Muzislovník

Muzislovník
Muzislovník

Jedním ze zdrojů zvukového signálu (anglicky signal sources) pro hromadné ozvučení (P.A. sound distribution) jsou taky bezdrátové mikrofony (wireless microphones). Samotný mikrofonní měnič (microphone transducer, microphone capsule) mají shodný s mikrofony kabelovými (cable microphones, wired microphones), jenom místo kabelového připojení (cable connection) je blízko mikrofonního měniče vysílač o malém výkonu (low power transmitter), který vysílá určenou modulací (modulation - AM, FM, PM) na povolené frekvenci (carrier frequency) signál, jenž mikrofon sejme. Poblíž mixážního pultu (mixing console) je pak umístěn přijímač (receiver) tohoto signálu naladěný (tuned) na shodný kmitočtový kanál (frequency channel) a konstruovaný na týž způsob modulace, jenž tak slouží jako náhrada za překážející přenosový kabel (communication cable).

 

Na rozdíl od symetrického mikrofonního kabelu (balanced microphone cable) potřebuje jak vysílač, tak přijímač několik věcí navíc. Jsou jimi napájecí zdroj (power supply) a anténa (antenna, sky wire). U mikrofonů s vysílači bývají napájecí zdroje asi vždycky bateriové (battery suply). Přijímače bezdrátových mikrofonů jsou většinou napájeny ze sítě (mains suply). Výjimku tvoří sady určené pro ruční bateriové videokamery (camcorder), u nichž bývá i přijímač bezdrátového mikrofonu krmen z baterií.

 

Antény, jejichž rozměry poměrně dost závisejí na nosné vlnové délce (wavelength of the carrier frequency) přenášeného signálu, bývá technicky obtížné někam schovat. U přijímačů, kde je okolo mixpultu dostatek místa, se hledí víc na přijímací funkci antén, zejména na jejich směrovost (directivity). Směrová anténa ((uni)directional antenna, beam antenna) je lepší proto, že užitečný signál (useful signal, wanted signal) z ní není tolik smíchán se všudypřítomným šumem (noise) přicházejícím ze směrů, odkud se nevysílá. Samotné těleso antény je reciproční (reciprocal), čili při vysílání vykazuje stejné směrové účinky jako při příjmu. Obvyklé jsou i aktivní antény (active antennas), jež vhodným propojením a fázováním svých anténních prvků mohou měnit svoje směrové vlastnosti elektronickým ovládáním na dálku (remote controled).

 

U mikrofonních vysílačů k zastrčení za opasek (belt worn transmitter) bývají antény vyvedené ve formě krátkého proutku (thin-rod antenna, whip antenna) ven nebo jsou integrovány (built-in, incorporated) do těla vysílače. U starších mikroportů do ruky býval anténní proutek taky, dnešní produkce (hand held wireless microphones) má antény více schované. V obou případech je výraznou součástí antény samotné tělo hudebníka (body of the musician) nebo kovové tělo mikrofonního stojanu (microphone stand), jenž mikrofon drží. Oba totiž vlivem své vysokofrekvenční vodivosti (radio admittance) výrazně tvarují elektromagnetické pole (electromagnetical field) okolo sebe.

Psáno pro časopis Muzikus