Pódiové sestavy slavných baskytaristů - Tony Levin

Pódiové sestavy slavných baskytaristů - Tony Levin
Pódiové sestavy slavných baskytaristů - Tony Levin

Tedy přiznám se, že je až ostudné, jak dlouho jsme mohli opomíjet tak výrazně charismatickou a pro leckterého (a to nejenom) basistu naprosto zásadní persónu, jako je Tony Levin, který svým novátorským přístupem přispěl nejenom k vývoji zvukového ideálu basové kytary samotné, ale všeobecně poznamenal celkové dění na rockové scéně vůbec.

 

Narodil se 6. června 1946 v Bostonu. Už v deseti letech začíná studovat kontrabas a tubu, nějakou dobu hraje ve školním pochodovém orchestru, také se mihne jakožto „vážný“ hudebník ve filharmonii, ale záhy se začíná naplno věnovat svému milovanému jazzu a rocku.

 

I když asi nejčastěji ho zaregistrujeme ve spojitosti s King Crimson nebo Peterem Gabrielem, seznam jeho dalších aktivit je překvapivě pestrý a takřka nekonečný – za všechny jmenujme alespoň Seal, Yes, John Lennon, Kate Bush, Metloaf, Paul Simon, Bob Dylan, Barba Streisand, Alice Cooper a spousta dalších. Levinologům nebudou také neznámé projekty jako Bozzio/Levin/Stevens, Bruford Levin Upper Extremities, Liquid Tension Experiment a o sólových počinech nemluvě – počínaje křehkým World Diary z roku 1995 až po zatím poslední Stick Man. Téměř renesanční osobnost nám doplňuje například jeho zájem o fotografii či vedení vlastního labelu Papa Bear.

 

Ze všech „experimentálních“ přínosů bych vypíchnul zejména popularizaci nástrojů NS Bass (elektrický kontrabas s variabilním stativem a zajímavým zapojením snímačů), Chapman Stick (až dvanáctistrunný zabiják umožňující hrát oběma rukama na hmatníku současně) a hlavně vlastní vynález – techniku Funk Fingers – využívající bubenických paliček připevněných na prstech pravé ruky. Toto umění, jak sám říká, tak trochu okoukal od svého kolegy bubeníka Jerryho Marotta a poprvé použil na desce So Petera Gabriela.

 

Při výběru klasické baskytary asi neomylně šáhne po klasickém MusicMan StingRayi, vlastním modelu OLP Tony Levin Signature 5 nebo MusicMan Stealth Bongo. Z efektů využije například Electro–Harmonix Big Muff Distortion, kompresor Retrospec a zesiluje Ampegem Porta Bass 800. V jeho výbavě najdeme také direct box Radial JDI.

Psáno pro časopis Muzikus