověď. Klidně s sebou můžete vzít i své spoluhráče - není to zdaleka jen o kytaře, ale také o všech dalších nástrojích do kapely, o improvizaci, aranži, hraní v bandu, textech, zvuku... Tento maratón workshopů, jamů a koncertů se letos odehraje už devatenáctým rokem, zvláštním hostem tentokrát bude Zdeněk Bína (ex -123 min.), který na koncertě představí své nové CD a také se svým spoluhráčem, basistou Honzou Urbancem, povede zvláštní workshop. Tak ať vám to hraje! Více na www.rockovekurzy.cz.

Psáno pro časopis Muzikus