Mladý basák - Jakub Antl

Mladý basák - Jakub Antl
Mladý basák - Jakub Antl

Je otázka, zda je potřeba tohoto basistu vůbec představovat. Člen veleúspěšných Nightwork, ale vedle toho i „nájemný“ hráč, který se stylově neomezuje a je schopen a ochoten zahrát prakticky jakýkoliv žánr.

 

Jak ses dostal k muzice a k baskytaře?

Můj táta hrál na housle v country kapele a maminka zpívala ve folklórních souborech, takže k hudbě jsem měl blízko už od útlého věku. Ve čtyřech letech jsem dokonce vyhrál televizní soutěž Zazpívej slavíčku. Tehdy jsem tam vystupoval s dudáckou kapelou jako zpěvák, ale moc si to už nepamatuji.

 

V té době jsem již vrzal na housličky a myslím, že rodiče docela trpěli. K baskytaře jsem se dostal už v jedenácti letech. V té době jsem hrál na housle v dětské skupině Rybolov, která působila Jihlavě, v mém rodném městě. Ale pak přišel den, kdy kamarád naší umělecké vedoucí přinesl do kapely baskytaru, a já už se jí nepustil. Od té doby jsem prošel mnoha lokálními kapelami, až jsem se po střední škole rozhodl jít na Konzervatoř Jaroslava Ježka do Prahy. Tam jsem studoval baskytaru u V. Hory a M. Plechatého. Ovšem hned v prvním ročníku jsem se zamiloval do kontrabasu, a tak jsem souběžně začal studovat u Petra a Honzy Kořínkových kontrabas. Nakonec, po dokončení KJJ, jsem absolvoval i obor jazz na Vyšší odborné škole Jaroslava Ježka u Jaromíra Honzáka.

 

Které styly ti nejvíce sedí?

Co se týče hudebních stylů, tak nejsem nějak vyhraněný. Vždy jsem chtěl být univerzální hráč, a myslím, že se mi to celkem povedlo. Můj názor je, že neexistuje špatný styl, jen špatná hudba. Kapely, se kterými spolupracuji, jsou žánrově velmi různorodé, od jazzu přes R & B, funk, soul, folk a pop až po rock, někdy až HC a metal. Nebráním se ničemu. Vždy mě hodně bavili hráči typu Erica Smithe, Kevina Walkera, Willa Leea, Lelanda Sklara nebo Nathana Easta a mnoho dalších, kteří doprovázejí popové hvězdy jako Rihannu, Phila Collinse nebo Justina Timberlakea. Vím, že tito hráči perfektně ovládají řemeslo a dokážou zahrát jak jazz, tak pop nebo rock.

 

V jakých kapelách jsi hrával a v jakých hraješ teď?

Momentálně působím v několika kapelách. Tou hlavní jsou bezpochyby Nightwork, ale jsou tu i další: Icf Worship Band, Boris Carloff, Ondřej Kabrna trio, Urban trio, Jan Smikmátor Band, Patrície, Michal Skořepa Band, Stroy (Miloš Meier), Big Band JazzVoš, Inflagranti + Josef Vojtek, Eliška Ptáčková, Iva Fruhlingová, Abba Show (D), Groom´s Friends, New Colection, Tomáš Savka, Petr Poláček, Miro Šmajda, Petr Kutheil a další.

 

Jaký byl tvůj největší zážitek spojený s hraním?

Co se týče zážitků, tak těch mám mnoho. Samozřejmě že vždy je krásný pocit hrát na velkých koncertech s NW. Když zakřičí desetitisícový dav, je to síla. S NW jsem prožil i mnoho jiných netradičních zážitků, jako třeba letní koncerty na Rhodosu. Ale v poslední době mám raději menší, až klubové, koncerty, kde jste publiku blízko a můžete vnímat jeho energii. Velmi zajímavý zážitek jsem měl minulý rok, když jsme hráli s Urban triem několik koncertů v Káhiře. Odhalené Egypťanky tam tančily na moderní jazz jak na diskotéce, to bylo něco nádherného. A řeknu vám, bylo na co koukat.

 

Co používáš za vybavení?

Baskytary: Sadowsky 5 Modern Bass, Lakland Skyline Joe Osborn 5, Fender Jazz Marcus Miller 4, Carvin LB75 Fretless, kontrabas celomasiv neznámého původu, hlava Eden Highwayman 600, box Euphonic Audio 2x 10” + 2x 5” 500, AER Ampone 250, Avalon Di, MXR Bass DI+, MXR Envelope Filter, MXR Bass Octaver, Boss Bass Synthesizer, TC Eletronic PolyTune.

 

Na jakých nahrávkách tě můžeme slyšet?

Nigtwork - Tepláky, O. Kabrna Trio - Timeways, Urban trio, Boris Carloff - The Escapist, NewColection, Groom’s Friends.

Psáno pro časopis Muzikus