Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami

A jak opět říká dokumentace, objekt [live.path] „naviguje k objektům v aplikaci Live“. Do jediného vstupu objektu [live.path] tedy obvykle připojíme objekt [message], který právě tuto cestu obsahuje, tedy například message [path live_set tracks 0 mixer_device volume].

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami

Jak jsem si ale tuto složitou cestu k faderu hlasitosti první stopy vymyslel? Na tuto zprávu jsem prostě nemohl přijít metodou pokus/omyl. Nepřišel.

Jestliže v objektu Helpu objektu [live.path] klikneme na záložku otazníku, zobrazí se v seznamu See Also položka LOM - The Live Object Model. Po kliknutí na tuto položku se objeví okno dokumentace, které obsahuje na první pohled složitý diagram. Tento diagram je také k dispozici online na této webové stránce:

https://docs.cycling74.com/max5/refpages/m4l-ref/m4l_live_object_model….

Nebo kompletní dokumentace zde:

https://docs.cycling74.com/max7/vignettes/live_object_model.

Vřele doporučuji si tento diagram vytisknout a mít jej při práci s Max for Live po ruce.

Nejdříve zkusíme najít přesně tu cestu, kterou jsem popsal výše. Jak vidíme, vlevo je diagram rozdělen do tří sekcí: live_app, live_set a control_surface. Uvedená zpráva začínala [path live_set...], to se zdá být tedy dobrá cesta. Dorazili jsme tedy do pole Song a z něj vede několik cest.

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami

Každé vedou jinam. Když si přečteme nadpisy nad jednotlivými cestami, zjistíme, že jedna z cest se jmenuje Tracks. Není náhodou, že další řetězec v naší zprávě bylo právě tracks. Dorazili jsme do pole Track. Zde tedy musíme definovat, kterou stopu přesně máme na mysli. V našem případě nás zajímá první stopa, tedy napíšeme číslo 0. Max for Live pracuje od 0, nikoliv od 1, stejně jako velká většina programovacích jazyků (ostatně Max je postavený na JavaScript). A jedeme dál. Z pole Track opět vede řada cest. A jedna z nich je nazvaná mixer_device, což se (nikoliv náhodou) opět shoduje s dalším řetězcem v naší cestě. Jsme v objektu Mixer Device a z něj vede řada cest, z nichž jedna je nazvaná volume. A to je také poslední řetězec naší cesty. A jsme doma.

Tohle bylo jednoduché. Cestu jsme měli danou a ta nás vedla. Příště se podíváme na to, jak najít cestu k parametru, který nás zajímá.

Psáno pro časopis Muzikus