KÝBLOVA bubenická školka - Koordinace

KÝBLOVA bubenická školka - Koordinace
KÝBLOVA bubenická školka - Koordinace

Po technice přichází na řadu o stupeň složitější problém, a tím je koordinace. Hra na soupravu bicích nástrojů vyžaduje umění hrát každou končetinou něco jiného a během toho ještě poslouchat sebe i ostatní, přemýšlet, co a jak zahrát, a někdy ještě navrch číst noty nebo zpívat, točit paličkami a mrkat na kluka nebo holku v publiku. Není tedy divu, že nácvik koordinace je jednou z nejpodstatnějších složek cvičení. Koordinaci vlastně cvičíme vždy, když hrajeme více než jednou končetinou, ale existují školy přímo na koordinaci zaměřené.

 

V českých luzích a hájích je asi nejznámější Koordinace profesora Miloše Veselého, se kterou se setkáte u většiny pedagogů, a jsou k tomu dobré důvody. Jednoduše napsané noty se totiž dají hrát nepřeberným množstvím způsobů a můžete tak strávit léta hraním prvního cvičení. (O metodě profesora Veselého se dozvíte více v jeho seriálu, který právě na stránkách Muzikusu vychází.) Slavnou učebnicí je pak příznačně nazvaná 4-way Coordination Marvina Dahlgrena, ve které se pomocí různých kombinací střídání rukou a nohou snažíme osvojit jejich nezávislost. Učebnice je přínosná i v tom, že neobsahuje pouze cvičení, ale chce po žákovi, aby je střídal s doprovodem, a tak zasazuje koordinaci do kontextu praktického hraní.

KÝBLOVA bubenická školka - Koordinace
KÝBLOVA bubenická školka - Koordinace

Oblíbeným způsobem, jak koordinaci cvičit, je vzít si nejaké jednořádkové noty, například Syncopation Teda Reeda, The New Breed Garyho Chestera, Stick Control Kevina Barretta nebo třeba Veselého Akcenty a přehrávat je s latinskoamerickým doprovodem hraným v nohou (Obr. 1, možnosti 1 a 2).

KÝBLOVA bubenická školka - Koordinace
KÝBLOVA bubenická školka - Koordinace

Dalším pěkným cvičením jsou tzv. kolečka (Obr. 2). Tady se učíme hrát zároveň skupinky dvou a tří úderů, případně tří a čtyř, tří a pěti, nebo libovolnou jinou kombinaci na různé prvky soupravy. Šlapeme čtvrtky na hihat a ruce hrají unisono osminy každá svoje kolečko. Pravá střídá tři nástroje, levá dva. Po šesti úderech se tedy zase sejdou. Ruce můžeme vyměnit, přidat zajímavější ostinato v nohou nebo hrát cvičení střídavými údery, verzí je mnoho.

 

Na závěr bych doporučil jednu třešničku od Gavina Harrisona (Obr. 3). Ruce i nohy hrají paradiddlové střídání (PLPP LPLL), ovšem nohy hrají čtvrtky a ruce osminové trioly. Po dvou taktech se dostáváme do výchozí pozice, a cvičení tak lze hrát stále dokola. Pokročilejším doporučuji akcentovat 2., 3. nebo 4. notu paradiddlu, hrát akcenty do kotlů, případně zkusit obdobně zahrát invertovaný paradiddle. Hodně štěstí! :)

Psáno pro časopis Muzikus