Kytarová dílna XXXVI - rockování (18)

Kytarová dílna XXXVI - rockování (18)
Kytarová dílna XXXVI - rockování (18)

Tommy Bolin/Deep Purple: Love Child

Kapela Deep Purple prošla tolika změnami, že se v její historii jen málokdo orientuje. "Ten, který nahradil Ritchieho" musel tenkrát v roce 1975 umět sakra hrát, aby nejen zvládl strašlivé dílo, jež po sobě Blackmore zanechal, ale i čelil zuřivým fanouškům zbožňovaného kytaristy. Tommy ovšem nebyl žádným nováčkem a v rodné Americe prošel jamovou smrští takových jmen jako Billy Cobham, Jan Hammer, John Lee Hooker, Chuck Berry a třeba i Albert King. Když se Deep Purple potáceli v agónii bez "svého" prvního sólisty, který po šílených excesech skupinu opustil, přišel zpěvák David Coverdale za Jonem Lordem a pustil mu desku Billyho Cobhama Spectrum, kde nahrál Tommy čtyři ze šesti skladeb. Lord byl uzemněn, Tommy přijat, následovala vyčerpávající turné a kapela téhož roku nahrála výborné album Come the Taste Band. Ovšem Tommyho celková psychická labilita a nadměrné požívání drog přece jen skupině nesvědčily a roku 1976 se opět rozpadá. Bolin stihl ještě založit svůj nový projekt Tommy Bolin Band, koncertně velmi úspěšný, a nahrát dvě alba. 4. prosince 1976 byl nalezen v hotelové pokoji na pláži v Miami mrtev. Příčinou smrti bylo předávkování drogami. Svět ztratil opravdu výjimečného a všestranně nadaného kytaristu, který se jen tak mihl v šestatřicetileté kariéře Deep Purple. Zanechal tam však i v podobě jediného alba hlubokou brázdu, plnou vynikajících nápadů a skvělého feelingu. Písnička Love Child, postavená na dokonalém kytarovém dvojtaktovém riffu, je pěkný nářez a věřte, že ji mám moc rád a párkrát jsem si ji s kapelou už zahrál. Tónina je a moll. Je to hard rock se vším všudy. A Coverdaleův úžasný zpěv a ostatní výkony vás přesvědčí, že to tihle poloplešatí chlápkové kdysi měli pěkně v paži. Zajímavé je střídání celého a tříčtvrťového taktu. Skladba je složena ze tří částí a v třetí improvizační je znát Tommyho jazzrockové období. Ostatně - tenkrát jazzrock vrcholil a ovlivnil nejednu ortodoxně bigbítovou kapelu. Nejlepší je na písničce to, že je v pomalém tempu a je těžké ho udržet. Pak má "tah na branku". Jen si ji poslechněte! Je to neskutečná pecka. Kdo ví, co by hrál Tommy dnes? Ale nahoře se neztratí, je tam moc dobrá společnost...

Kytarová dílna XXXVI - rockování (18)
Kytarová dílna XXXVI - rockování (18)

příklady

Psáno pro časopis Muzikus