Rockové klávesy V - workshop

Rockové klávesy V - workshop
Rockové klávesy V - workshop

Tento měsíc se budeme zabývat systémem hraní překrývajících se pentatonických stupnic, díky kterému budete působit, jako byste hráli velmi pokročilé harmonické linky a přitom vám bude stačit jen několik pentatonik. V následujících cvičeních budeme hovořit pouze o mollových pentatonikách bez jakýchkoli „blues“ tónů. Zde je základní schéma: 1, ♭3, 4, 5, ♭7. Je velmi důležité, abyste poté, co pochopíte principy popsané v tomto článku, transponovali uvedená cvičení do všech dvanácti tónin. Jedině tak si opravdu osvojíte „feel“ tohoto systému. Začnu s několika nápady, které fungují při improvizaci do mollových septakordů. Všechna cvičení uvádím v tónině C. Sami je pak cvičte transpozicí pomocí kvintového kruhu, například Gm7 = G, A, D pentatatoniky; Dm7 = D, E, A pentatoniky atd.

 

1. mollové septakordy

Základní myšlenkou je najít takové pentatoniky, které začínají na různých stupních dórské stupnice C a které obsahují zajímavé tóny ve vztahu k akordu, v tomto příkladu Cm7. Vezmeme-li tóny mollové pentatoniky C a kombinujeme je s tóny z pentatonik d moll a g moll tak, že se volně pohybujeme z jedné stupnice do druhé a zpět, automaticky získáme velmi zajímavé a moderní linky, a přitom přemýšlíme pouze o třech pentatonikách. Jinými slovy, tvoří-li doprovod akord Cm7, hrajeme pentatoniky vycházející z I., II. a V. stupně dórského módu C (c, d, e♭, f, g, a, b♭) a hned tu máme moderně znějící sólové linky. Klíčem k tomu, aby tato technika zněla zajímavě, je zamaskovat fakt, že používáte pentatoniky. Toho docílíte tak, že je hrajete nad sebou a rychle přecházíte z jedné do druhé. V čtvrtém taktu cvičení 1 rozjedu linku „walking bass“ v dórské stupnici C a v pravé ruce kombinuji tři pentatoniky. Všimněte si, jak velmi rychle přecházím z jedné stupnice do druhé a jak velmi přirozeně dochází k zajímavým kvartám a sekundám. Protože je tato teorie založena na modech, tyto pentatoniky fungují i do akordů F7, E♭maj7, a Am7/♭5.

Rockové klávesy V - workshop
Rockové klávesy V - workshop

2. Velké septakordy

Pro velké septakordy (tedy akordy typu maj) používejte pentatoniky postavené na 3., 6., a 7. stupni jónského módu C (c, d, e, f, g, a, b (česky h)). Všimněte si, jak durová pentatonika B (H) vytváří velmi zajímavou zvětšenou undecimu pomocí tónu f#. Ve čtvrtém taktu opět začnu walking bass linku v jónském módu C a v pravé ruce improvizuji v kombinaci pentatonik B, E a A. Tyto pentatoniky také fungují do akordů Am7, D7, a F#m7/♭5.

Rockové klávesy V - workshop
Rockové klávesy V - workshop

3. Dominantní septakordy

Do akordu C7 můžeme hrát pentatoniky začínající na V., VI. a II. stupni mixolydického modu C (c, d, e, f, g, a, b♭). Všimněte si, že to jsou přesně ty stupnice, které bychom hráli do akordu Gm7. To je důvod, proč je tento systém tak skvělý. Můžete ke každému dominantnímu septakordu (v tomto případě C7) přistupovat stejně jako k mollovému septakordu, který by jej obvykle předcházel (Gm7). Použité pentatoniky jsou stejné. Ve čtvrtém taktu hraji walking bass v mixolydickém modu spolu s kombinovanými stupnicemi pro improvizaci.

Rockové klávesy V - workshop
Rockové klávesy V - workshop

4. Akordy m7/♭5 a Ddim7

Tyto akordy jsou trochu neobvyklé. Pro tuto chvíli vám poskytnu pro každý z nich jeden postup, který velmi dobře funguje. Pro Cm7/♭5 budeme používat japonskou stupnici s názvem insen scale. Tónikou této stupnice je D. Pro zjednodušení ji můžeme vnímat jako arpeggio Cm7/♭5 s notou f, neboli přidanou kvartou. Tato stupnice zní velmi exoticky a dobře funguje s naším pentatonickým systémem. Pro akord s Cdim7 skombinujeme první tři tóny pentatoniky C moll a první tři tóny pentatoniky F# moll (c, e♭, f, f#, a, b --neboli h). Tento vzorec lze zopakovat pro každou mollovou tercii z důvodu symetrické povahy zmenšených akordů. Zkuste transponovat tuto stupnici do E♭, G♭ a A. Jak by to mohlo znít, jsem naznačil v posledních dvou taktech příkladu 4.

Rockové klávesy V - workshop
Rockové klávesy V - workshop

Tento díl uzavřeme pokročilou aplikací našeho systému zmenšených stupnic. Všechny naše zmenšené postupy lze hrát malou sekundu nad tónikou akordu, čímž se dostáváme do alterovaných stupnic. Pokud budete hrát stupnici pro akord Cdim7 za doprovodu akordu B7/#9, získáte zajímavou alterovanou stupnici obsahující zmenšenou nónu, tercii, zmenšenou kvintu, kvintu a dominantní septimu.

Psáno pro časopis Muzikus