Kytarové inspirace - Akordický spoj II-V-I v moll (pokračování)

Kytarové inspirace - Akordický spoj II-V-I v moll (pokračování)
Kytarové inspirace - Akordický spoj II-V-I v moll (pokračování)

Hola, kolegové. Minule jsme si ukázali jednu ze zajímavých sazeb na dominantní jádro v moll. Tedy spoj Xm7/5b-X7alt-Xm7 (Xmmaj7). Pro dnešek bych ještě v tomto duchu pokračoval.

Zapsal jsem zde pro inspiraci ještě pár, myslím, zajímavých příkladů ne zas tak často používaných sazeb či voicingů. Inspirujte se tím, hledejte další možnosti a barvy, a hlavně buďte neustále kreativní. Takže jdeme hrát...

 

V prvním příkladu uvádím spoj v c moll. Tedy akordy Dm7/5b, G7alt a Cm7. První akord hraji v obratu od tercie (tón F) bez základního tónu, navíc s přidanou tenzí devítky (tón E, viz noty). Ta nám zde vytvoří opravdu hezké napětí a velmi zajímavou barvu. Akord G7/9b/13b hraji v obratu od septimy, tedy zůstávám stále na tónu F, a rovněž bez základního tónu. Stačí tedy posunout jen první prst. Tento tvar zní, myslím, opravdu výborně. No a tóniku zde zahraji v klasickém drop 2 tvaru. Požádejte svého basistu, aby vám zahrál tento spoj v základních tónech a zkuste si ho do něj zahrát a kochejte se těmi barvami...

 

U druhého příkladu, který je pro změnu v Gm, jsem akord Am7/5b zahrál bez tenzí, jen jsem ho obrátil od kvinty, tedy od tónu Eb. Alterovanou dominantu D7/9b/5+ zahraji od tercie, bez základního tónu, jen intervaly 3, 7, 9b a 5+. No a tóniku Gm7 bych mohl nechat normálně, ale já ji zde zahraji jako Gmmaj9. Myslím, že by to byl moc hezký konec třeba balady.

 

Třetí příklad jsem nechal opět v Gm. Am7/5b jsem rovněž jako u prvního příkladu obarvil nónou, tedy v tomto případě tónem B, a ještě ho pěkně obrátil od tercie (základní tón může hrát stále basa), D7/9b/5+ hraji v obratu od septimy v uspořádání 7, 3, 5+, 9b a tóniku, tedy Gm7, ještě okořeníme tenzí sexty, máme tedy akord Gm6/9 hraný od tercie.

Kytarové inspirace - Akordický spoj II-V-I v moll (pokračování)
Kytarové inspirace - Akordický spoj II-V-I v moll (pokračování)

Ve čtvrtém a posledním příkladu uvádím, trochu řekněme exotické, tvary akordů, kde budeme muset malinko více roztáhnout prsty. Ale určitě to za to stojí. Tóninu nechám stejnou. První kilo tedy Am7/5b opět obohacuji o devítku a hraji v krásném voicingu 3, 7, 9, 5b. Dominantu zahraji v obratu od septimy v uspořádání 7, 3, 5+, 9b. Ano, ano, vždyť je to normální obrat od akordu Ab7 od tercie. Ano, jde o tzv. tritónovou záměnu, ale o tom někdy jindy. :-) No a poslední akord nenecháme samozřejmě taky jen tak a zahrajeme ho jako Gmmaj9 od tercie (viz noty).

Přeji hodně štěstí.

Psáno pro časopis Muzikus