Prázdninové rockové kurzy - kytara

V následujícím seriálu bychom si měli rámcově přiblížit náplň Rockových kurzů, které probíhají v Dobré Vodě na Prachaticku. Naleznete zde nejrůznější praktické informace o muzice z pohledu vyučujících. Prvním tématem budou kytarové akordy a práce s nimi, dále nás čeká rozbor skladeb, práci ve studiu a v domácím studiu, podíváme se také do oblasti rytmiky v kapele (basa, bicí)... Zkrátka záběr kurzů je značný, takže toho nebude zrovna málo.

 

Kytara (1)

Semináře Honzy Militkého nebyly ani zdaleka omezeny jen na rockovou kytaru. Obsah seminářů byl zaměřen jak na kytarové techniky (hammering, tapping, flažolety, arpeggia...), tak na tónový materiál pro rock, pop, blues, funky a další styly. Nebude to na škodu každému, kdo to s kytarou myslí alespoň trochu vážně. V určitém směru byla náplň seminářů vlastně uvedením poznatků z hudební teorie do praxe moderní muziky a byla demonstrována přímo na hmatníku. Následující článek je průřezem několika seminářů a jednoho dlouhého rozhovoru s lektorem Rockových kurzů, Honzou Militkým.

 

Akordy

Elektrická kytara je sice harmonický nástroj, ale je dobré si uvědomit, že basovou linku celkové harmonie v kapele udává baskytara, případně klávesy - bas zkrátka nemá kytarista ve svých rukou. Vezmeme-li si všechny melodicko-harmonické nástroje běžné moderní kapely (baskytara, klávesy, kytary, dechy a zpěv), zjistíme, že všechny tóny, které hrají v jeden okamžik, dávají dohromady jeden akord. Vlivem různých faktorů, jako je konkrétní úsek skladby, vyspělost muzikantů nebo hudební styl, se akord stává jednodušší či složitější. Když tvoříme muziku, musíme si uvědomit, že bas na kytaře je ve skutečnosti středním hlasem celkové harmonie v kapele, tedy hlasem, který je pro naše ucho nejméně výrazný. Hlasy chápeme jako jednotlivé tóny akordu, přičemž bas je nejnižší a soprán nejvyšší. Honza Militký proto nestaví akordy od kytarového basu, ale od nejvyššího hlasu, který se často stává součástí melodie. "Přijde mi nelogické, stavět obraty kytarového doprovodu od jejich basového tónu, když pod námi je ještě jiný basový nástroj. Stavím tedy akordické obraty úplně naruby. Je to jako kdybys stavěl dům a začal od střechy (smích), ale funguje to. Jde tím i dobře podpořit melodická linka. Ani nevím, jestli tak přemýšlí i další hráči, ale ať už to děláš jakkoliv, je důležité naučit se harmonicky myslet v tónině, ze které je akord odvozen. Věci pak do sebe začnou logicky zapadat a pochopíš, že melodie a harmonie jsou vlastně dvě spojené nádoby, které se navzájem ovlivňují."

Akordy jsou nejčastěji odvozeny od nějaké, zpravidla sedmitónové, škály. Její jednotlivé stupně pak nazýváme mody. V každé tónině můžeme na všech stupních (modech) vytvořit diatonický akord (tedy akord, který nevybočuje z jejího tónového materiálu). "Diatonika C dur je dobře vidět třeba na klavíru - jsou to pouze bílé klávesy. Máš k dispozici tóny c, d, e, f, g, a, h, tudíž akordy budou sestaveny po terciích pouze z nich. Žádné křížky, žádná béčka, v notové osnově budou všechny noty zapsány buď na linkách, nebo v mezerách. Jestliže má tónina sedm stupňů, můžeme zde vytvořit sedm různých kvintakordů až třináctek včetně jejich obratů."

Pokud to vezmeme od začátku, akord je souzvuk nejméně tří tónů. Říkáme mu kvintakord, protože intervalové rozpětí mezi krajními tóny je čistá kvinta. Skládá se ze tří tónů, které se tvoří na 1., 3. a 5. stupni tóniny. U akordu C dur jsou to tóny c, e, g. Takovýto kvintakord můžeme též v rámci tóniny doplnit ("zahustit") o další tóny. Akordy pak dostanou odlišný název a zvýší se počet tónů v akordu. Jsou to septakordy, devítky, jedenáctky a třináctky a akordy "add" s přidanými tóny.

 

TÉMATA SEMINÁŘŮ A JEJICH LEKTOŘI

baskytara - Filip Benešovský

zvuk, domácí studio - Ondřej Krejčík

bicí - Tomáš "Kobdzey" Kašpar

elektrická kytara - Honza Militký

akustická kytara - JUDr. Pavel Foltán

zpěv - Magdalena Rezková, Vlaďka Svobodová

saxofon, flétna, zobcová flétna, trubka - Bharata Rajnošek, Kuba Doležal

klávesy - Vítek Beneš

ethnické perkuse - Roger Grey

keyboardy čili samohrajky - Tomáš "Marlowe" Marhoun

aranže a kompozice - Vítek Beneš

hudební a sluchová analýza - Tomáš "Kobdzey" Kašpar

improvizace - Bharata Rajnošek, Kuba Doležal

management, autorské právo - JUDr. Pavel Foltán

texty - Tomáš "Marlowe" Marhoun

hudební teorie - Honza Militký

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy